Vis full versjon : Formsjekk / svangerskapskontroller!
Skal vi ta en liten oppdatering??? Er en stund siden sist....
Var selv på kontroll i dag:
Uke: 32+1
BT: 111/71
Vekt: Totalt opp 1,4 kg (hadde endel å gå på fra før...)
Urin: Negativ
Ødem: 0
Leie: HB (hodeleie, men ikke festet) :klapp:
Hjerterytme: 144 (steg raskt når h*n beveget seg ) :hjerter:
I arbeid: 50% sykemeldt fra i går
Hb: 11.4
SF-mål: 31 cm (kun 2 ruter over den røde streken denne gang :klapp:)
Det var de harde fakta :cool:
Ellers nyter jeg fremdeles å være gravid, selv om jeg er trøtt og sliten, det er sååå herlig å kjenne liv i magen!
Endel plager blir det, er veldig svimmel fortiden, men Hb og ferritin er greie, skal prøve med litt jern likevel. Bekkenløsningen er litt til og fra, kynnere har jeg masse av, leggkrampen kommer snikende om natten og det stikker fælt i blæren innimellom. Kombinert med tung jobb og mye gåing er jeg nå blitt sykemeldt 50%....... det er i bunn og grunn deilig, selv om det var et liiite nederlag å ikke gå fullt tiden ut (skal klare ALT, si!). Nå har jeg bare 11 vakter igjen før permisjonen begynner... DET er ikke mye. Plutselig kommer tanken om fødsel og tiden etterpå såååååå mye nærmere, litt skummelt :uff:
Skal vel få tiden til å gå på et vis likevel, noen timer daglig foran pc´en og litt sying og forberedelser på annet vis så går vel dagene. Nyter den siste tiden med mannen min ekstra også, hvor det bare er oss to, ikke en liten baby i tillegg... Klarer ikke helt å forestille oss hvor anderledes alt vil bli :???:
Nok om meg, få høre litt om dere andre da! Nyskjerrig!
fabel og lille kråke, 32+1
(Sånn, da skulle hb og sf være med også....litt glemsk!)
Skal snart på kontroll igjen, men kommer nå med resultatene fra den siste jeg var på (5. sept).
Uke: 30...
Symfyse-fundusmål: 29cm
BT: 120/60
Vekt: 7,8 kg
Urin: Negativ
Ødem: 0
Leie: Jordmoren fant ikke helt ut hvordan babyen lå, så jeg fikk bekreftet mine mistanker; jeg går rundt med en sprellemann i magen!!
Hjerterytme: 140 (har variert mellom 136-140 på kontrollene)
Ellers så er jeg fortiden i praksis på sykehjem (14 vakter igjen) og nå teller jeg ivrig ned dagene til jeg skal ta permisjon fra studiet. Desverre har jeg fått vondt i rygg og fot/hofte igjen så jeg sliter med å bevege meg så mye. Har begynt å planlegge hva jeg skal bedrive tiden min med som husmor det nærmeste året, men kjenner jeg meg selv rett så flyr tiden avgårde og halvparten går i vasken. Jaja, ikke så nøye så lenge jeg har muligheten til å være hjemme å kose meg med lille nurket og storesøster. Tenker stort sett ikke på annet enn baby ditt og baby datt, og verre skal det vel bli..
Nei nå får jeg skrive litt videre på eksamensoppgaven min, gleder meg til å se hvordan det står til med resten av dere.
Klem fra cgk :vink:
Oppdatering er göy, men hvor skal jeg begynne?
FREDAG 06.09
Jeg var innom sykehuset pga smerter i rygg og mage (djevelske smerter). Det var 3. gangen jeg hadde det og har blitt kontrollert på sykehus.
Uke: 29+5
Bt: 130/78 (hadde steget fra 98/60 på 4 dager)
Hb: 9,7
Ferritin: 5
Urin: +3 protein, +2 leucasytter, +4 blod
Leie: Tverrleie
Hjerterytme: CTG som var VELDIG bra.
Ultralyd: viste 5 cm livmortapp - smertene hadde ikke påvirket barnet :klapp: Klumpen var trolig på 1,8 kg :baby:
Jeg fikk tilsyn av urolog pga at gynekologen hadde sett at venstre nyrebekkenet mitt var vesentlig forstörret. Leverte urinpröve til dyrking.
LÖRDAG 07.09
Dagen etter var smertene like djevelske. Gråt hysterisk i 3 timer, men nektet samboeren å ringe sykehuset igjen. Hadde fått kontrolltime tirsdagen etter.
TIRSDAG 10.09
Ny lege - ny ultralyd og nye vurderinger. Babyen hadde det fortsatt bra :) . Högre nyre var fortsatt veldig hoven. Han henviste meg til urologisk avdeling for ultralyd av nyre. Han skrev ut 100% sykemelding (aktiv etter eget önske). Han trodde ikke smertene hadde noe med bekkenlösning å gjöre. Klumpen hadde snudd seg til hodeleie.
ONSDAG 11.09
Jeg får telefon fra en jordmor på Aker. Hun sier de har funnet Betahemolyttiske streptokokker i urinen min. Legen vil derfor ha meg inn til en samtale dagen etter. Jeg spör hva dette er og hun sier det ikke er farlig for meg, men kan väre farlig for barnet dersom jeg ikke får antibiotika intravenöst under födselen.
Jeg leser og sluker alt jeg finner om streptokokker på internett om kvelden.... Leser om barn som er döde pga streptokokken. Hjernehinnebetennelse, lungebetennelse, blodforgiftning, senskader på syn og hörsel, hjerneskade som eplepsi, osv. Jeg er litt hysterisk...
TORSDAG 12.09
Möte med enda en ny lege - avdelingsoverlegen. Han forklarer at de har funnet streptokokk B i urinen min. Vi diskuterer frem og tilbake, men vi merker at han ikke ville si så mye. Han visste ikke hvilken praksis man hadde for denne tilstanden på Oslo sykehusene nå for tiden. Han måtte undersöke litt. Men jeg fikk en kraftig antibiotikakur mot infeksjonen jeg hadde - ikke alle leger ville gitt meg det i fölge han. Videre var hans personlige mening at man burde få antibiotika intravenöst under födselen. Barnet får da antibiotika gjennom morkaken og unngå å bli smittet på denne måten. Noen leger vil ikke gi antibiotika under födselen, men vente og se om barnet blir sykt - helt grusomt spör dere meg. Vi ble innkalt til ny time i dag.
Deretter var det ultralyd av nyrene som stod for tur. Ikke så mye å fortelle. De fant ingen nyresten, men konstanterte at nyren var större enn "normalt".
MANDAG 16.09
Vanlig kontroll hos jordmor.
Uke: 31+3
Vekt: +12-13 kg ....kremt....
Bt: 118/64
HB: 10,1
Urin: Negativ (går på antibiotika)
Ödem: 1-2
Leie: Tverrleie (...har snudd seg igjen...)
Hjerterytme: 148
Arbeid: 100% aktiv sykemelding
TIRSDAG 17.09
Har värt hos lege i dag. Konklusjon: Jeg leverer urinpröve på fredag for å se om antibiotikaen har knekt streptokokken. Jeg får antibiotika intravenöst under hele födselen (hver 6. time). Han skriver det i papirene mine slik at jeg får det uansett hvem som er på vakt. TAKK!
Legen sa at praksisene varieret alt etter hvilken lege han snakket med på Ullevål. Han ville velge den sikreste måten :klapp: :klapp: :klapp:
Ingen videre utredning i fbm nyrene. Får jeg smertene tilbake måtte jeg komme tilbake (håper det er lenge til neste gang). Smertene kan skyldes bekkenlösning, streptokokkene eller den utvidede nyren. Spiller ingen rolle så lenge babyen har det fint!!!
ELLERS
er jeg veldig trött - nyter alle timene med sövn. Har värt en del svimmel. Vondt i symfysen, menslignende smerter, leggkramper, kiling i bena om natten og vond rygg. MEN jeg skal klare det så lenge jeg slipper de intense smertene.
Klarer maks 3 butikker i slengen - HJELP, jeg må få utstyret i hus.
Samboeren er helt fantastisk. Jeg hadde ikke klart det her uten han. Han gjör virkelig alt for at jeg og nuppelura i magen skal ha det bra. :leiseg: (ikke lei meg, bare rört) Jeg elsker han så intenst at det ikke kan beskrives. :hjerter:
Håper de fleste av dere har hatt litt färre legebesök enn meg.
Lykke til!
Klemmer fra Chloe og Nuppelura (31+3):baby:
Lillehammer
18-09-2002, 11:40
Nå føler jeg meg litt dum her fordi jeg nettopp har skrevet et sytete innlegg om mine egentlig små bekymringer. Jammen har dere hatt det stritt noen dager stakkars...
Godt å høre at du og :baby: har det bra nå i hvertfall, og at legene har "kontroll" på streptokokkene! Håper du får noen fine siste uker av svangerskapet.
Klem fra Lillehammer (30+0)
Du er flink til å skrive slik at det er lett å lese og forstå hva du har vært i gjennom:stakar:
Jeg håper alt går bra med dere, og lykke til med fødselen:happycry:
Vet dere forresten hva det blir? Du har like mange hjerteslag som det jeg bruker å ligge på, og jeg venter en....... jente :)
Forresten så er vi ganske likt på vei, og vi har gått opp ganske likt i vekt. Det er vel ikke så ille det:???:
:findag:
Tusen takk Lillehammer og Beckis!
Man skal ikke kimse av små bekymringer Lillehammer. Jeg hadde gjort akkurat det samme selv om de store ikke hadde kommet. Vi vil jo tross alt det aller, aller, aller beste for babyen vår. Bra at dere får ny ultralyd om 2-3 uker. Man blir litt roligere når man får se nurket i levende live - selv om man kjenner bevegelsene. Babyen vår er litt större enn hva som er "normalt", noe som også har gitt seg utslag på symfyse-fundus målet.
Husk å ta det litt med ro nå! Jeg antar at ikke du heller vil ha babyen ut riktig enda :) Godt å höre at du har en fornuftig lege som gav deg 50% sykemelding.
Vi vet ikke hvilket kjönn det blir Beckis, men har STORE misstanker om at det blir en jente. Vi vil gjerne vite hvilket kjönn det blir, men de så ikke det på ultralyd i uke 17. Vi har värt på 4 ultralyder etter dette, men jeg har ikke tenkt så mye på det da. Har heller ikke fått meg til å spörre når tanken har streifet meg - var så opptatt av å se at den lille hadde det bra. MEN samboern hadde vist nok sett noe på en av disse ultralydene som han trodde var en gutt. Når jeg forklarte at en jente hadde "tre streker" skjönte han at det ikke var nöttene til en gutt. Men nå når vi er ganske sikre på at det blir jente plopper det sikkert ut en gutt :birth:
Angående vekten har jeg hört at det er på slutten man går opp mest - da kan vi sikkert bli noen tungvektere :uff: Jeg har ikke tenkt så mye kalorier akkurat, men prövd å spise slik at bebisen skal få det han trenger. + at det sikkert har blitt litt mer potetgull og digg også. Det blir litt spennede å se hva vi havner på til slutt. Anbefalt vektökning ligger rundt 12 kilo - den har jeg allerede nådd ;)
Klemmer fra Chloe og Nuppelura (? Nuppen ?) (31+4)
Først: Chloe - ta vare på deg selv. Ikke gøy for deg å være gjennom alt dette. :stakar:
Deretter: Kontroll 16.09 hos lege
Uke: 33
Vekt: opp 10 kg.
Blodtrykk: 125/55 ( fjorten dager siden var det 135/81 )
Hb: 11,9
Urin: ok
Ødem: 1
Leie: SB ( hvis klumpen ikke snur seg snart, så....)
Hjertelyd: 125 ( det blir nok en gutt, ja......)
Legen skrev at jeg var i fin form, og det er jeg vel egentlig også. Bare veeeldig vondt i hoftene for tiden, da jeg ikke klarer helt å sove godt på siden, så jeg snur meg mye.......
Humøret er på topp, og jeg gleder meg virkelig til fødselen !
Hilsen Amasone
Nå er dagens kontroll over!:latter:
Det var ikke så ille. Er 32 uker nå, og har gått opp 12 kg. sier meg fornøyd med deg:) Forrige gang hadde jeg gått opp 20 kg på samme tidspunkt:o
BT:110/50
HB:11,8
Urin:1+
Ødem:1
Leie: ligger med hode ned:klapp: jeg ble glad for det:wow:
Ellers er formen ikke så bra om dagen.:leiseg: har mye vondt både foran og bak:( Sliter med nedtrykksfølelser døgnet rundt + at bekkenløsningen har virkelig kommet for alvor:bonk: :grrr:
Jeg fikk beskjed av legen å se det hele an, og gikk det ikke over får jeg ta kontakt med sykehuset. Jeg skulle i hvertfall ta det helt med ro fremover. (har jo egentlig ikke noe valg, for jeg har jo intense smerter bare jeg sier bø):latter: :latter: :latter:
Det var dagens syting fra min side
:vink:
Chloe...jeg ønsker deg lykke til videre!!! Håper alt går bra :(
Jeg var til kontroll den 16/9 og var da. 32+1:
Blodtrykk: 120/65
vekt: 10 kg
urin: negativ
Hb: 12,2
Leie: HB....:p
Fundus mål: 34,5 :bonk:
Ødem: 1-(2)
Som dere skjønner....jeg har antakelig en stoooooooor baby i magen med de fundus-målene:gal2:
Ellers er jeg forsatt ganske funksjonshemmet pga. bekkenløsningen og det blir bare verre og verre:eek: Har vært svimmel og kvalm og uvel i det siste...og fikk beskjed om å spise oftere.
Gutten i magen spår jeg har en karriere innen profesjonell boksing. Det ble jammen fart på han når vi skulle høre hjertelyden. Jordmor og pappaen holdt på le seg i hjel. :klapp: Ellers føler jeg meg kjeeeeeeeeeempe stor!:p
Ja, det kan bli en storing den du har i magen:p
Min SF er forresten på 31, og hjerteslag lå på 140. Det er faktisk annen hver gang 140 og 148 hjerteslag når jeg er på kontroller:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.