Vis full versjon : Er det virkelig sant at det skal bli forbudt å røyke iprivate hjem
Tidl. bruker
17-06-2003, 11:52
Hørte i går på radion at Gro Harlam Brundtland mener at det skal bli forbudt å røyke i private hjem! Stemmer det:???:
Kan liksom ikke tro det, og hvem og hvordan kan vi sjekke at naboen røyker i de sitt hus, feks
For jeg har ingen rett til å spionere på naboens private hjem:p :???: (hvis det ikke er noe absolutt noe veldig galt, feks vold)
Den loven ville nok bli litt vanskelig og overholde:uff:
Men jeg synes det er en god ide at barn skal slippe og vokse opp i røykfylte hjem. Er røyker selv (når jeg ikke er gravid/ammer), men går alltid utenfor for og røyke og alltid etter at barna er is seng. Synes det er en menneskerett og slippe røyk!!
Det er ikke lov å slå sin kone - i sitt private hjem - heller. Eller sine barn. Ikke er det lov å mishandle dyr, heller, selv om det er innenfor hjemmets fire vegger. Denne loven blir jo på nøyaktig samme vis, da. Det er jo for å ha en lov der i tilfelle man trenger den - det vil nok ikke bli sendt ut politi for å stå ved husveggene i tide og utide. :p
Hm...selv om det blir en tragisk sammenligning i forhold til vold i hjemmet...synes jeg at jeg kan se for meg politiet som allerede har ressursmangler rykke ut pga telefoner om at naboen sitter i stuen og røyker...:???:
Jeg er enig i at barn bør få slippe røykfyllte hjem - og hos oss røykes det heller aldri inne. Men...jeg vet ikke...synes denne loven blir litt vel overhysterisk, jeg....
Carine
Enig med at barn skal få slippe å vokse opp i røyken, men hallo da hvem skulle egentlig klare og sjekke opp det der?
Jeg syntes nå det er litt på trynet jeg da at de skal bestemme over folks private hjem, hvorfor skal vi da betale alle utgifter osv når det ikke lenger skal være ditt private hjem. Vel kanskje teit å se det på den måten også, men hva jeg velger å gjøre i mitt hjem velger nå bare jeg!
Røyker ikke inne selv når barn er i huset, men har man barne fri, evnt en fest så skjer det jo!
:lol: ha ha kanskje røykepolitiet kommer på døren engang da!
Andrea_mor
17-06-2003, 12:59
De er helt greit det at Gro Harlem Brundtland går inn for røyk frie hjem:)
Det er ikke mye behagelig å sitte inne i et hus med nikotin lukt hele tiden og os av røyk i luften så du så vidt ser TV.
Her går jeg ut og røyker, og jeg kan ikke tro at jeg har røkt inne før...:uff:
:mervink:
Det er bare et forslag fra Brundtland, jeg tviler sterkt på at dette er en lov som kommer til å bli vedtatt i Norge. I så fall er det veeldig lenge til. Dette med røyking tror jeg man skal ta veldig forsiktig. Jeg merker at mange røykere jeg kjenner er litt såre for tiden pga den nye røykeloven, og det kommer til å ta flere år før den kommer til å funke. Først da tror jeg vi kan begynne å tenke på flere restriksjoner og forbud.
Og det er riktig som flere her påpeker, det er jo helt umulig å håndheve en slik lov. Bare se på den eksisterende røykeloven. Det er ingen som følger den. Det kommer til å bli vanskelig med den nye, og da sier det seg selv hvor vanskelig det blir å sjekke hva folk holder på med hjemme.
Jeg synes for øvrig det var et greit forslag, jeg. Men hun begynner å bli litt ivrig på alle forbudene sine nå. Må vel få gjort så mye som mulig før hun pensjonerer seg :)
En annen ting som var litt interesant på P4 i går.
Vel de sa det at Hasj til eget bruk har du lov til å gå med i lommen og røyke som du vil, også sitter den samme gruppen mennesker å bestemmer at man ikke skal få røyke i sitt eget hjem! Det blir litt feil i mine ører.
Vel bare interesant egentlig! Men som sagt, røyker ikke inne selv, Men syntes nå det er jeg som skal kunne bestemme det selv!
De kan vel bare forby røyk helt ikke sant. Det hadde vært det enkleste ;) , og veldig deilig!
Filifjonk
17-06-2003, 13:38
Jeg synes det går over alle kosteskaft.. Den norske stats dobbeltmoral råder igjen.. !!! For er det ikke så at staten fortsatt tillater import og salg av sigaretter og tobakk?? Og hvorfor gjør de det?? Jo fordi det gir staten så mange herlige blanke kroner i statskassa.. Vi skal få kjøpe alt vi orker.. men pokker om vi skal få nyte det vi har kjøpt.. ! Hu derrre Gro hadde neppe likt om jeg skulle bry meg med konjakken hun tar til kveldskos.. eller vinen hun drikker til middag.. Så hvorfor fanden skal hu bry seg med min røyking.. !!Grrrr!! Jeg blir så sinna at jeg går i flint her!!!
Er av den oppfatning at dersom man skal forbys å røyke, i f.eks sitt private hjem, så må tobakken forbys. For meg blir det helt feil å kriminalisere bruk av et lovlig produkt.
Er selvsagt enig i at barn skal få vokse opp i et røykfritt hjem. Men, velger å tro at foreldre selv klarer å vise såpass ansvar der.
Har ikke sansen for et samfunn hvor vi reguleres ihjel selv inn i våre private hjem.
Det er nok bedre for alle å leve i en røykfri hjemmetilværelse, men fra det til å forby røyking i hjemmet er litt drøyt.
Røyker ikke selv, og syns det er litt ubehagelig med røyklukt som henger i vegger, tak og gardiner, men det må jo være hver enkelts valg. Det er tross alt ikke så helsefarlig å være passiv røyker, tenk så mange som har vokst opp i røykfylte hjem. Da burde kanskje alkohol, dersom ikke i svært minimale mengder, også forbys i de private sfærer.....
Blir sikkert noen år før dette skjer, hvist det noen gang skjer.
For min del hadde det hvert en lettelse om de forbyr hele tobakken...gjerne alkoholen også!
Har opplevd flere tragedier i familien grunnet disse tingene.
Må være enig her.. hvordan er det mulig å overholde en slik lov?
Det er jo bare å trekke ned gardina for røykerne, og så er det ingen som ser at de bryter loven...
Egentlig skulle det ikke være noen grunn for en slik lov, foreldre bør ta hensyn til barna sine, og ta med seg røyken ut- uansett vær!
Er det noe som irriterer meg, er det foreldre som røyker i samme rom som barn oppholder seg i. Og foreldre som tar med seg barna på røykerom i restauranter og kafeteria blir jeg SÅ sinna på at jeg må bare gå!:sint: Det skulle det ha vært en lov, som forbyr foreldre å ta med barna sine på slike rom! Den hadde det vært mulig å overholde!
Selv om barna er så små at de ikke kan si hva de mener selv, synes jeg foreldre skal ta hensyn.
Jeg sender "røykevennene" mine på verandaen jeg, og selv om jeg røyket selv før jeg ble gravid, har jeg alltid gått ut for å røyke, og aldri røyket i samme rom som barn oppholder seg i.
Det burde alle røykere gjøre!
Røykere som er uenige med meg fortjener ikke å ha barn, når de ikke kan ta hensyn til de små, men skade dem med passiv røyking. Det samme gjelder for gravide som røyker under svangerskapet. Livet i magen er mer verdt enn en blås!
:sint: Sanida, 29+6
*Lolita*
17-06-2003, 14:44
herregud.. har de ikke noe annet bedre å slåss for enn styre hva folk ska gjøre i sin egen hage eller stue?
Det er for dumt... gir opp hele Norge jeg snart :uff: hihi jeg har egentlig gjordt det og flyttet da ;)
Ho Gro har aldri vært go,hehe, der rima , hvet att denne loven har vært oppe til prøving før, men gikk selvfølgelig ikke gjennom. Folk må da få gjøre som de vill, og selv om de har barn så kan de da f.eks ha ett eget rom de røyker på som ikke barna er? Og desuten så er det da ikke alle som har barn selv. Ho skaper jo bare en krig mot røykerne, og i stede for og prøve og slutte, så tar de opp krigen med "den kjærringa" og skal iallefall ikke la hu vinne! Ho Gro, ho ville forby mobiltelefoner for en stund siden, ho blir nemlig uvell hvis noen prata i mobil 100 meter fra ho, hehe! Og nå har ho gitt seg ut på fete folk, akkuratt som om ho altid har vært så tynn? Minner meg om naboen min, må blande seg opp i apsolutt alt. :uff:
*Lolita*
17-06-2003, 14:46
Kom på annen ting... det finnes faktisk røykere som ikke har barn da.... så tror ikke de bryr seg at de røyker i sin egen stue :uff:
Nå ble jeg irritert, satt og skrev ned masse bra, også kom det ingen tekst ned, så nå må jeg gjøre det hele en gang til:sint:
Men ho gro ho har aldri vært go! Denne loven hvet jeg att har vært oppe til prøving før, og da gikk den selvfølgelig ikke igjennom. Folk må jo få lov til og gjøre som de vill, dessuten skaper dette bare en krig mot røykerne. I stede for og prøve og slutte, er det mange som tar opp krigen med a, og skal iallefall ikke la den "kjærringa" få vinne. Desuten er det jo mange som har ett eget rom og røyke på som ikke barna er, og hva med alle de som ikke har barn? Folk flest har da såppas vett att de klarer og styre detta selv? Ho Gro ho skulle forby mobiltlf og en gang ho, for ho ble uvell hvis noen snakka i mobil 100m fra ho:bonk: Og nå har ho begynt og ta opp kampen mot fete folk, akkuratt som om ho altid har vært så tynn:uff:
*Lolita*
17-06-2003, 14:59
Den kom opp Moniq :)
:klem:
Det samme sier jeg.. det er jammen ikke alle som har barn da :uff:
Fete folk!?!? jammen er hun så tynn da selv? nei fy få henne vekk derfra, slike folk burde holde seg inne :sint:
Gro er lege. Dessuten har hun vært/ er enda "verdens helseminister", og da er det hennes jobb å påpeke hva som er skadelig for folk. Fedmen øker på verdensbasis, røyking påfører den som røyker og andre enn den som røyker skader og WHO har valgt å fokusere på disse to store problemområdene både i den industrialiserte og fattigere delen av verden.
Hun går av om kun kort tid og det har betydd at hun har fått stor oppmerksomhet fra pressen som følge av avgangen. Da er det lett å rette fokus på områder som oppfattes som problemområder av henne. Uten at dette nødvendigvis er begrunnet i et markeringsbehov.
Jeg er helt på linje med Gro når det kommer til røyking og barn. Med hvilken rett skal foreldre få lov til å utsette ungene sine for skadelig påvirkning som etter all sannsynlighet innebærer at ungene får dårligere helse?
mamsen27
17-06-2003, 16:01
Norge blir mere og mere som en STOR barnehage/institusjon.
Typen min som er engelsk ler rått.Han sier det er utrolig hvor kontrollerte man skal bli
Men jeg tviler at en så latterlig lov noen gang blir til.
.............av at folk her inne ser på dette som et personlig utspill fra Brundtland. Dette er (som noen fler enn meg har skjønt) WHO som ønsker å sette fokus på noe veldig viktig.
NEMLIG AT RØYK SKJELDENT ER EN PRIVATSAK!!!
Men selvsagt så er det ikke de som tar seg en røyk hjemme, hvor det ikke er barn eller andre de kan skjenere tilstede som er saken. MEN der hvor det går ut over andre individer!!!
Det rareste jeg hører er røkere som tror at deres røkevaner aldri går ut over noen?!?! Jeg, for min del blir til og med uvel av å stå ved siden av noen som røker UTE!! Jeg prøver å unngå det men enkelte ganger har men ikke noe valg. F.eks: på eksamener, når du står å venter på eller kommer ut av offentlig kommunikasjons-midler (og jeg nevner ikke uteplasser/resturanter, merk dere det).
Jeg blir litt oppgitt, men jeg skjønner at det er like vanskelig for en røker å sette seg inn i ikke-røkerens situasjon som omvendt. Men vær så snil, noen av de sammenlikningene som gjøres her inne er vel litt søkt, eller.............
Klikken (termin: 11. sept)
Inne i folks private hjem så går det jo ikke akkuratt ut over folk da, hvis de ikke sitter og damper sammen med unga sine i samme rom, da får det heller komme en lov mot og røyke i samme rom som små barn da:sint: Og mamsen, har du glemt att vi bor i norge, tviler ikke ett sek på att loven får gjennomslag, men att de får fulgt den opp, det er jo værre da, men det har vi kansje penger til det?
jupiter_c
17-06-2003, 17:06
altså.. det her med et lov forlag mot røyking hjemme, det var jo til og med helse ministeren imot, og det var han som fikk igjennom at det skulle bli forbudt på resturanger/barer etc.
synes folk bare burde bruke vanlig vett og ikke røyke inne event i samme rom som ungene er i.. spesielt når de er så små at de ikke kan gå sin vei selv...
mamsen27
17-06-2003, 19:04
Fjern biler osv.De forurenser jo.Jeg kjører ikke bil,men jeg lukter inn den lukten av dem:p :p
Brundtland sa vel ikke akkurat at det skulle bli forbudt å røyke i eget hjem, men hun reiser en prinsipiell problemstilling når hun faktisk våger å antyde at foreldre som utsetter barna sine for passiv røyking på en måte begår et overgrep!
Og det er jeg helt enig i! Men jeg tror ikke det blir noen lov mot røyking i private hjem. Mine foreldre røyker - men det er jo bare seg selv de utsetter for dette.
Det er tøft å tørre å si dette - alt for mange foreldre røyker faktisk i hjemmene sine hele tiden med barn til stede.
Tidl. bruker
18-06-2003, 10:54
Privat er privat, hva folk gjør i sine egne hjem burde være opp til hver enkelt......
Vi røyker begge 2 (Ikke jeg for øyeblikket da, av en eller annen merkelig grunn;)) og hvis vi skulle bestemme oss for å begynne å røyke inne så føler jeg at få andre har noe spesielt med det å gjøre..........
Tidl. bruker
19-06-2003, 22:46
Så det er ikke sikker at det skal bli forbudt å røyke i private hjem:???: Vi får se, og jeg er også enig i at barn bør vokse opp i et røykfritt hjem.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.