PDA

Vis full versjon : UL i morgen - noe jeg må huske på?

Nøtteliten
16-09-2002, 16:58
Hei alle smarte kommende mødre...jeg har fått time til UL i morgen og lurer på om det er noe jeg må huske på...klarte ikke å komme på det da jeg bestilte time, men skal jeg spise/ikke spise før jeg drar, urinprøve, annet??? Vil jo ikke dukke opp der helt uforberedt om det er noe som er viktig å huske...

Gode råd mottas med takk - jeg gled/gruer meg litt og håper alt ser bra ut så jeg kan smile meg videre etter å ha vært der!

Nøtteliten

Beate
16-09-2002, 17:05
hei Nøtteliten!

Når du skal på ul SÅ tidlig, lønner det seg å tisse FØR du går inn til undersøkelsen. Fikk iallefall jeg beskjed om alle de første gangene, ellers kan urinblære virke dominerende på ul-bildet, slik at de ikke får sett babyen skikkelig.

Du trenger nok ikke ha med urinprøve dersom du bare har bestilt en vanlig ultralydtime. Har du bestilt jordmor/lege-samtale- time i tillegg, bør du nok ta med ultralyd.

Lykke til! Det er et fantastisk syn som venter deg:)

puu
16-09-2002, 17:13
Spis eller drikk noe litt søtt før UL,
så blir det litt ekstra liv ;)

Nøtteliten
17-09-2002, 11:24
Hei igjen -
og takk for gode råd! Av alle ting var legen jeg skulle til blitt syk...og har ikke ny time før mandag, så da får jeg bare vente litt til før jeg får se det lille vidunderet - sånt skjer!

Nøtteliten

80martine
17-09-2002, 14:18
Det var jo dumt:(
Men den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves.
Ha UL på mandag jeg også, på Ullevål, du da?

Camelia
17-09-2002, 22:56
Nå er jeg ute på megatynn is her, men jeg mener faktisk å ha hørt at man IKKE bør tisse før ul...? At det faktisk er en fordel å pøse på med væske like før man går inn (ikke lenge før så du må ligge og holde deg når du skal nyte mirakelet... :p ), at en full blære gjør bilde tydeligere, skarpere? Synes kanskje ikke dette høres så logisk ut (høres mer logisk ut det som du sier, Beate), men jeg mener bestemt at jeg hørte dette flere ganger da jeg var gravid sist (et par år siden)! Noen som har hørt tilsvarende?

:???:

Hm...kanskje det er forskjell på tidlig ul og den ordinære i uke 18? Det var i forbindelse med den ordinære at jeg hørte dette...

Steinbukk
18-09-2002, 00:07
Jeg har hørt det sammesom Camelia...ca.... Jeg fikk beskjed om at det gjaldt når fosteret var bitte lite. Dette for lettere å kunne se det i forhold til resten av "innmaten" vår.

Legen mente at da kunne han først lokalisere blæra, og deretter finne ut hvordan fosteret lå. Dette var da jeg var til UL i uke 7+? og hadde i tillegg utvendig UL.

Fikk beskjed om å ha full blære da jeg kom tilbake i uke 9+? og samme da jeg var nok en gang i uke 12+?
(Liker å være siker jeg :))

Oops
18-09-2002, 22:39
Riktig som Camelia og Steinbukk sier her - best med full blære ved tidlig ultralyd, det har jeg også fått beskjed om!

Nøtteliten
19-09-2002, 13:02
Ok, jeg sørger for å ikke ha tom blære!
Godt med tips her inne!:D
UL skal jeg ha i dag ( de hadde en avbestilling og dårlig samvittighet for utsettelsen fra tirsdag så jeg skal dit kl17!)
skal på et privat legesenter på Sjølyst - har ikke vært der før, men fått det anbefalt av en bekjent (dvs hun skrøyt veldig av dem uten å vite at jeg er gravid...) så jeg er spent...

Håper jeg får med bilde av Nøttebitteliten - har lurt litt på om vi skal ta det med til foreldrene våre og vise bilder fra ferie ++ og la det ligge inni der et sted...de kommer til å dette sammen - men det kunne vært moro!

Takk for alle gode råd jenter :klapp: - godt å ha et lite ekspertpanel her inne!

Klem Nøtteliten

Maz
19-09-2002, 14:44
Det er forskjell på innvendig og utvendig UL. Man bør tisse før invendig UL, tror du faktisk får beskjed om det.

Med utvendig UL er det riktig at man helst skal ha full blære.

Miriam
19-09-2002, 16:59
Men er så tidlig UL utvendig eller innvendig da?
Jeg skal til UL når jeg er 8+6, legen sa ikke noe om hva slags type UL det var. Hva kan jeg regne med?

Miriam

Maz
19-09-2002, 17:07
Før uke 10 er den iallefall innvendig. Men det er ikke så ufyselig som det høres ut.

De bruker en liten stav som ser ut som "to blyanter" med en liten ule øverst. De bruker gele og en kondom utenpå. (så iallefall ut som en slik lateksfri kondom). Denne stikkes så vidt innenfor skjedeåpningen. Mannen min er ikke så veldig tøff på slike ting men han syntes ikke det var ubehagelig. Et lite klede dekket til så han så ingenting, men så var det jo skjermen vi fokuserte på.

Dersom du synes det høres litt ekkelt ut er jo tipset for dette som for GU, bruk skjørt så slipper du å kle helt av deg på underkroppen.

De hadde også innvendig UL når jeg var 11+4 men jeg har hørt at det er mulig å se utenfra da. Men tror de ser bedre innenfra da også. Det spørs vel kanskje hva de skal sjekke

Gled deg/ dere.

Steinbukk
23-09-2002, 12:57
Hei

Ville bare si at jeg hadde utvendig UL i uke ca 7 og ca 9
Har fine bilder fra begge to.

I am
25-09-2002, 15:00
Det siste jeg har hørt er at man skifter fra innvendig til utvendig ca rundt uke 12. Du skal helt sikkert ha innvendig, og gjerne med tom blære. Det er ikke det spor vondt, de bruker ikke sånn ekkel greie for å "klemme opp" som de gjør ved GU. Gled deg! Det er et fantastisk syn! Du ser min lille på bildet til venstre, der er den 9+1. Full blære er nok mer for utvendig ul såvidt jeg vet, ja.

Klem fra I am