PDA

Vis full versjon : Når søke om fødselspenger etc?

Fugl
13-09-2002, 17:21
Hei!

Jeg lurer egentlig på hvordan gangen i dette med Trygdekontoret og fødselspenger fungerer. Er det slik at jeg selv må ta meg en tur på Trygdekontoret og ordne det? Eller finnes det noen form for automatikk slik at jeg vil motta de papirene jeg trenger osv.?

Hvis man må søke på fødselspenger, når gjøres dette?

Klem fra Fugl (19+0)

Lillehammer
13-09-2002, 17:29
Du må nok anskaffe deg de papirene selv. Jeg bare ringte til Trygdekontoret, fikk dem tilsendt, fylte ut og returnerte. Ingen stor prosess i det hele tatt. Dette gjorde jeg i forrige uke (var da 28 uker på vei). Hvorvidt det er tidlig eller sent vet jeg faktisk ikke, men jeg tror i hvertfall du har ganske så god tid fremdeles. Annet er det med varsel om avvikling av fødselspermisjon til arbeidsgiver. Min arbeidsgiver ville i hvertfall at jeg skulle fylle de ut så tidlig som mulig! (Pga. anskaffelse av vikar.)

LYKKE TIL!

:vink: Lillehammer

PS! Din jordmor/lege kan helt sikkert gi deg svar på når du senest må sende inn søknad om fødselspenger.

MetalMamma
13-09-2002, 17:39
Hei! :vink:

Hvis du snakker om nedkomststønaden (éngangsbeløpet på litt over 32000,-) så må du søke om det INNEN du er 30-32 uker på vei. Det betales nemlig ut 2 mnd på forhånd. :kidoki:

Uansett kan det vel være lurt å ta en tlf. eller stikke innom Trygdekontoret for å få klargjort hva du faktisk har krav på...
(www.trygdeetaten.no har også info) ;)

:klem: fra MetalMamma & Første-Knøtt :baby:, T-9 :kry:

Tiddelibom
16-09-2002, 15:52
Jeg fikk svar fra trygdekontoret at de har 10 ukers behandlingstid til det foreligger vedtak (dette i Oslo, Helsfyr-Sinsen trygdekontor) Overraskende lang behandlingstid, spør du meg, så jeg må jo bare oppfordre alle til å sende inn heller tidlig enn sent..

Lykke til!

Tiddelibom 34+4