Vis full versjon : Rhesus negativ
Heisan...
Jeg lurer på om noen kan gi råd...
Jeg er rhesus negativ. Min eks. - Stians pappa var også rh.neg., som gav da Stian rh.neg.
Min nye mann, lille :baby: i magen's pappa, vet ikke om han er positiv eller negativ....hvilke følger kan det få nå hvis han er rh.positiv????
I min svangerskap-amnesi så glemte jeg å spørre om dette på 1.kontrollen den 19/6.
10+4
kengumamma
25-06-2003, 20:15
Jeg tok meg den frihet og flyttet tråden din hit Tally, for her får du sikkert svar.
:klem: kenguen
Det som kan skje dersom han er Rh+ og du er Rh- er at du kan begynne å produsere antistoffer mot babyens blod dersom barnet er Rh+. Slike antistoffer kan ødelegge blodcellene til barnet.
Dette er sjelden/aldri et problem med første Rh+ barnet (siden den forrige faren var Rh- vil dette evnt. være ditt første Rh+ barn)
Før var dette en vanlig årsak til spotan abort/dødføsler eller syke nyfødte. Nå får alle Rh- mødre en sprøyte etter fødselen som skal hindre dem i å produsere desse antistoffene mot Rh+ blodceller. Alle gravide blir også undersøkt tidlig i svangerskapet for om de har antistoffer i blodet som kan skade barnet, og de gangene de finner noe blir det fulgt opp med flere tester senere i svangerskapet.
Som med det meste andre er det viktigste å vite om problemet, sik at man evnt. kan behandle det eller hindre at det skal bli et større problem. For ditt vedkommende er det ikke et problem i dette svangerskapet, og etter fødselen får du en sprøyte som gjør at det ikke blir noe problem i neste svangerskap heller.
Lykke til videre.
Tina
Jeg er også rh neg, og har fått en datter som er rh pos.
Det viste seg at jeg dannet antistoffer under svangerskapet, men
jeg fikk denne sprøyten 72 timer etter fødselen. Så jeg regner med at ting skal være i orden nå.
Det som jeg derimot syns er litt rart er at jeg fikk en "lapp" som jeg må ha med meg hele tiden dersom noe skulle skje med meg slik at jeg skulle trenge blodoverføring. Det står med store bokstaver: ADVARSEL BLODTYPE ANTISTOFF!!
Det var litt skremmende.. Har ikke fått noe fornuftig svar på hvorfor enda, skulle jo tro at disse antistoffene ble borte etter at jeg fikk denne sprøyten!!?
Nå er jeg gravid med en som er rh neg, så jeg håper det går bra denne gangen også. Er 9+0 i dag... Men er man garantert å få et rh neg barn når begge foreldrene er rh neg?? Noen som vet?
Uansett så må du ha lykke til videre Tally!!
Klem
Jeg er også rhesus negativ, og har ikke fått sånn lapp?!?
Jeg har derimot født to friske barn der eldstemann er rhesus positiv, og yngste er rhesus minus, som meg.
Hva den jeg har i magen er vet jeg ikke. Men jeg blir nøye oppfulgt i svangerskapet.
Tror ikke det er så mye å bekymre seg over i våre dager.
Det har legen min sagt.
Leste akkurat noe jeg ikke likte, og jeg må jo si at det er rart at legene ikke har informert meg om det!!
Dersom en har dannet antistoffer så hjelper ikke den sprøyten som en får etter fødselen!!
Så det betyr vel at jeg alltid kommer til å ha disse antistoffene da!!?
Jo, den må da virke?!?! Hva er ellers vitsen?
Hei Vendela
Ja, dessverre. Den sprøyta man får etter fødselen er ment å skulle hindre at man danner antistoffer som følge av blødninger hos mor og barn under fødselen. Det er som regel som følge av at mor får litt av barnets blod inn i seg i forbindelse med fødselen at disse antistoffene dannes. Sprøyten inneholder antistoffer som "binder opp" barnets blodceller slik at mors forsvarsceller ikke oppdager dem, og da heller ikke lage antistoff mot dem. Dersom man er så uheldig å danne antistoffer under selve svangerskapet er de der for å bli. Men husk på at det finnes muligheter for behandling i slike tilfeller dersom det skulle bli et problem. Bl.a. kan man overføre blod til ungen under svangerskapet og etter fødselen dersom mors antistoffer skulle begynne å angripe barnets blodceller. Dersom mor har slike antistoffer i blodet blir hun alltid fulgt nøye opp med flesre blodprøver gjennom svangerskapet for å se om mengden antistoffer øker, eller at hun ikke får nye typer antistoffer.
Og ja, dersom begge foreldre er Rh- er ungen garantert Rh- den også.
Du får holde deg til denne mannen som er Rh- så er du garantert at det ikke blir noe problem fremover.:kidoki:
Lykke til!
Tina
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.