PDA

Vis full versjon : Jeg blir litt oppgitt...

Millan
29-06-2003, 19:57
Jeg blir litt oppgitt over ikke-røykere og kanskje heller aldri-røykere og røykedabatter.

Skremselspropaganda...jeg vet da innmari godt at røyking er skadelig.
Røyking i svangerskap...jeg vet at barnet påvirkes.
Pengeforbruk...ja da det koster mye for en 20-pakning i Norge
Folk som røyker må jo være helt duste!!...NEI...Jeg er ikke dum, jeg er ei vanlig jente med høyere utdannelse, opplyst i forhold til hva som skjer rundt meg, hensynsfull og snill.

Jeg tror det er mange som meg som heller føler seg uglesett på grunn av røyking. Det er vel ingen av oss som kan komme opp med flere gode grunner for å røyke enn for å slutte. Vi har heller et problem, som vi må jobbe oss gjennom selv. Det med røykeslutt er ikke bare lett for mange.
Jeg sluttet å røyke i mitt forrige svangerskap. Det var lett for meg da, men det var heller ikke vanskelig å begynne å røyke igjen når vesla var 8 mnd til tross for dårlig samvittighet, vond lukt, dårlig råd osv...lista kan bli lang.
Jeg har prøvd å bestemme over samboeren min og når han skulle slutte...det var totalt feil framgangsmåte!! Og jeg kan jo bare tenke med meg selv...

Nå er jeg igang igjen...røykeslutte-jobben min begynner på tirsdag. Kanskje det blir like lett denne gangen også, men ikke desto mindre krever det mye jobbing for å holde seg røykfri.
Grunnene til at jeg skal slutte nå er selvsagt svangerskapet, helsa, forbilderollen som jeg har som mor for mine barn, det koster penger, og jeg slipper å føle meg beklemt når jeg smyger meg veggelangs for å finne et sted hvor jeg kan røyke når jeg er borte. Vi har aldri røyka inne så heldigvis slipper jeg å savne go-stolen og røyken.
MEN jeg vet at for at jeg skal klare å gjennomføre dette for resten av mitt liv, trenger jeg heller støtte og oppmuntring!
Med en gang jeg hører utsagn som "Du kan jo dø av det!" og "Du forpester jo for alle andre", "Det er jo helt dust i hue og røyke" osv...kommer jeg med en gang i forsvarsposisjon, og begynner å argumentere mot, for tror virkelig folk at røykere er litt satt tilbake? Jeg vet at jeg til og med reagerte på den måten da jeg sluttet forrige gang og ikke hadde smakt en sigarett op mange måneder.
Gi oss heller "stå-på!!", "Dette klarer du!", "Nå ser du, enda en dag uten røyk - Du er flink!"

Nå driver jeg og bygger opp et enormt lager med "stå-på"-vibber som jeg gladlig deler ut og som jeg kommer til å forsyne meg grådig av selv også, det er bare å si fra!!

Andrea_mor
03-07-2003, 02:45
Heia heia heia!!!!:klapp: :klapp: :klapp:
Jeg synes du er flink jeg!!!
Forrige svangerskap klarte jeg ikke å slutte og nå har jeg ikke klart det enda!
Jeg MÅ klare det, men det blir til at jeg røyker mer:bonk:
Jeg skulle ønske det var så lett for meg, som det har vært for andre!

*håper på røykfri ånde snart*

Millan
04-07-2003, 03:30
Heia, Andrea - Heia, Andrea!!
Kom igjen og bearbeid tankene...

Jeg er nå på min 3. dag uten røyk. Det er først nå i dag hvor jeg virkelig hadde tatt røyk om jeg hadde fått tilbudet, men kvelden er snart over og jeg starter på min 4. røykfrie dag i morgen!!

:findag:

Bl@mst
06-07-2003, 01:12
STÅ PÅ DETTE KLARER DU!!!!

:klapp: :klapp:

Heia heia deg!!!:D

Veit sjøl at da ikkje e enkelt å berre kutta ut røyken, da va da fysta eg tenkte på når eg fekk positiv graviditetstest: Nå skal røyken vekk!!!! FOR GODT...

tipp kin so begynte å røyka meir og meir:bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk: :bonk:
Og blei meir og meir sint på meg sjøl. joda da gjekk ned på høykant. Men så skjedde underet:soh: eg blei dårligare og dårligare for kvar røyk eg tok, og eg syns røyken smakte heilt forferdeligt!
så sist lørdag, altså lørdag 29 juni, var min første dag uten røyk:klapp: . Jepp e so stolt atte, og da mest forunderliga so eg syns e at eg ikkje savna røyken. :klapp: :klapp: Men desverre so har nok da med at eg e dårlige, alt ting smaka løye, tja og sånn ska eg vel ha da gjennom heila svangerskapet tenker eg. :uff:

Eg har ikkje verdens største viljestyrke heller, så eg veit godt ka so redda meg no, da va formen min. Kan jo og ha nåke med at eg leste den berømta boka "endelig ikke røyker" av Allan C. Leste den nesten ferdig før eg slutta:D ....

i vert fall ønske eg deg lykke te!!!!!! Veit da ikkje e lett, men alt me kutta ned på hjelpe jo. ( da har eg te og med hørt at legene seie)...

ska kryssa fingrane for deg..:vibber:

Catalina
08-07-2003, 17:36
Gratulere så langt! Dette skal gå så bra så.

Jeg sluttet når jeg fant ut at jeg var gravid...ikke lett, men du verden så deilig det er å vite at lille tulla mi slipper røyken...og som jeg klarer å lukte over alt...sniff sniff...hehe..

Stå på, dette klarer du..

Millan
14-07-2003, 03:06
Har snart gått gjennom min 13. røykfrie dag!!
Og jeg har det bra!!

Lykke til alle sammen

heje
20-07-2003, 17:03
Dette klarer du!!!

Syns alle som klarer å slutte å røyke er kjempeflinke jeg!!! :klapp: :klapp: :klapp: :klapp: :klapp: :klapp: :klapp:

Dere fortjener stor honnør!!!

Jeg slutta og røyke når jeg ble gravid første og andre gang, men begge ente i SA i uke 10. Såååååååå sint og lei meg, for jeg hadde jo gjort ALT riktig!!!!
Nå har jeg ikke slutta og røyke.... ikke prøvd engang faktisk.....
Skikkelig dårlig forbilde og mor .....
Tenkte som så når gravi. testen viste to blå; mister sikkert denne gang også så dette gidder jeg ikke en gang til....

Hvet at dette er et nytt liv, som fortjener en god start i livet, og ikke kan sammenlignes med de to første gangene.... men det er der jeg står nå da.... iallefall foreløpig...

bequita
29-07-2003, 18:07
:klapp:

Jeg synes alle som prøver å slutte er supertøffe! Slutta selv ved hjelp av boken til Allen Carr, anbefales! Helt enig i at det ikke funker med skremselspropaganda og drittkasting. Ikke hør på dem! Det _er_ vanskelig akkurat når man slutter.

Nå i ettertid må jeg si at det eneste jeg angrer på er at jeg ikke slutta tidligere. Det er faktisk deilig å slippe. Det vanskeligste var å bestemme meg for å slutte, etter det har det bare blitt lettere og lettere. Ikke har jeg lagt på meg noe heller (bortsett fra :baby: og sånn, da).

Lykke til, og stå på!

Gøril
31-07-2003, 17:59
Jeg er i 4 mnd, og har idag tatt min siste røyk :klapp:
Dette skal jeg klare, men har allerede prøvd to ganger før og det gikk ikke så bra...
Var veldig stor i kjeften før jeg ble gravid; når jeg blir gravid skal jeg slutte å røyke...inget problem. Yeah right!
Det er skikkelig vanskelig, veldig vanskelig! Alle sier; tenk på babyen...stakkers som ikke kan flykte fra røyken...tror de jeg er dum eller? Selvsagt tenker jeg på babyen, gjør ikke annet! Har dårlig samvittighet hele tiden, og oppå det skal man få høre det fra alle andre...hjelper ikke akkurat!
Skjønner alle som har det vanskelig i slutteperioden...og også de som ikke klarer å slutte. Det er ikke enkelt.

Er lei av all drittkastingen vi røykere får...død, kreft, abort, farlig osv...vi er klar over det...har ikke mindre iq enn alle andre bare fordi man røyker vettu!!

Jeg krysser fingrene for at jeg ikke kommer til å røyke mer nå...og for alle andre som prøver å slutte. Stå på! :kidoki: :kidoki:

Millan
01-08-2003, 15:05
Stå på Gøril!!

Dette skal du klare! Sender deg gode røykesluttevibber!!
:bryn: er på sin første røykekutte dag i dag og jeg er spent på tiden framover. Det hjelper meg veldig godt at han ikke røyker, samtidig som jeg reagerer mer på røyk nå.
Vil bare si at jeg er på min 32. røykfrie dag og jeg har ikke slim i halsen mere!!!
Lykke til!

litlestar
03-08-2003, 14:18
Neida.. lett det er det så absolutt ikke..

Jeg går hele dagen og hører.. ØY!! DET DER SKAL IKKE DU DRIVE MED.. DU HAR VIKTIGERE TING Å TENKE PÅ NÅ ENN DEN RØYKEN.. PÅ TIDE Å SLUTTE Å TENKE PÅ DEG SELV, HÆ???

Unnskyld meg.. men dette her gjør det jo bare vondt værre.. Da tar jeg jo meg en røyk kun fordi jeg er irritert.. Lett for de som aldri har røyka før, eller de som har klart å slutte..

Var stor i kjeften jeg å.. Når jeg blir gravid, da slutter jeg.. Men neida.. Klarte en hel dag, tygde nikotintyggis, men det hjalp ikke, og neste dag røyka jeg mer enn noen gang..

Jeg skal prøve å ta meg selv i nakken, prøver iallefall å kutte ned en del da... selvom det ikke har gått den veien den siste uken.. men kutte ned.. det SKAL jeg klare..

Er ikke så lett å gå med den enormt dårlige samvittigheten heller... hjelper ikke å bare høre kjeft da nei..

Dere er flotte å ha jenter! 3 timer siden siste røyk (holde meg litt til ja :D )

juliet
04-08-2003, 18:40
millan: god innstilling - dette klarer du!

hvorfor ikke forsette slik det er i gang her nå?? mange med samme ønske -> lag en egen tråd der man kan følge hverandre. bedre å slutte flere sammen, enn alene. da kan man henge seg på motivasjonen til andre også.....(når egen går opp i "røyk") vet alt om dårlig selvdisplin.

Millan
14-08-2003, 18:58
Heisann. Ville bare komme med en ny oppdatering. Jeg har nå vært totalt røykfri siden 1.juli (45 dager om jeg ikke teller helt feil...) Jeg har det så fint, og jeg har også vært gjennom nå diverse kafè-møter og det har gått over all forventning. Har vært gjennom alle gode grunner for å slutte og røyke på forhånd, og det hjelper.
En annen fin ting er at samboeren min også har klart og slutte og røyke. Han har kommet seg gjennom 14 dager og det går overraskende bra, syns jeg!
Stå på jenter, dette skal vi klare!!