PDA

Vis full versjon : Prevensjon etterpå?

sabrina
13-08-2002, 14:01
Har dere tenkt på hvilken prevensjon dere skal bruke etter fødselen? Det virker som om mange velger minipillen, men har også hørt at det er en del som blir gravid på nytt med den? P-pillen er vel ikke å anbefale sammens med amming mener jeg å ha hørt.

:findag: Hilsen Sabrina og knøttet T - 22

Preggy
13-08-2002, 14:40
Hei!

Det har jeg også tenkt på...........Finner liksom ingen optimale løsninger. Kondom blir uaktuelt..., har ikke lyst å gå på noen pille...da har vi jo spiral, men høres så skummelt ut..........

Så jeg er like uvitende som deg:???: :???: :???: ;)

Miro
13-08-2002, 14:44
Hei,
Først så tenkte vi at vi ikke skulle bruke noen prevensjon, fordi vi gjerne ville ha to tette (vi er tross alt 35 og 36 år nå:blush: )

Men så har vi snakket om at jeg må få meg fast jobb etter permisjonen (har jobbet i Manpower) og vi må få livet vårt litt mer stabilt før neste svangerskap. Så da tenker jeg at jeg begynner på prevensjon igjen. Hva, det vet jeg ikke. Tror jeg skal prate med gyn. på 6 ukers kontrollen, så får vi se hva det blir til.

Så er det jo ikke sikkert det blir flere heller, en dag av gangen:vink:

:klem: fra Miro T-19

:findag:

Pope
13-08-2002, 15:05
Har tenkt litt på det, ja!

Da vi planla å bli gravide brukte vi temp'måling. Og jeg tenkte at dette kanskje også kunne benyttes for å unngå graviditet...

Vet ikke om jeg har lyst til å begynne med noen piller igjen. SÅ kanskje det blir kondom...hmmmm

Når det gjelder minipillen, så skal denne tas til samme tidspunkt hver dag. Og det er det mange ammende som glemmer i en litt stressende og søvnløs hverdag. Tror det er derfor mange blir gravide.

Pope

amor
13-08-2002, 15:38
Heisann!

Vanlige p-piller anbefaller man ikke å bruke når man ammer. Den inneholder stoffer som går over i morsmelken og som :baby: ikke skal ha.

Minipillen kan man bruke. Den er like sikker som kondom om man tar den slik den skal taes. Det vil si til nøyaktig samme tid hver dag:eek: Vet man med seg selv at man ikke er så flink til nettopp det, så bør man nok ikke bruke denne nei....:p

Kondom kan man jo alltids benytte i den perioden man ammer og så gå over på p-pillen om det er det man aller helst vil bruke.

Selv fikk jeg satt inn hormonspiralen etter barn nr 2 og det var en kjempefin løsning synes jeg. Den kan man bruke under amming og en av "fordelene" med den er at mange opplever å la være å få noen som helst slags blødninger under bruken. Det vil si; etter at man har vært igjennom en kortere eller lenger tid med småblødniger. For meg var den ihvertfall super. Da vi bestemte oss for å forsøke på :baby: nr. 3, så ble jeg gravid nærmest omgående etter å ha tatt spiralen vekk igjen.

Eller man kan la det hele gå sin gang....;) Altså være lysten på et barn til når kroppen måtte finne det for godt å være klar igjen. Det gjorde vi sist. Nå sitter jeg jo her med en gedigen mage og kan vente nr. 4....og 5 når som helst! :gal2:

Denne gangen blir det endelig når det gjelder prevensjon på meg. Jeg foretar sterilisering under det snittet jeg skal ha om to uker. Så da var den saken klar!

Lykke til med valget! ;)

Polyanna
13-08-2002, 15:46
Jeg tror vi går på en kombinasjon av pessar, kondom og sikre perioder (ved hjelp av temp. måling kanskje). Det er uansett ikke krise om jeg blir raskt gravid igjen, så jeg har ikke lyst til å begynne med kjemisk prevensjon igjen på en stund.

Tar det som det kommer vi, tror jeg...:)

Anne M
13-08-2002, 18:02
Spiral her i gården ;)
Funker såå fint, har hatt hormonspiral siden siste fødsel i 96, aldri noen komplikasjoner! Ingen blødninger overhodet,dermed ingen uker der man gjerne "dropper" sex :klapp:

Så vi er ikke i tvil,det er det rette for oss! Da slipper vi å tenke på pille versus amming,å huske å ta pillen,ha mindre spontan sex med kondom og pessar? Spiral klapper jeg for!

I tillegg prøvde vi bare i 1 mnd før jeg nå ble gravid igjen, etter 5 år sammenhengende med hormonspiral :D

Sånn helt til slutt kan jeg nevne at for jenter med lav blodprosent som jeg har, så er det meget gunstig å ikke ha blødninger. Ikke ble jeg mer hormonell enn vanlig heller :lol:

:findag:

Anne M + lillegutt 33+4 :baby:

Robyn
13-08-2002, 18:11
Jeg kommer til å gå for kobberspiral. Har hatt den en gang før og var egentlig fornøyd. Den sitter der og da trenger man ikke tenke mer over saken.
Vi kommer antakeligvis til å bruke prevensjon i 1,5-2 år før vi prøver på nytt. Har blitt gravid på første forsøk og egentlig uten forsøk, så vi tar ikke sjansen på sikre perioder.
Jeg tåler hormonene i p-pillene og mini-pillene veldig dårlig, derfor tør jeg ikke prøve hormonspiralen da den inneholder en del av det samme.

Robyn, 35+2

Nibe
13-08-2002, 18:25
Det er det første som slår meg..

Pille er helt uaktulet siden jeg har prøvd 3 slag, ingen hjalp på det den skulle (STERKE menssmerter) og den siste typen forårsaket en ekstrem vektoppgang ved pilleslutt.

Kondom er en ide, men dyrt hvis man har ett aktivt sexliv da..

Spiral.... Har jeg igrunn ikke tenkt på... Rådes ikke de som har mens smerter til å styre unna spiral, fordi det kan øke smertene??
Og jeg mente jeg hadde hørt at det kunne ta så lang tid før man ble gravid igjen...??
(noen som kan fortelle meg litt om spiral kanskje??)

P-sprøyte: No way, kan gå opptil 7 år fra man slutter til man blir gravid... det er for riski.

Pessar: ?? er ikke det vondt og sette inn, og litt tungvint?

Jeg er jo helt på jordet uerfaren, eneste jeg har brukt er pillen, og kondom..
Så det blir vel kanskje kondom nå og, sammen med "sikre" perioder...
Dette er nok noe jeg må begynne og tenke litt på:uff:

Nibe

Mormona
13-08-2002, 18:52
Skal ikke bruke noen ting som helst, vi....klarer han å få meg gravid med naturmetoden så er han hjertelig velkommen til det, men det er så lite sannsynlig at prevensjon antakelig ikke er nødvendig......Så får vi heller bli hyggelig overrasket om det mot all formodning skulle skje noe :D :D :D

klem fra Mormona T-19

Murmeldyret
14-08-2002, 01:22
Hei.

Etter barn nr 1 og 2 har jeg brukt p-piller, også mens jeg ammet da min fødselslege mener at dette ikke er farlig for barnet. Nå kommer "dessert babyen" vår, og vi er helt sikre på at vi da ikke ønsker flere barn. Derfor skal murmelmannen sterilisere seg.
Grunnene til dette er at jeg er 31 og røyker vanligvis, og da er det jo ikke spesielt gunstig med piller i allefall, ønsker heller ikke å tilføre kroppen en masse hormoner så lenge vi har fått de barna vi ønsker:D

Klem murmel