PDA

Vis full versjon : Stoffskifte og evnt. komplikasjoner

allie
09-07-2003, 22:31
Hei!
Lurer på om det er noen "der ute" som vet noe om dette?
Bruker tyroksin, rel. høy dose, pga. har hatt kreft i skjoldbrukskjertelen.
Er nå gravid i 18.uke, og har etterhvert forstått at bivirkninger kan forekomme ved for høy tyroksindose.
Har vært på Ultralyd idag, og skal inn igjen i løpet av en måned fordi legen ønsket å sjekke bedre, og jeg var litt tidlig nå (alt så bra ut, 2 armer, 2 ben, magesekk, 4 hjertekammer)

Er det noen andre her som har erfaring med graviditet og fødsel etter skjoldbrukskjertelkreft, hadde det vært fin med et piip her inne.

Allie:findag:

Tiili
27-07-2003, 17:57
Har ikke erfaring med skjoldbrukskjertelkreft og sånt, men har veldig lavt stoffskifte og går på veldig høy dose med thyroxin selv!
Jeg går til spesialist (indre medisiner) til hver svangerskaps kontroll, og jeg har spurt om dette med høy dose og om det ikke er helt bra. Fikk da til svar av både han og fødselslege at så lenge dosen er stabil, sånn at stoffskiftet er sånt det skal være, så skal det ikke ha noe å si. Det er heller vist nok ikke påvist noe bivirkninger iforhold til barnet, fikk jeg beskjed om, så fremt man får den dsen man skal ha!! Iallefall sånn jeg forstod det!

*Kristin*
13-08-2003, 16:14
Thyroxin er jo et hormon som kroppen selv lager. Det er defor ingen grunn til at dette skal være farlig. Overdosering derimot, er en annen ting. Det blir vel det samme som å gå med kronisk høyt stoffskifte, og det er ikke bra i et svangerskap.

Jeg har fjernet skjoldbruskkjertelen fordi jeg hadde alt for høyt stoffskifte (og dessuten ustabilt). Nå har jeg null thyroxinproduksjon i kroppen og må resten av livet ta det i tablettform. Hvor mye mener dere med høy dose? Selv tar jeg 0,1 mg hver dag. Jeg har blitt fortalt at det er bedre for meg å ha det slik i neste svangeskap enn slik jeg har hatt det. Nå fungerer iallefall kroppen min normalt.

Jeg har heller ikke hørt noe om at jeg evt må gå på ekstra kontroller eller måle hyppigere, men jeg har ikke satt meg velidg inn i det egentlig.

allie
14-08-2003, 14:14
Med høy dose mener jeg 0,2 mg/dg.
Etter blodprøver, er dette regulert ned til 0,1x4 dg og 0,2x 3 dg.

Pga. at jeg har hatt kreft i kjertelen, skal mitt stoffskifte ligge over det som er normalt. Men siden dette ikke er så bra for fosteret, blir verdiene sluppet litt ned mens jeg er gravid.

Det jeg har fått vite om komplikasjoner hos fosteret, er hjertebank, samt dårlig vekst (størrelse/vekt).
Men så lenge det ble fulgt opp med blodprøver og tilpasning av dose, var det ikke stor fare for dette. Var også på ekstra UL i uke 19, pga. antydning til hjertebank hois Gutten på ord. UL.
Skal også på UL ~ uke 32, for å sjekke at han er så stor som han skal.

Mitt tilfelle blir nok litt annerledes enn for de som tar tyroksin fordi de har fjernet kjertel pga. høyt stoffskifte, eller som har lavt stoffskifte.
I tillegg til at jeg skal få opp stoffskifte, skal det også ligge så høyt at ikke ev. kjertelceller som er igjen blir stimulert til å vokse/formere seg.

Så en kan nok kanskje si at jeg går på en (liten)overdose av tyroksin, eller "provosert" kronisk høyt stoffskifte??

Får vel også si at jeg er "evig optimist", og regner med at dette går helt fin. Litt verre med han som er far til Gutten, han ble litt betenkt etter 1ste UL. Kan jo ha litt å si at jeg ble operert og behandlet for kreft rett etter at Storebror ble født (3-6 mnd). Han merket kanskje mer til det enn meg, som ikke hadde så veldig følelse av å være syk, rent bortsett fra at halsen ble "skåret over" (les: operert vekk skjoldbruskkjertel), og det ubehaget det nødvendigvis medførte...

:findag: