Vis full versjon : Flergangsfødene...Hvor satt smertene?
Filifjonk
15-06-2003, 13:51
Vi fødene er så forskjellige, men vi tror gjerne at alle fødene i verden har smertene på samme måte, eller på samme sted. For å avlive den myten så spør jeg om hvor riene satt hos dere.
Begge de to gangene jeg har født så har ri-smertene sittet i hoftene og i korsryggen. Jeg har ikke hatt smerter i skrittet eller i magen. Verken under åpningstiden eller under selve forløsningen. Vet at mange snakker om smertene man kan få når hodet krones.. men de smertene har jeg aldri lagt merke til. Selv ikke da jeg fødte uten epidural.
Jeg har heller aldri hatt vondt under syingen. Eller når etterbyrden kommer. Den bare sklir ut av seg selv, uten noen form for aktivitet eller innsats fra meg. Plopp så er den ute.
Kvalme under fødselen har jeg heller ikke hatt tidligere. Ikke har jeg hatt ufrivillig avføring heller. Men spontan urinering hadde jeg med minsten.. skjønt jeg merka ikke det i det hele tatt.
Men gudameg som jeg frøys etter at ungen hadde kommet ut.. Lå der naken og svett og skalv som et aspeløv.. Og kulda kom helt plutselig.. og det før morkaka hadde kommet ut. Merkelig fenomen det der..
Hos meg har smertene sittet i ryggen, har aldri kjent noe i magen eller skrittet.
Når hodet skulle ut nå sist gjorde det litt vondt. Men det var fordi jordmor måtte inn med finger samtidig som hodet kom ut pga at hun måtte ta vekk navlestrengen som lå rundt halsen på gutten. Det var ganske ubehagelig, men ikke uutholdelig.
Vondtet mitt satt i korsryggen og nedover - jeg husker jeg tenkte at det var som å ha på seg en shorts med smerte... Men altså mest av alt i ryggen. Trodde den skulle knekke under hver en ri. I tillegg gjorde det utrolig vondt når de målte åpning under rier (da var det vondt "der nede", på et vis) og når de knødde fingertuppene inn i magen min for å kjenne hvor effektive riene var eller noe (da var det selvsagt vondt i magen).
... men aller verst hylte jeg nok når de sydde... Riktignok før jeg fikk en super-erfaren jordmor som bare satte DEN hestesprøyta med bedøvelse der nede. :D
Tidl. bruker
15-06-2003, 18:24
Jeg hadde smertene i ryggen og magen, ikke noe i skrittet eller andre steder. Ikke veldig vondt når hodet kom ut heller.
Men syiingen synes jeg var forferdelig :( :eek:
Tidl. bruker
15-06-2003, 21:25
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
mamsen27
16-06-2003, 10:34
RYGGEN auuu
Og så mener jeg at jeg kjente i magen,spesielt i begynnelsen
Var ikke klar over at det var slik forskjell på hvor man kjenner smerten jeg. Kan det være forskjell fra fødsel til fødsel også eller bare fra person til person?
Jeg kjente kun smerter nederst i magen og i underlivet både under åpningstiden og utpressingen. Under utpressingen ble smertene i underlivet helt grusomme, og det hovnet opp til det ugjenkjennelige. Syntes ikke syingen var vond der og da, men da bedøvelsen gikk ut kjentes det ja.
Kjente absolutt ingen smerte i rygg, bekken eller oppe i magen, og var ikke kvalm eller svimmel.
K@roline
18-06-2003, 18:29
Lurer på hvordan min fødsel blir jeg. Vet det ikke blir behagelig, men får håpe det ikke blir alt for ille heller.
Tuneland
18-06-2003, 19:02
Opprinnelig melding fra Bolla22
Var ikke klar over at det var slik forskjell på hvor man kjenner smerten jeg. Kan det være forskjell fra fødsel til fødsel også eller bare fra person til person?
Åja, med førstemann satt riene først og fremst i korsryggen, men andremann satt de mest i magen. Synes det var verst jeg..
Grusomme smerter i ryggen:leiseg: Pressriene var uutholdelige, og varte i over tre kvarter....:gal2:
Ellers kjente jeg kanskje best av alt når hodet kom ut:eek: :eek: :eek: Megavondt!
Kastet opp masse under fødselen, men slapp ufrivillig urinering, eller avføring, og sånt....
Når etterbyrden kom ut, og mens de sydde kjente jeg ingenting! Det var bare noen som fikset noe der nede, og deilig å få ligge og slappe av:p
Er forferdelig spent til om ca 7 uker....:(
Elisabet
02-07-2003, 23:22
Håper egentlig veldig at det kan være forskjell på fødslene. Kan levende forestille meg hvor vondt jeg hadde i hoftene og litt nedover til låra forrige gang. Bare folk snakker om rier så grøsser jeg på ryggen. :uff:
Mine smerter har vært som enormt vonde menssmerter.
Altså vondt nederst i magen..har også hatt litt vondt i ryggen...
Pressriene var de "beste" for da kunne jeg være med å jobbe for å få ungen ut.
Kjente ingenting når morkaka kom ut, og når de skulle sy meg hadde jeg ungene mine oppå magen. Så det var ikke noe mas..
Grugleder meg til neste fødsel...
Andrea_mor
06-07-2003, 18:26
Mine smerter fordelte seg både på korsrygg og magen. Det gikk forsåvidt greit med puste teknikken:)
Jeg gleder meg til fødslen jeg nå:D
:mervink:
14+4
Hadde det omtrent som deg begge gangene Filifjonk. Synest heller ikke at pressriene var vonde, men du store min for et press! Trodde jeg skulle deles i to! Fødsel nr. 2 var mye mer intens enn nr. 1, men jeg var i MYE bedre form etterpå.
Hadde en del etterrier da jeg fikk nr. 2, men jeg fikk smertestillende, så det gikk greitt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.