PDA

Vis full versjon : I rompa??

80martine
13-09-2002, 21:38
Er det normalt at legen skjekker livmora i gjennom rompa??

Qatrine
13-09-2002, 21:56
Hva????

Det har jeg aldri hørt om...

Rebecca
13-09-2002, 22:48
Hvorfor skulle han gjøre det??? Inngangen til livmora er jo ikke gjennom der??
Har aldrig hørt om det hvertfall!!!

Rebecca(T-10) og lille :baby:

*Kristin*
14-09-2002, 00:43
Jo. Det hender de gjør det faktisk.

Hermine
14-09-2002, 11:58
Noen leger gjør det , ja.
Da jeg venta nr 2 gikk jeg til en eldre lege, og han gjorde det.
Jeg var helt uforberdt, og skvatt skikkelig.
Det var heldigvis første og siste gang jeg har opplevd noe sånt, så jeg tror ikke det er så vanlig.

Daisy
14-09-2002, 13:09
NEI NEI NEI HAR ALDRI HØRT OM DET...SÅ UBEHAGELIG !!!

:gal2:

Beate
14-09-2002, 15:51
Ved en gynekologisk undersøkelse hvor det ikke blir brukt ultralyd, er det faktisk LETTERE å kjenne på og undersøke livmora fra rompehullet. Vet det er ganske mange gynekologer som gjør dette, selvfølgelig etter å ha spurt pasienten på forhånd om det er ok.

Tifa
14-09-2002, 23:10
Har vel aldri opplevd at legen/gynekologen har sjekket limoren på den måte, men jeg har opplevd at de sjekker eggstokkene sånn.

Pga. sterke smerter i magen, som legen ikke fant ut hva var, så måtte jeg på full sjekk hos en gynekolog på sykehuset for mange år siden. Min hittil eneste skrekkopplevelse hos gynekolog....

Jeg var fjorten år gammel, og jomfru, og gynekologen var en mann med skikkelige mannehender (dvs. litt større fingre enn kvinnehender...) og han stakk en finger opp "her" og en finger opp "der" og klemte på eggstokkene mine!! Trenger jeg å si at det var grusomt vondt?? Men det er nok ikke noe unormalt at de sjekker deg på den måten, bare litt uvanlig nå for tiden, kanskje.

Uansett, du har min fulle sympati...

Tifa 30+4

emilie
15-09-2002, 15:29
Har selv opplevd det da jeg måtte gjennom en grundig sjekk, altså ikke bare en enkel gyn. sjekk. Synes det er på sin side å spørre først. Gravide bør ikke utsettes for sånt med mindre det er mistanke om noe alvorlig, synes nå jeg da. Var sår i flere timer etter min undersøkelse....

Tidl. bruker
17-09-2002, 16:23
Aldri hørt om:???:

Tidl. bruker
18-09-2002, 00:19
HVIS de syntes det er vanskelig og kjenne livmoren eksakt..
eller om det er noe spsielt de kjenner etter.
Men så mange gjør det nok ikke, men det er på en måte en grundigere sjekk..
Men enig med alle over her, LEGEN MÅ KONFRONTERE PASIENT FØRST!
Tror jeg ville fått passe panikk om jeg plutselig fikk en finger oppi der!:eek:

Lila, som har spurt legen sin om dette:uff:

Happy
19-09-2002, 17:57
Da jeg var på første kontroll når jeg ventet Turbo, hos min nye fastlege, fikk jeg også hetta! Han spurte om jeg hadde hemorider:???: Nei, svarte jeg. Og så undersøkte han livmora ved å stappe gubbefingeren sin inn i rompa mi:spy: grøsser enda, jeg! Men jeg kan love deg at jeg bytta lege umiddelbart.

Hadde ikke hørt om at noen leger gjør det slik før. Har gått til utredning for ufrivillig barnløshet i 2 år og hatt celleforandringer i livmorhalsen før det, så jeg har jo hatt min dose av GU. Har kommet frem til at eldre legemenn, ofte utdannet i Tromsø, gjør GU på denne måten. De fleste andre klarer seg fint med å kjenne på livmorne igjennom skjeden!!!

Synes, som dere andre, at de i alle fall kunne sagt ifra om hva de skulle til å gjøre, slik at vi kan være forberedt på det, eller be om en annen lege!:sint:

lenesin
02-10-2002, 00:52
Ble nesten redd for å gå til legen jeg nå:eek: :p
hørtes ekkelt ut!

hilsen lenesin
27 + 5:klapp:

Unregistered
03-10-2002, 17:36
Det er ikke så helt uvanlig som mange her skal ha det til, ihvertfall før i tiden (for noen år siden).

charlie
15-10-2002, 15:33
det er helt normalt, selv om ikke alle gjør det.

det er endel innvendige ting hvor det gir best resultat.

ingen grunn til panikk!

medmindre de viser en usunn interesse for det,da... he.he...

Tidl. bruker
16-10-2002, 23:38
Jeg ble spurt om det var greit at legen min kjente i begge hullene, men jeg sa helst ikke. Dette var i uke 6. Og da slapp jeg, for livmoren min var så stor allerede da, at legen kjente den godt i det "vanlige" hullet.

Klemz

Happy
17-10-2002, 00:51
Godt å høre at det er noen leger som har vett på å spørre først! Min tidligere lege lurte bare på om jeg hadde fått hemorider.. uten at jeg kunne forstå hvorfor han lurte på det før en gu - men det fant jeg jo fort ut da:grrr: !

viwi
13-11-2002, 18:37
Ja det gjør de av og til. Ofte om du har en bakoverliggende livmor for da er det lettere å kjenne livmora:)