PDA

Vis full versjon : Ønskebrev... har dere tenkt noe på det enda?

Karius
14-09-2002, 20:27
Det nærmer seg jo termindatoen for flere og flere her inne.
Har noen av dere skrevet ønskebrev som skal legges ved fødselsjournalen deres?
Vi som skal føde på Bærum sykehus, er så heldige at der oppfordres vi til å skrive ønskebrev dersom vi har noen spesielle ønsker under vår fødsel.

Det jeg tenker på er om mange av dere har planlagt fødselen deres i detalj, tar det som det kommer eller har bestemt dere for hva slags smertelindring dere vil velge/ikke velge.

Verdande
14-09-2002, 20:53
Har ikke og kommer ikke til å skrive ønskebrev. Gjorde det ikke de to andre gangene heller, mannen min veit godt hva jeg ønsker og han er mer fleksibel enn et brev.

Min første fødsel var så langt borte fra læreboka, at alt jeg evt hadde tenkt ut på forhånd bare forvirret meg. Til min andre fødsel hadde jeg bare to ønsker, jeg ville ha klyster og absolutt ikke pethidin ( de har forreten sluttet å gi pethidin på sykehuset her). Det formidlet jeg muntlig.

Dennne gang er jeg åpen for det meste, det er jo mulig jeg blir satt igang også. Skal jeg ha noe smertelindring satser jeg på lystgass, ellers så håper jeg badekaret er ledig.

Et ønskebrev er sikkert ok, men faren er vel at man henger seg for mye oppi det man har tenkt ut og dermed ikke klarer å omstille seg om noe uforutsett skjer.

Men at man har tenkt ut hvordan man helst vil ha det, det er jo lurt! Man bør jo ha en viss ide om hva som skal skje....

Men det er altså slik jeg er, for andre er det sikkert riktig å skrive et brev.

Ahhh. Jeg er såååååå fødeklar, men det er et møte på mandag jeg må få gjennomført først.......

Klem fra Verdande, T- 24

:findag:

Karius
14-09-2002, 21:08
Min fødsel (har bare født 1 gang før) var heller ikke som "tatt ut av boka" snarere tver imot... Da m de i så fall ha skrevet en "horrorbok" om fødsler:latter:
(Jeg kan spøke med det nå, men det kunne jeg ikke for ca 1 år siden...)

Denne gangen så er jeg ikke åpen for kjemisk smertelindring, med mindre jeg må ha keisersnitt.
Og da kun epidural som alternativ eller narkose (hvis akutt har man jo ikke noe valg)
Jeg ønsker å føde på den "naturlige" måten uten noe som helst ...
Men sist så lå jeg jo lenket til sengen, med slanger i kryss og tvers foran og bak, med elektrode på hodet til babyen og en elektrisk blodtrykksmåler rundt armen som gikk på hvert 5. minutt automatisk.kateter og full pakke:(
Håper jo på at dette ikke skjer igjen.
Som legen min sier: dere skal ikke finne dere i å "prøve" så mye annet denne gangen.
Han ville faktisk at jeg skulle be om keisersnitt denne gangen, men skjønner jo meg også som ikke vil det(helst ikke)

Så jeg er enig med Verdane i at det ikke alltid er så lurt å gjøre seg opp en "for bastant mening" om hvordan fødselen skal bli.

Jeg hadde jo gjort meg opp en mening sist gang og endte opp med at ingenting av det jeg hadde bestemt meg for skjedde.
vi endte jo opp på forskjellilge sykehus gutten min og jeg:(
Han i kuvøse på nyfødtavd. på Rikshospitalet og jeg på Bærum...:leiseg:

Tøff opplevelse....

Men nå er det jo duket for nye fødselsopplevelser og det går sikkert mye bedre denne gangen, ikke sannt?

:klem:

puu
15-09-2002, 01:30
Er åpen for alternativ smertelindring og lystgass,
men ellers så må jeg jo se ann situasjonen..ta det
litt som det kommer..er jo helt nytt for meg dette, så
jeg vil liksom ikke "henge meg opp" for mye i ting på
forhånd ;)

BTW..saltvannspapler :???:
Er det ikke steriltvannspapler det heter da?
Eller er det to forskjellige :???:

Puu 33+3

K@trine
15-09-2002, 12:11
Når vi var på svangerskapskurs på sykehuset så oppfordret de jordmødrene som holdt kurset oss til å skrive ønskebrev. Jeg tenkte jeg hvertfall skulle skrive ned at jeg vil få tilbudet om klyster med en gang jeg kommer inn der. Og at jeg ønsker å prøve med badekar, dusj, massasje, akkupunktur og steriltvannspapler så lenge det går. Det er fordi at den epiduralen som de har på sykehuset som jeg skal føde på er av den gamle typen, som lammer og det vil jeg unngå hvis det er mulig. Jeg skal også skrive at jeg helst må få beskjed før det er for sent å sette epidural, slik at jeg kan velge det der og da.
Jordmødrene på sv.kurset sa at det var noen jordmødre som var av "den gamle skolen" som stort sett klipte uansett, så jeg lurer på om jeg skal skrive at jeg da heller vil revne enn at de klipper unødvendig. Ellers så vet jo mannen min litt om hva jeg synes er greit og ikke og dessuten så blir jeg vel ikke helt stum under fødselen :???:
Dette er jo første gangen jeg skal føde og jeg har overhodet ingen ide om hva jeg går til, for alle jeg har hørt om har jo helt forskjellige opplevelser fra fødsler, mamman min har jo 3 helt forskjellige historier fra sine fødsler, så jeg prøver egentlig og forberede meg på alt, selv om det er kjempe-vanskelig.
Lykke til alle sammen, nå nærmer det seg fødsel for en del av oss her inne :gal2: :bonk: :eek: :bryn:
Klemmer fra BigMama T-24 :cool:

Karius
15-09-2002, 13:17
Beklager så mye!! det heter steriltvannspapler, bare meg som skrev feil...:blush:

Verdande
15-09-2002, 13:52
Hei du Big Mama!

Jeg skal love deg at du ikke blir stum under fødselen, mesteparten av tiden er du jo relativt bevisst også på hva du sier og mener.

Men du kommer nok til å lire utav deg noen ord og fraser som kanskje ikke ligner deg. Greit å forberede mannen på det.

En venninne av meg ba mannen sin om å gå, og da han så gjorde ble hun rasende og ga jordmoren beskjed om å hente han. Og så ble hun rasende for at begge var borte og ba dem å dra pokker i vold når de sto ved sengen igjen....

Jeg ba mannen min og jordmoren om å slutte fnise....? Pluss at de kunne bare være her, men jeg hadde iallefall tenkt å gå hjem!

Og babyen min kallte jeg for en drittunge siden han lå så høyt når jeg hadde full åpning. - Kan ikke den forb. drittungen pelle seg nedover nå da!!!!

Så stum blir du ikke nei! :D

Klem fra Verdande, T-23 ( det er så kjekt å se at det nærmer seg...)

K@trine
15-09-2002, 15:54
Nei, jeg regnet da ikke med at jeg ble stum. (hvis ikke jeg får narkose) og jeg skal love deg at jeg kommer til å si ifra hvis det kommer ei gammel jordmor som tar frem saksa og skal klippe unødvendig eller begynner å sy uten bedøvelse ( det er nemlig også vanlig blant de eldre jordmødrene, der jeg skal føde), da skal de nok få høre akkurat hvordan det ligger an. Jeg tror nok mannen min er sånn passe forberedt på at jeg kan si de verste ord til han underveis i fødselen :stakar: :stakar: Det eneste jeg håper på er at fødselen ikke skal ta så innmari lang tid. Skal da alltids tåle litt smerte, så lenge ikke det varer i flere døgn.:eek:

Jeg har hørt at man kan be om å bytte jordmor 2 ganger under fødselen, hvis man ikke kommer overens med den jordmora man har. Stemmer dette? Er det vanlig på alle sykehus?
Er det bare jeg som ikke vil ha jordfar? hva synes dere andre om det? Jeg vet nemlig at det jobber noen jordfedre på sykehuset som jeg skal på.

Klemmer fra BigMama T-24:klapp:

*Trixie*
15-09-2002, 16:13
Nå tror jeg jammen jeg må skrive ett ønskebrev jeg også. Jeg skal vel føde på samme sykehus som BigMama og jeg vil ikke ha mannlig jordmor, jeg vil ikke klippes. HJELP. Jeg vil ha en snill søt forståelsesfull jordmor jeg. Ellers har jeg sagt til mannen min hva jeg vil, men tror sannelig jeg må skrive et brev jeg altså. Takk for alle ideene, nå skal det skrives.

Stinemor
15-09-2002, 16:17
Jeg har tenkt litt på dette med å skrive ned noen "hovedpunkter", men ikke kommet så langt at jeg har satt det ut i livet enda. Sannsynligvis så blir jo fødselen noe helt annet enn det jeg tror den kommer til å bli, siden jeg ikke har født før og ikke vet hva jeg skal forvente meg.

MEN- det jeg lurer på er om sykehuset må ha dette ønskebrevet på forhånd, eller om det holder at vi tar det med til fødselen??

Noen som vet?

Stinemor (35+2)

K@trine
15-09-2002, 17:25
Ønskebrevet ditt skal du legge inni den plastmappa der journalen/helsekortet ditt ligger. Den må du jo ta med deg på sykehuset når du skal føde uansett. Det er hvertfall det vi fikk beskjed om på svangerskapskurset.
Lykke til!
Klemmer fra BigMama T-24:cool:

Karius
15-09-2002, 18:03
Vi som skal føde på Bærum sykehus, skal på journalskrivning ca 1 mnd. før termin.
Da leverer man ønskebrevet til den jordmoren man har journalskrivning med og så legger hun det i mappen din på sykehuset.
Hvis du kommer på at du skal skrive et slikt brev etter at du har vært til journalskrivning, så regner jeg med at du kan ta det med til fødselen (noe annet vile være rart?)
Har ikke bestemt meg for om jeg skal skrive et slikt ønskebrev eller ikke...
Har jo med meg:hjerter: mannen min:hjerter: og vi er veldig klare og enige om hva som skal godtas og ikke denne gangen.
Ellers så er jeg åpen for det meste unntatt kjemisk smertelindring.
Det vil jeg helst ikke ha. Med mindre de må da...
Hm, jeg blir bare mere og mere fødeklar jeg nå... jo mere vi snakker om det;)

bolla
15-09-2002, 22:39
Jeg har skrevet ønskebrev begge de 2 fødslene jeg har hatt, med god respons. Har tatt med brevet når jeg kommer til fødeavd. Skrev brevet slik at det er ekstremt fleksibelt, at jeg i utgangspunktet ønsker det slik og slik men at om situasjonen skulle bli forverret, vil jeg ha en lege/jm å konsultere.
Det er mulig å si at jeg ønsker meg ikke smertestillende, men om smertene tar helt overhånd ønsker jeg det eller det. Selv skal jeg prøve meg uten noe, med mulighet for endringer på veien.
Snakket med jm om muligheten til å skifte jm under fødselen. Hun sa at det er fullt mulig, det er jo tross alt til det beste at mor har en jm som hun har tillit til og føler seg trygg med.Dersom det dreier seg om en jordfar tror jeg ikke han ville følt seg tilsidesatt om du ba om en annen. Det er nok mange andre som er i samme situasjon...:stakar:
Lykke til alle sammen, gleder meg til å se hvem som blir den første til å føde :birth: her inne.
Bolla og rosinen, 35+1 :findag:

Divine
16-09-2002, 14:50
Jeg vet ikke helt om jeg skal skrive ønskebrev. Kanskje jeg skriver et veldig kort et. Håper egentlig at jeg får sagt det jeg vil si under journalskrivinga, slik at et brev blir unødvendig.

Nå vet ikke jeg hvor mange jordmødre som er på vakt samtidig, men det hadde vært interessant å vite om de velger jordmor alt etter hvilke ønsker du har kommet med. Det virker litt bortkastet å la en kvinne som ønsker epidural fra første stund få ei jordmor som er tilhenger av alternativ smertestillende og vice versa. :bonk:

Jeg har hørt at noen av jordmødrene på Bærum er så vant til å gi epidural at de ikke lenger føler seg vel ved "smertefødsler". Dersom dette er tilfelle, håper jeg da inderlig at jeg får en av de mange jordmødrene der som jeg *vet* er mer positivt innstilt til alternativ smertelindring.

Jeg kommer nok til å be om en annen jordmor dersom det blir fullstendig personlighetskræsj, men en jordfar tror jeg ikke jeg hadde hatt noe problem med bare fordi han er mann...hmm.. har ikke helt tenkt over den problemstillingen. Men det er vel heller ingen jordfedre på Bærum, er det vel?? :???:

Divine (34+1) - også fødeklar :D

Karius
16-09-2002, 17:35
Tror ikke de har jorfedre på Bærum, har ikke hørt om det ihvertfall..
Håper også at jeg ikke støter på en slik Jordmor som ikke er vant med å jobbe uten epidural og lystgass....

Jeg vil ljo ikke ha noen form for kjemisk smertelindring....IKKE med mindre jeg er nødt av mediswinske årsaker.

Har tenkt å være veldig klar på dette punktet på journalskrivningen.