Vis full versjon : Dere som er sykmeldte
Jeg har vært hos legen i dag med bekkensmertene. Det var ganske så komisk, det var en mørkhudet vikar som ikke begrep så mye av hva jeg sa.. :p
Uansett, han sa jeg hadde bekkenløsning, og sykmeldte meg ut måneden. Men jeg er blank på dette feltet... HVEM betaler meg sykepenger? Det er vel arbeidsgiver de første 14 dager, men trygdekontoret videre? Jeg fikk sykmelding i 3 uker, altså skal vel trygdekontoret betale noe.. Men skal jeg snakke med dem selv? Legen sa han faxet en del av brevet til trygdekontoret, men at han egentlig ikke visste om jeg burde kontakte dem selv også. Er det noen av dere andre som vet?
Nå gjenstår marerittet å kontakte the big boss og fortelle at jeg ikke kommer på jobb i morgen.. samt sende ham sykmeldingspapirene... Er alt fikset da, eller?
Fikk liksom ikke så altfor mye informasjon hos denne vikaren, vi forstod hverandre ikke så godt, og jeg har ikke vært sykmeldt før...
Kan noen hjelpe? :???:
Etter det jeg forstår er det arbeidsgiveren som betaler de første 14 dagene ja og trygdekontoret resten. Jeg måtte sende mine papirer rett til trygdekontoret pga at jeg hadde arbeidsledighetstrygd når jeg ble sykemeldt.
Hvis du lurer på noe kan du jo ringe direkte til trygdekontoret og spørre der.
Arbeidsgiver skal betale for de første 16 dagene. Men fordi det er svangerskapsrelatert sykemelding, kan de fortsette å betale deg utover dette. De får det tilbake fra trygdekontoret. Dette kan du velge selv eller ta opp med arbeidsgiver/trygdekontor.
Husk også at fordi det er svangerskapsrelatert sykmelding, får du 100% av lønnen din, ikke 80 % som du gjør ved "vanlig" sykefravær.
Litagoi 13+4
Det er litt forskjellig praksis her så jeg skjønner godt du er litt usikker.
Sykmeldingen du har fått består vel av tre deler. En gul som arbeidsgiveren skal ha, en rosa til deg, og en grønn del som det er litt utfylling på. I tilegg er det forsiden som legen sender til trygdekontoret.
Den grønne delen kalles krav om sykepenger. Den skal du fylle ut og signere. Et av spørsmålene er om arbeidsgiver betaler lønn utover arbeidsgiverperioden. Dersom arbeidsgiver gjør dette så skal du sende den grønne til arbeidsgiver og arbeidsgiver får sykepenger refundert fra trygdekontoret. Dersom arbeidsgiver ikke betaler lønn utover denne perioden så skal denne delen i utfylt stand til trygdekontoret. Trygdekontoret skal ha dette før de betaler penger til enten deg eller arbeidsgiver.
Du kan selvsagt velge å få pengene direkte selv om arbeidsgiver betaler lønn (du vil da ikke få lønn fra arbeidsgiver), om du synes det er greiere å forholde seg direkte.
Store bedrifter betaler gjerne lønn utover arbeidsgiverperioden. Sykepenger er jo begrenset oppad til 6G så for mange er det snakk om et økonomisk tap ved å få sykepenger.
Hva må du gjøre ??
Ring jobben, snakk med den som tar seg av administrasjon og lønn. Det er de som tar seg av å kreve refusjoner etc og de kan sikkert svare deg.
Håper dette ikke ble for omstendelig
God Bedring
Cirkeline
13-08-2002, 16:44
Jeg tror det er opp til hver enkelt arbeidsgiver å bestemme rutinene på det området. Der jeg jobbet før betalte jobben alle sykepengene, og fikk tilsendt refusjon fra trygdekontoret i etterkant.
Tror nok du må snakke med noen på jobb om rutinene. Snakk feks med lønningskontoret.
Lykke til!
Klem fra cirkeline (7+4)
Dette var veldig mye å forholde seg til... men jeg går vel utifra at trygdekontoret vet sitt, siden de fikk en fax? Ved de utfylingsgreiene sa de på legekontoret at jeg KUN skulle skrive under. Jeg hørte med en annen i jobben, og han hadde heller aldri pleid å fylle ut mer, enda der var flere spm der...
Har iallefall fått sendt det til sjefen som ordner ting videre da...
Er bare spent på om jeg får penger, og når de kommer?
Noen som vet? tar det lang tid, f.eks?
BabyBlue
13-08-2002, 20:17
Man MÅ sende inn den delen som heter krav om sykepenger!!
Trygdekontoret får tilsendt fra legen, men de skal OGSÅ ha fra deg!!
Jeg glemte nemlig å sende inn denne en gang, og gikk glipp av mangetusen kroner....
BabyBlue
14-08-2002, 04:14
MEN, i noen tilfeller så sender arbeidsgiver inn også denne delen, i tillegg til den andre arbeidsgiverdelen, sjekk opp dette :)
Forvirret nå?
Systemet kan være :bonk: noen ganger!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.