Vis full versjon : Seteleie
Var som sagt på UL igår, og da fikk jeg vite at barnet fortsatt lå i seteleie, som det gjorde i uke 24-25. Turbanlegen sa da at jeg må sjekke dette igjen hos de i uke 36-37. Hvis det fortsatt ligger i seteleie, må de planlegge fødselen litte granne.
Han nevnte bl.a at de måtte finne ut om bekkenet var stort nok for å kunne føde vanlig, eller om de kunne klare å snu barnet.
Hvis ikke blir det snakk om keisersnitt hos meg også. Vet ikke helt hva jeg selv ønsker, men jeg tror jeg det må være at barnet snur seg rett vei innen uke 35.
Er det noen av dere som har lest noe om setefødsel?
Pope og kråkebolle
Hei!
Min søster fødte i sete. Det gikk greit og hun syntes ikke fødselen var mer slitsom enn hva hun trodde i forvei. Sønnen fikk dog litt vondt etterpå, det var tøffere for ham. Hun fikk muligheter å velge keisersnitt men legene anbefalte vanlig fødsel. Oppfølgingen på sykehuset under fødselen var super og hun hadde 3 jordmødre, 2 gynekologer og en barnelege inne på rommet i slutten av fødselen.
De skulle prøve å snu ham før han ble født, men han ville ut før tiden (3-4 uker) og de kan ikke prøve å snu når fødselen er i gang.
Lykke til og jeg håper h*n snur seg!
Klem Pelen i februarklubben
Hei Pope :) !
For 27 år sidan fødte mor mi meg, og eg kom ut med rompa først. Har aldri høyrt noko om at det var problematisk. Eg var ikkje så stor då eg vart fødd, rett under 3000 g, så kanskje ei lita rompe gjer saken enklare? (no er jo rompa schwær :uff: ) Har tenkt på det samme sjølv; kva gjer eg dersom barnet ligg i seteleie? Trur at eg vil prøva å føde normalt så sant ikkje legane insisterer på noko anna - aaaaalt for å unngå keisarsnitt.
Men eg tipper at han snur seg, eg. Har du lest siste nummer av Gravid? Der var det ei som fekk akupunktur for at babyen skulle snu seg. Ho skulle nemlig føde på ABC på Ahus, og då måtte babyen ligge i hodeleie. Kanskje verdt å prøve dersom kråkebollen ikkje vil ta til fornuft?
Popmannen nevnte også dette med akupunktur. Han hadde lest om det ett eller annet sted (og det var nok ikke gravid bladet *hehe*)
Men alt kan jo skje innen uke 36-37..Det er jo fortsatt noen uker til, og det er masse plass for han lille kråkebollen å snu seg på....
Jeg får smøre meg med tolmod!
Pope
XXXX for at babyen snur seg innen fødselen , de fleste gjør jo det.
:baby: har jo god plass enda inni magen din:)
gutten våres snudde seg flere ganger han helt frem til jeg var i uke 38 ca. Da skal jeg love deg at det ikke var like godt når han "bukserte" rundt der inne.
Selv om jeg var førstegangs den gangen, så festet aldri hodet hans seg. Ikke før fødselen var godt i gang.
men, fikk du avtale om ny UL i uke 36 eller?
men som du selv nevner, så fines det alternativer for å få bebissen til å snu seg. Har hørt om både akkupunktur og og om at de bruker sigarrøyk mot forskjellige punkter på tærne.
Er visst en klinikk som driver med det her i Asker(holder til i Lenkengården)
Det er jo et alternativ i tilfelle den absolutt ikke vil snu seg.
Og By the way: han turbanlegen på føden på Bærum er veldig hyggelig , ikke sannt?
han jobbet der sist jeg fødte også for snart 5 år siden:)
:findag:
Verdande
13-08-2002, 23:05
Hei pope!
Babyen min ligger også i sete, kjenner godt forskjellen fra de to første som snudde seg riktig vei i uke 28.
Det vil bli vurdert å snu den lille i uke 36 (?), går ikke det vil man vurdere hva som skal gjøres. Synes selv at keisersnitt høres grusomt ut, men regner med at et akuttsnitt er verre. Så hva skal man velge?
Fant en side på nett, du kan jo lese litt der: http://www.gentlebirth.org/archives/breech.html
Jeg har fått rådet om å stå på hodet(?!!!!) eller ligge med beina opp og hode ned. Det er uaktuelt, for da svimer jeg av. Men jeg prøver å stå på alle fire ( knær og albuer) innimellom....
Vi får håper det snur seg for oss begge!
Klem fra Verdande, 32+2
Først tverrleie, deretter seteleie....hun har ligget slik en stund nå.....i seteleie altså....:bonk:
Jeg vil helst slippe keisersnitt, så jeg gjør ALT som skal til for å snu babyen.......min venninne fikk snudd sin sønn på sykehuset i løpet av 5 min uten smerte....så jeg gruer meg ikke til det evt..:)
Men men....enkelte ting kan man ikke påvirke og da må man vel bare slå seg til ro med slik det blir:)
LYKKE TIL!!!!
:stakar:
Babyen min ligger også med rompa ned. Har nok gjort det ganske så lenge, for jeg kjenner at det sparker nede til høyre. Med førstemann var det spark mest oppe til venstre. Han lå med hodet ned fra jordmor/lege begynte å sjekke. Jeg grubler masse på det med evnt setefødsel. Vet jo at det er gode muligheter for at hun skal snu seg ennå. Men hvis om...... Jeg har liksom ikke tenkt tanken på keisersnitt, nå tenker jeg mer på det. Håper hun snur seg! Har hørt råd som skal hjelpe barnet å snu seg: sitte i "be til mekka" posisjon i 45 min 2 ganger pr dag. Jeg har enda ikke prøvd det..... :)
Klem fra Sunniva (31+3)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.