PDA

Vis full versjon : Angående bekkenløsning

Alva
13-08-2002, 14:04
Har nylig skrevet et innlegg, skal til legen pga bekkenet, men gruer meg bare... :(
Har lest litt på nett om bekkenløsning, og plagene som beskrives er slående likt mine da.
MEN jeg lurer enda på hvordan en lege kan finne ut OM man har bekkenløsning eller ikke? Er det spesielle tester de tar? Hvordan?
Er det noen som vet...?:???:

Tidl. bruker
13-08-2002, 14:13
Heisann!

Symptomene på bekkenløsning kan være så mange og så forskjellige. For meg var det først og fremst smerter rundt skrittet ved gange. Føltes nesten som om jeg hadde falt ned på stanga på en herresykkel...

Min fastlege hadde sykt barn den dagen jeg skulle dit, så jeg var hos en turnuskandidat. Jeg kan derfor ikke si med sikkerhet hvordan andre stiller diagnosen, men han ba meg i alle fall om å stå på ett ben. Der gjorde VELDIG vondt. Deretter la jeg meg ned på en benk og han klemte på hoftene mine for å kjenne om den belastningen gjorde vondt. det gjorde det ikke til meg.

Jeg fikk da henvisning til fysioterapeut (har vært der bare en gang -fikk div. øvelser jeg skulle gjøre), samt at jeg begynte med krykker som avlastning når jeg skulle gå. bruker de ikke hjemme, men de to stokkene som jeg trodde skulle bli mine fiender ble raskt mine beste venner. Med disse klarer jeg nå å fungere og å ha et liv. Jeg ble sykemeldt 50% til å begynne med, men dette fungerte ikke etter hvert. Så fra uke 30 ble jeg 100% sykemeldt, noe som gjør at jeg kan ha et sosialt liv -til tross for bekkenløsninga.

Jeg føler meg som ei dronning til tider -er SVÆRT selektiv på hva jeg bruker min energi på. Som regel blir det til at jeg strekker meg litt for langt for å være med på de hyggelige tingene -noe som medfører smerter og sofa de påfølgende dager. Men det er jo verd det også!

Lykke til hos legen!

Grynet
13-08-2002, 17:21
Hei

For å teste om man har bekkenløsning så blir man lagt flatt på en benk. Det ene benet løftes så opp slik at man får en 90 graders vinkel i hoft og kneledd (Som om man skulle ligge på gulvet med benet på en stol)
Deretter tar fysioterapeuten/legen og presser benet nedover mot underlaget ved å ta tak om kneet. Hvis det gjør vondt bak i hoften så er det en positiv test, og man har konstantert bekkenløsning.

Når man har bekkenløsning så har man rett på gratis fysikalsk behandling (husk å få med på papirene at det er bekkenløsning med gangvansker).

I tillegg så vil jeg på det varmeste anbefale akupunktur, selv om man her må ta kostnaden selv.
Jeg er nå gravid med nr. 2, og har hatt et mye bedre svangerskap nå enn med forrige, etter at jeg begynte med akupunktur for bekkenløsningen. Fysioterapeuten er helt lamslått over hvor bra jeg har blitt.

Jeg vil også til slutt nevne at man kan få hendicap parkering når man har bekkenløsning. Ta kontakt med de som har ansvaret for parkeringen der du bor, og få tilsendt et søknadskjema. Dette må legen din fylle ut, og vips så har du fått handicap parkering for en begrenset periode. Fordelen er at du slipper å parkere langt borte i parkeringshus, men som regel kan parkere ganske i nærheten av der su skal. I tillegg så er parkeringen gratis, og du kan også parkere der det ikke er handicap parkering, og fortsatt ikke betale. Kjekt, hva??

Lykke til

Klem fra Grynet