Vis full versjon : Vektøkning i svangerskapet
Hei alle dere...
Jeg har nettopp oppdaget at jeg er gravid, og har termin i mai.
Jeg har ei jente fra før av, som fyller 3 i desember. Vel nå må jeg komme til saken... Jeg burde ha skjønt det tidlig at jeg var gravid, tegnene var der fra tidlig, tidlig, .... hva jeg mener.... jo jeg spiser og spiser og spiser.
Normalt er jeg liten av størrelse,- 152 cm og 47 kg. På bare kort tid har jeg allerede klart å legge på meg 2,5 kg. Og dette er bare begynnelsen....
Klem fra Carisma
Hei på deg Carisma.
Gratulerer med graviditeten :klapp: :baby: :klapp:
Selv har jeg termin om 16 dager, 8. oktober og har lagt på meg hele 24 kg. Regner med at jeg kommer til å øke et par kilo til de siste ukene.
Da jeg ble gravid var jeg 56 kg, er 160 cm høy. Brukte fint str 36 i klær. Så tro meg når jeg sier at jeg forstår frustrasjonen din.
Har økt jevnt for hver kontroll (1.gang pr mnd) med mellom 2-5 kilo. Fatter ikke hvordan det går an. Satser på at det er mye vann i kroppen, som kommer til å forsvinne relativt fort etter fødselen.
Ja, jeg har spist mer enn vanlig, men hvem gjør ikke det da :???: :???: :???:
Selv er dette vårt første barn. Du har jo erfaring fra før, hvordan var ditt første svangerskap med tanke på vekten da????
Jeg bare håper at kiloene raser av meg, for jeg/vi har ikke råd til å måtte fornye garderoben min.... :gal2: :gal2: :gal2:
Så jeg kan trygt si at jeg forstår frustrasjonen din, men jeg har selv funnet ut at man har liten kontroll over vekten i svangerskapet.
Selvfølgelig styre unna for mye søtsaker og sånnt da, men ellers....
:findag: og prøve å nyte de neste månedene uten for mye tanke på vekten - vet at det ikke er lett (av egen erfaring).
Kjempemasse gratulasjoner og LYKKE TIL
Klem fra BIGGI
T-16
Jeg har to barn og med den første la jeg på meg 8 kg. Og med 2. mann la jeg på meg 14 kg.
Denne gangen har jeg lagt på meg 7.5 kg og er ikke mer enn
21+2 uker. Men jeg bekymrer meg ikke!
Noen legger på seg mye i begynnelsen, men det jevner seg mange ganger ut. Og andre legger på seg lite i begynnelsen og mye på slutten.
Lilli3 og babyen 21+2:baby:
Jeg er i uke 10 og har ikke lagt på meg ennå.
Men tenker med skrekk og gru på mora mi. Da hun gikk med oss( jeg er tvilling...) la hun på seg 24kg. Og gikk ned 17 kg, med vann!
og vi veide bare 4/12kr tilsammen. Så hun la bare på seg 3kg fett... Som hun gikk ned da hun ammet oss.
Har og lest et sted at man kan gå ned av amming. En trøst det da..
Håper ikke jeg legger på meg så mye, jeg er tjukk fra før... veier 87 kg og er 160 høy. Jeg har et lite håp om at jeg går ned av amming og trilling av vogn... hehehe.
Ellers må du jo passe på å spise riktig, spør jordmor! Og da er det ikke mye du får gjort egentlig. Jeg fikk beskjed om å være ytterst forsiktig med slanking. Så det skal jeg ikke i svanger skapet. Og jordmor syntes ikke at jeg skulle spise mindre enn det jeg gjør for 3brødskiver( eller 6 knekkebrød) om dagen og middag med kun litt ris, eks en kottelett/ to pølser el.l. og grønnsaker må jeg visst ha i meg, eller får ikke barnet nok næring. Måtte drikke melk eller spise yoghurt pga kalk. Også mye frukt er fint.
Så jeg kommer vel til å legge på meg etterhvert og, men skal spise sunt og riktig som før, for barnets skyld!
Lykke til i svangerskapet
Klem fra Cecilie 9+3
Jeg er i uke 34+3 og har lagt på meg 12 1/2 kg. Mye av det er nok vann og baby!! Blir spennende å se hva vekta stopper på til slutt!!
lica
I første svangerskap la jeg på meg mye i begynnelsen og ingenting på slutten, i andre svangerskap la jeg på meg mest på slutten, mens denne gangen har jeg lagt på meg jevnt og trutt hele tida. De to første gangene la jeg på meg 10-12 kg, til nå har jeg lagt på meg 9 kg i uke 32.
Selv har jeg sutret litt over at jeg var bekymret for ikke å legge på meg nok, la bare på meg 7 kg i forrige svangerskap, og er i utgangspunktet slank (61kg, 180cm høy).
Nå har jeg allerede gått opp 8 kg,- og er bare "kvartveis"..
Aud:storeb: Laurits og:baby: :baby: 15+6
Vekt oppgangen kan være så forskjellig fra svangerskap til svangerskap også...søsteren min gikk opp 9 kg i siste svangerskap og ned 3 kg siste uken før fødselen altså totalt 6 kg, mens hun gikk opp 25kg i første svangerskap...
Selv har jeg bare gått opp 9 kg hittil, (dvs 6 de tre siste var bare vann sa legen min....) og jeg er 38+4.....
Resultatet kan bli helt annerledes i neste svangerskap..
Har nok mye å gjøre med om man får dilla på noe og resultatet vil være forskjellig om man får dilla på sjokkis eller om man får dilla på gulrøtter for si det sånn....
Søsteren min hadde sjokkis-dilla i første svangerskap...
Og hvordan man føler seg, er man i dårlig form spiser man gjerne mindre også...
Så så lenge du passer på å få inn bittelitt mosjon, og ellers spise noenlunde fornuftige mengder mat så skal mesteparten forsvinne av etter fødselen tenker jeg...
Selv håper jeg at alt og gjerne litt til forsvinner kort tid etter fødselen.. har ikke råd til ny garderobe og jeg har dessuten endel tøy som jeg gjerne skulle kommet meg inn i igjen....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.