Vis full versjon : Hvilken prevansjon er best???
Noen som hvet hvilke prevansjonsmiddel som er bra å bruke etter fødsel utenom kondom da!! Leste nettopp at mini pillen ikke skal brukes for de som ammer. Hoppe av i svingen hvet jo vi fra før ikke er sikker. ;)
K@roline
11-06-2003, 01:54
Jeg har blitt anbefalt hormon spiral. Tror det er det de fleste setter inn et par uker etter fødslen.
Etter min fødsel ble jeg fortalt av legen på 6ukers kontrollen at den eneste muligheten var mini piller. Tror dette gjelder så lenge du ammer. Men dette får du helt sikkert masse info om etter fødselen, også kan du jo spørre neste gang du er på kontroll.
Det er vanlig å få satt inn spiral på 6 ukers kontrollen. Kobberspiral eller hormonspiral, ellers så har man vanligvis ikke eggløsning mens man ammer, men når den første kommer er jo individuelt og man vet jo ikke fordi egget kommer før mens.
Tidl. bruker
15-06-2003, 04:32
Tror ikke det er "vanligst" å få satt inn spiral... Ikke mange i min omgangskrets som har det hvertfalll. Kanskje mer vanlig hvis man ikke vil ha flere barn, eller vil vente lenge på å prøve på nestemann.
Jeg brukte minipiller, og det virker som det er mange som har brukt det...
Charmine
17-06-2003, 23:54
vet at i det siste er det en del som har begynt å bruke p-sprøyte (den milde utgaven som tilsvarer mini-pillen) når de ammer..
..da slipper de å huske på å ta den til samme tid hver dag..;)
Jeg forsøkte å bruke mini-pillen, og det var veldig lite bivirkninger for meg. Men, det var vanskelig å leve regelmessig nok til å huske å ta den til riktig tid samme dag:uff:
Ellers tok det mange måneder før jeg fikk eggløsning igjen, men da jeg fikk min første menstruasjon etter fødselen var jeg allerede gravid med nummer to:D Heldigvis hadde vi lyst på et barn til, og vi ville helst ha de tett:D
Jeg brukte minipillen frem til eldstemann var nesten året, da ville jeg slutte å amme og begynte på p pillen og ble gravid med engang! Greit nok, etter nr to fikk jeg satt i hormonspiral, men det var 4-6 mnd etter (tror jeg) Den fungerte sånn tålig, var mye plaget emd småblødninger o.l. menmen fikk den fjernet og da begynte jeg på p piller igjen, huff så sur og gretten jeg ble da, måtte slutte og ble gravid:klapp: :klapp:
Etter nr 3 nå vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke, men det blir nok minipillen den første tiden så får vi se om kanskje p sprøyten er tingen for meg. Ellers så sender ejg han for å kutte over noe....
Jeg brukte p-sprøyte før jeg planla å bli gravid, det tok ca 9 mnd før jeg fikk normal mens etterjeg sluttet, så hvis man vil planlegge graviditet på kort varsel er det er dårlig ide. Fordelen er at det er mindre risiko for blodrpropp og anbefales de som er litt eldre. Før jeg begynte, prøvde jeg ut Conluntag som er en minip-pille med samme virkestoff som p-sprøyta for å sikre at jeg tålte den før jeg satt med 3. månders medisin i kroppen. Jeg var veldig fornøyd, og spesielt det at jeg slapp å stresse med å huske den hver dag. Mensen ble også gravdvis borte, helt ok det
Tineliten
06-08-2003, 14:21
Hva med hormonring?
Har ikke prøvd selv, men en venninne anbefalte dette. Hun begynte på den når barnet var 1 år, vet ikke om dette har noen betydning.
For de som ikke tåler/ønsker hormonpreparater, er pessar et veldig godt alternativ som desverre er lite kjent her i landet. Det er også strålende at man bare trenger å bruke det når man faktisk har sex, og man kjenner ikke at det er der en gang. Anbefales!
Filifjonk
21-08-2003, 20:32
Ang hormonspiral.. Den blir ikke satt inn på 6-ukers kontrollen. Da blir det kun diskutert hva slags prevensjon som kan være aktuelt å bruke. Bestemmer man seg for hormonspiral må man vente til man har fått mensen igjen.Akkurat som man må vente på mensen før man kan begynne å bruke p-piller. På slutten av menstrasjonen blir spiralen satt inn. Så går det lang tid før du får mensen igjen etter fødselen så vil det også gå lang tid før du får satt inn spiralen.
Prevensjonsmiddel på topp.. ?
Vel, avholdenhet har jo sine negative sider så det kan vel ikke akkurat regnes med.. Femidomet kom jo på markedet for noen år siden..men ikke så veldig populært..
P-piller.. tja.. ikke så lurt om man som meg er opp i årene.
Det samme med mini-pilla..
Pessar utelukket...
Vanlig spiral.. nei takk.. masse blødninger..
Hormon-spiral.. ja.. mistet mensen helt jeg..og det var deilig..
Men for meg så er sterilisering det mest aktuelle.. Vil ikke ha flere barn.. Er snart 38 og har nå kurven full..
Så enten får han eller jeg kutte strengen..
Bare en advarsel mot hormonspiral jenter:
Da jeg fikk min satt inn, sa legen at det ikke var noe i veien for at jeg kunne bli gravid igjen med en gang etter at den var fjjernet igjen.
Men da jeg skulle a den ut, da hadde pipa plutselig fått en annen låt. Da kunne det ta 6 mnd, i mange tilfeller gjør det det...eller enda lenger tid, før jeg fikk igjen mensen.
Det tok litt tid her, ja...og flere sliter i år etterpå!
Så vær litt obs.....selv om det er veldig liten tilførsel av hormoner, er det flere som sliter med å bli gravid med nr. 2 etterpå!
*Kristin*
24-08-2003, 19:15
Filifjonk: :???: Jeg fikk den satt inn på 6-ukerskontrollen, og hørte det var en fordel. Hadde ikke fått mensen og hadde heller aldri mensen med hormonspiral. Var kjempefornøyd.
Ing: Jeg tok den ut i mai og fikk mensen 3 dager etterpå, så gikk det 50 dager til neste mens, og da prøvde vi å bli gravide. Det tok ett forsøk det! Forrige gang prøvde vi veldig lenge, delvis pga p-pillebruk. Jeg var også redd for det du skriver, men har altså god erfaring.
Vita: nei det er ikke alle som får det sånn. Men den blødningen etter 3 dager, regnes ikke som mensen. Det er sånn som alle får, og så er det bare og vente på neste blødning, som er den egentlige mensen. Men det var bra det ikke tok så lang tid for deg, ihvertfall.
Andrea_mor
29-08-2003, 00:35
Da jeg hadde født Ada satt jeg inn hormonspiral 3-4 mnd etter fødsel. JEg var litt plaget med uregelmessig mens i starten, men det ble bedre etterhvert, og nesten ikke blødninger i det hele tatt. KJempe fornøyd med den.
Jeg tok den ut etter 8 mnd da vi fant ut at vi ville ha et barn til raskt alikevel, og jeg ble gravid før neste mens:D
:mervink:
20+2
Jeg kommer til å få meg pessar! Jeg blir gal:gal2: av å putte i meg ting med hormoner,skikkelig PMS hele tida! Kobberspiral kan gi større blødninger og mer menssmerter,så det er IKKE aktuelt for meg..
jeg vet ærlig talt ikke hva jeg vil velge etter fødselelen.
Jeg kommer ikke til å planlegge neste barn på lang tid enda så prevensjon må jeg ha.
Men jeg har brukt p-piller i en del år, og jeg brukte 1,5 år (!) på å gå igang eggløsning igjen. Når den først kom å ble jeg gravid før første normale menstruasjon :)
Men altså er jeg skeptisk til alt som har med tilførsel av hormoner... det var ihvertfallhelt tydelig at kroppen min brukte lang tid på å komme seg igjen. Jeg hadde mens omtrent hver 3 mnd og ingen eggløsning. Og det er garantert p-pillene sin skyld.
Så jeg er usikker jeg.
Kunne tenkt meg å prøve den "boksen" som måler når man har eggløsning??
Noen som har prøvd den?
Nysgjerrig på alle alternative metoder ihvertfall :)
Heisann.
Jeg brukte minipiller fra bebien var seks uker, har angst for å sette inn spiral. Men de hjelper ikke hvis du glemmer dem når du skal på ferie i tre uker, er nå gravid igjen... Etter denne fødselen skal jeg ha spiral, selv om har angst for det. Det er nok med to tette regner jeg med, iallfall for en stund
Minipillene fungerte greit selv om jeg ikka tok de til samme tid hver dag, men jeg gikk hele tiden og var redd for at jeg kunne bli gravid med de siden mora mi ble det.
Det mest positive med de var at ikke fikk noen bivirkninger.
Hilsen Davida.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.