PDA

Vis full versjon : Føde avd. på Aker nedlagt!

Andrea_mor
08-07-2003, 03:14
Var innom hjemmesiden til Aker sykehus og leste at det var vedtatt 26.06.03 at fødeavd. skal legges ned.
Jeg skal ikke føde der selv, men kjipt for dere andre som har søkt der:(

Her er hva det sto:

Fødeavdelingen ved Aker nedlegges
Aker universitetssykehus, 26.06.2003

Tekst: Anders Bayer

Så er saken avgjort; Helse Øst har vedtatt å avvikle fødselstilbudet ved Aker universitetssykehus. 1800 årlige fødsler skal overføres fra Aker til omkringliggende sykehus.

Styret i Helse Øst vedtok idag å avvikle fødetilbudet ved Aker universitetssykehus HF. Administrerende direktør i Helse Øst RHF, Tor Berge, sa i sin redegjørelse etter styremøtet at styret hadde brukt lang tid på sin behandling av saken og at diskusjonen i styret hadde vært god, men at styret forholdt seg til spørsmålet på et ganske prinsippielt grunnlag og at vedtaket var helt i tråd med fødselsomsorgsreformens intensjoner.

Dato for virksomhetsoverdragelsen er ikke avklart, men i vedtaket fremgår det at styret i Helse Øst vil ha seg fremlagt den endelige organiseringen av fødetilbudet i regionen som egen sak før iverksettelse.

- Vi beklager at man velger å legge ned et så godt tilbud som det fødeavdelingen ved Aker er blitt for de fødende i Oslo-området. Gjennom en årrekke har jordmødre og barnepleiere gitt avdelingen et renomé og omdømme som det står stor respekt av. Idag forutsetter vi at de omkringliggende sykehus vil anstrenge seg til det ytterste for å føre dette tilbudet videre, samtidig som våre ansatte - med sine rettigheter og avtaler - blir ivaretatt på en korrekt og oppriktig måte, sier Anders Bayer, fungerende informasjonsleder ved Aker universitetssykehus, i en kommentar til vedtaket. Han føyer til at sykehuset selvsagt tar vedtaket til etterretning og nå vil arbeide videre med å håndtere prosessen på en best mulig måte, spesielt med tanke på de berørte ansatte og hovedstadsområdets fødekvinner.

Det er tillyst et ekstraordinært foretaksmøte mellom helseministeren og Helse Øst RHF - mest sannsynlig vil dette finne sted 25. juli. Det er grunn til å anta at ministeren der vil ha seg forelagt bl.a. vedtakene i fødselsomsorgssaken. Vi legger til at det ikke foreligger signaler om at han her vil gjøre om på styrevedtaket til det regionale helseforetaket

Men kanskje dere som har søkt vet om det...:o

Tuneland
08-07-2003, 03:20
Ikke nedlagt, den skal flyttes til Ullevål.

Synes helt ærlig det er verre at fødeavdelinger på vestlandet og i Nord-Norge blir lagt ned sånn at de fødende får en flere timer lang reisevei..

Selv har jeg 30 mil til sykehuset, og tro meg, så gjevt er det ikke med lang avstand at andre kan få det også:p

Greit at det er trist at fødeavdelingen på Aker flyttes, men det går jo greit å kjøre 10 min ekstra.. Det fascinerer meg at media fokuserer så mye på omleggingen av fødeavdelinger i Oslo og knapt nok ofrer litt spalteplass på at kvinner på vestlandet nå må kjøre et par timer for å komme i trygge hender.

Vel, det var nå min mening da..:o

Cyanea
08-07-2003, 03:24
Jeg blir så provosert når jeg leser sånt :sint: . Helsenorge er jo helt på "trynet"!

I Oslo er det vel kanskje ingen krise om en fødeavdeling blir nedlagt, for Riksen og Ullevål (?) vil vel fortsatt bestå - om enn som rene klekkerier.

Men når de legger ned fødeavdelinger i "utkantstrøk" så synes jeg det er virkelig ille! Tenk hvis det oppstår komplikasjoner, og så er det to timers helikoptertur til nærmeste sykehus? Det kan jo ikke være spesielt festlig for de kommende foreldre - og særlig hvis det går galt med barnet fordi det har tok for lang tid å komme seg til sykehuset.

Jeg har lyst til å :bonk: på helseministeren som kan tillate noe sånt! KNURR!

Andrea_mor
08-07-2003, 03:25
Ja, det er jeg enig i, TUneland. Det er værre for de som har både 2 og 3 timers og kanskje mer kjøring til sykehuset.
Men det er jo kjipt med nedleggelse av en fødeavd. uansett....

Loop
08-07-2003, 04:03
Er det ikke på Aker ABC-klinikken er? Det er jo en tragedie om en så unik avdeling legges ned, de er jo på topp innenfor alternative fødemåter, og personalet har gjennom lang tid opparbeidet seg en helt unik kompetanse. Dette handler om langt mer enn nærhet til sykhus, og er ingen motsetning til distrikt-Norges kamp for å beholde fødeavdelinger. Dette er to sider av samme sak, kvinner nedprioriteres til fordel for effektivitet.

Hedda
08-07-2003, 18:03
ABC-klinikken skal i hvert fall ikke legges ned, men den skal muligens flytte til Ullevål. Det er den vanlige fødeavdelingen som er vedtatt skal flyttes fra Aker, ikke sant? Jeg skal føde på ABC, og har ikke fått noe beskjed om at det skal skje noe med den ennå. Men det er snakk om å flytte den til Ullevål, og det synes jeg ikke gjør noe. De gleder seg visstnok fælt på Ullevål til å få ABC dit, og den blir sikkert enda finere enn den er nå på Aker.

Det er kjempetrist at så mange fødeavdelinger rundt om i landet legges ned og flyttes. Det kan jo være livsfarlig. Vi i Oslo har det veldig greit. Det kommer jo alltid til å være fødeavdelinger her.

Andrea_mor
08-07-2003, 19:02
Nei, det er den vanlige fødeavd. på Aker som skal flyttes over til Ullevål!
Ikke ABC. Det har vært snakk om det, men fårda inderlig håpe at den får bli!!!

Jeg ble jo helt rørt og satt ut da jeg så den dokumentaren fra ABC-klinikken på TV:happycry:

Filifjonk
08-07-2003, 23:22
ABC-klinikken som skal flyttes da og integreres i vanlig fødeavdeling. Jeg leste da vitterlig det her om dagen og dessuten ble det samme nevnt på radio.

Full forvirring her..