Vis full versjon : Fødselsstipend + engangsstønad
Hvordan er det når man er student? Skal jeg søke om både fødselsstipend og engangsstønad eller mister jeg retten til engangsstønaden hvis jeg mottar fødselsstipend? Vanskelig detta her..
Pip + :baby: 28
Tidl. bruker
13-09-2002, 23:24
Vilkår for rett til fødselspenger
Som tid med inntektsgivende arbeid regnes også den tiden du har mottatt sykepenger, fødselspenger, svangerskapspenger, adopsjonspenger, arbeidsledighetstrygd, avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste, men ikke den tiden du har mottatt attførings- eller rehabiliteringspenger. I tillegg kan perioder med lønn fra arbeidsgiver under utdanningspermisjon og perioder med løpende etterlønn tas med. Fødselspenger utbetales én gang per måned.
Dersom vilkårene for å få fødsels- eller adopsjonspengerer ikke oppfylt, blir det gitt en engangsstønad for hvert barn. Engangsstønad kan utbetales på forskudd.
Vet ikke om jeg var til noe hjelp eller :???: :D :D
Wera: Det er jo ikke fødselspenger hun skal ha:)
Pip: Er du student får du både fødselsstipend og engangsstønad.
Du må søke om begge deler. Du bruker vanlig søkeblankett til å søke om fødselsstipend. Og summen avhenger av hvor mye sambo/mann tjener.
Skjema til å søke om engangsstønad får du på trygdekontoret. Sender du det inn nå, så skal det ikke ta så lang tid før du har pengene!:)
Lykke til!
Jeg søkte på engangsstønad og fikk de i uke 28,har nå akkuratt søkt på fødselsstipend og vet ikke helt om jeg får det eller hvor mye,er alene om ansvaret og har ikke annen inntekt en det jeg får for ungen etterhvert.
Du kan få fødselsstipend om du har hatt krav på stipend i 6 mnd før du søker,du må også gå på skolen frem til 3 uker før termin eller ha sykmelding. Du kan få pengene i 3 uker før og 36 uker etter fødsel.
Du kan lese om det på www.lanekassen.no hvor det står litt om det meste:)
:findag:
Rebecca(T-9) og lille :baby:
Hvis man er aleneforsørger/samboer ikke har allverdens inntekt får man også forsørgerstipend på opptil 6000 i mnd fra lånekassen
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.