PDA

Vis full versjon : Å føde borte

mamsen27
30-06-2003, 15:06
Jeg har begynt å legge planer ang fødselen.
Var på Voss nettopp i en uke og dro til sykehuset der for å ta en sparketest siden JR ikke var så veldig aktiv.Jeg fødet min eldste på Voss for nesten 7 år siden og ville derfor ha henne med meg på sparketesten slik at jeg kunne fortelle henne at Her ble du født.
Ja ja til poenget........
Jeg bor altså i Bergen men kan reise når som helst til Voss og låne et helt hus gratis.Det er to soverom,en megastor stue,et bad,kjøkken og herlig hage.
Da jeg var på sparketesten sa JM til meg at jeg absolutt MÅTTE komme til Voss og føde der,for Bergen var helt grusom.
Jeg var på fødeklinikken på Voss og synes alt var såå utrolig flott der.Nyopp-pusset,stille og fredelig.Fargerikt og rent.
Hun nevnte flere ganger at jeg måtte ikke finne på å føde i Bergen.Jeg har altså "lekt" veldig med denne tanken nå.Jeg tenker som så at jeg vil så gjerne dra til Voss og føde der.
Det er 1.5 time med bil.
Men hvordan skal jeg planlegge dette? Her er problemene:

1)Termin er 17 august,datteren min begynner på skolen ca 20 august (noen som vet?)
2)Man vet jo aldri helt sikkert når bebisen kommer,og vi kan ikke reise dit to uker før fødselen og være to uker etter terminen.

Her er spørsmålene mine:
Skal jeg ta med meg barnevakten (min søster el. min niese) til Voss den helgen jeg har termin og håpe det beste?
Skal jeg gjøre alt klart og ta sjansen på å kjøre dit når veene starter?
Skal jeg ringe skolen og si at datteren min blir med på Voss fordi jeg vil føde der?

Noen forslag her?
Vil gjerne vite............

Leonora
30-06-2003, 16:23
Jeg vet ikke hva du bør gjøre, men selv bor jeg ca. en time unna fra sykehusene her i området (inkl. ferge, så det kan ta lenger tid avhengig av rutetider). Det som skjer her, er at når riene starter, ringer man jordmor, og så sier hun når en skal komme til henne (det er selsvagt mye tidligere enn de som ikke har lang vei til sykehuset). Deretter blir en fraktet i sykebil til sykehuset. NOEN ganger, så skjer fødselen før man rekker frem. Så det jeg ville gjort i din situasjon, er å tenke: hva er det verst tenkelige som kan skje hvis jeg vil føde på Voss? Og er det verst tenkelige verdt å satse på i forhold til det å føde i Bergen?

Tinúviel
30-06-2003, 17:38
Hva er det som er så ille med å føde på Haukeland sykehus da? :???:

Jeg fødte på Storken, og har ikke noe negativt å si om den avdelingen i hvert fall. :)

Tuneland
30-06-2003, 18:39
Det var da voldsomt til skremselspropaganda jordmor på Voss fører da:???:

Hvor raske har dine tidligere fødsler vært da? Normalt sett har du jo god tid på deg til å komme til sykehuset, så dersom du ikke har hatt styrtfødsler før, så kan du vel bare være hjemme til fødsel starter?

Jeg hadde nok ikke tatt jenta ut av skolen pga dette hvertfall.

Lykke til uansett valg!:vink:

Pippilotta
30-06-2003, 18:43
Hvis du har VELDIG lyst til å føde på Voss, synes jeg du skal satse på det. Du må kanskje sørge for at det blir søkt om fødeplass for deg der, slik at de har alle papirene dine etc.?
Så synes jeg du skal satse på å kjøre til Voss når veene begynner. Det er MANGE i Norge som har 1,5 times reisevei til sykehus, uten at det er noe problem! Dette gjelder selvsagt såfremt du har hatt "normale" fødsler tidligere, dvs ikke styrtfødsler.
Du kan vel neppe ta datteren din ut av skolen fordi du skal føde på Voss? Da bør du vel heller sørge for barnevakt der dere bor.

Uansett; dette er noe du til syvende og sist må gjøre opp med deg selv!

Ung Frue
01-07-2003, 01:25
Personlig så har jeg drøyt en time å reise for å komme på sykehuset. Så jeg synes heller ikke 1,5 time høres avskrekkende ut. Om du ikke har hatt VELDIG raske fødsler da. Men jeg synes jo jordmor var litt rar da. Skremme slik, jeg trodde heller ho ville hjelpe deg til å velge det som var gunnstig ikke minst med tanke på at du har ansvaret for et barn. Men de er jo bare mennesker de også og det er vel kanskje en grunn til at det varierer litt. Jeg vet ikke, sitter ikke på noen erfaring der gett. Men kanskje det hadde hjulpet at du fikk kontakt med andre som har født på Haukland og sammenligner? Kanskje det kan hjelpe deg litt? Å få negative og positive sider og se hva som veier best opp mot også i forhold til reisevei. F.eks. går det jo an å legge ut spørsmålet her og inne på nybakt mamma. Det kan jo være til hjelp å høre erfaringer, men kanskje også en samtale med legen hadde hjulpet? Å hva med å besøke føden på Haukland og høre og se hvordan det er der oppe? De kan jo ta i mot besøk. Vel, det var bare et tankeras fra meg til deg. Håper noe var til hjelp for deg.

Lykke til med valget

Isemor
01-07-2003, 04:05
jeg føde på Voss siden jeg bor her oppe,og ja enig m ed deg mamsen at det er en flott avdeling:)
men må si at jeg også reagerte på utsagnet til Jordmor,spesielt siden Voss sykehus og haukeland samarbeider nå (tredde i kraft for noen uker siden) Voss sin fødeavd hadde ikke vært i drift idag hadde det ikke vært for samarbeidet mellom Haukeland og dem,så tror jordmor skal trå varsomt her;) for helsepersonellet blir sjonglert mellom føden her på voss og Haukeland.
Jeg fødte på Haukeland i 96,og har overhodet ikke noe å utsette på dem... følte meg godt tatt vare på og ikke minst trygg!!
Helt klart en flott avd her på voss og antallet fødsler er få her oppe ...rundt 300 i året,men hadde overhodet ikke hatt betenkeligheter med å føde på KK.

Lykke til mamsen uansett på hva du bestemmer deg for;)

Klem fra Isemor 22+4 idag:klapp:

Sebkez
01-07-2003, 10:56
Følg det hjertet ditt sier. Det er lett for meg å si det, ja jeg vet det, men på en annen side det er mange sider ved denne saken du må se på. Hva sier datteren din? Hva med mannen din, hva mener han?

Det er ikke lett det der, men kan du ikke ta deg en tur på føden på kk ( er det rett navn tro) og se der selv og se om du kan snakke med noen som har født der?

Lykke til.

beth
01-07-2003, 15:29
Oy, det var et vanskelig valg, som du sikkert bare kan ta sammen med familien din.

Har selv fått beskjed om at jeg må dra mye tidligere enn sist på sykehuset, fordi de tror det kommer til å gå veldig fort. Hadde derfor ikke turt å legge ut på en "unødvendig" 1,5 timers lang kjøretur.

Dersom du har lyst til å dra til Voss for å føde der, tror jeg ikke skolen vil være vanskelig med å la datteren din være med dere dit. Kanskje datteren din selv også skal få ha et ord med i laget?

Lykke til i alle fall, sees på oppropene:klapp:

Dolly27
01-07-2003, 16:15
Du må jo gjøre som du selv føler for. Men hvorfor gjøre det vanskelig (tenker da på planlegging som du selv sier og kjøretid), når du har et supert team på KK og Storken??!!

Men må jo si jeg reagerer på det jordmor sa da! Helt alvorlig!!!
Skal selv på KK igjen, har ikke bestemt meg for om det blir vanlig føden eller Storken. MEN IKKE ET VONDT ORD OM FØDEN PÅ KK!!! Flotte jordmødre og barnepleiere der!

Ka gjør dem så mye mer fantastisk på Voss da:???:

Lykke til med valget ditt!!