Vis full versjon : Hund???
hpauline
11-07-2003, 21:50
Hei!;)
Jeg lurer på så masse om dagen jeg da!
Har jo akkurat blitt gravid, ferie har jeg og så da blir det
til at man lurer på en del ting.
Jeg har nemlig en hund.Kan hende det er et dumt spørsmål, men jeg spørr allikevel.:???:
Har jo hørt det at hvis man klapper en katt skal man vaske
seg etterpå.
Men det er vel neppe sånn med hunder, eller ?????
Klem
Pauline
:findag:
Tidl. bruker
11-07-2003, 22:57
Hvis det er toxoplasmose-smitte du tenker på, kan man kun bli
smittet gjennom katteavføring, ikke hund. Forøvrig er den største
smittekilden til toxo dårlig stekt/kokt kjøtt og div andre matvarer.
Du kan trygt kose med hunden så mye du vil;)
Skal man vaske seg etter å ha klappet en katt:???: :???:
Vi har tre (to akkurat nå, for nummer tre har stikki av) katter. Og hvis jeg skal vaske hendene etter hver gang jeg har tatt på pus så får jeg ikke annet å gjøre.
Må bo ved vasken jeg da.:uff:
Regner med at dere mener fremmede katter?
(Håpe håpe)
Toxoplasmose er jeg allerede smittet av fra før jeg ble gravid, så det er jeg ikke redd for.
Nei, jeg lever som før jeg og koser ordentlig med kattene våre:D
Lille Rød
12-07-2003, 01:54
Vi har også tre katter og jeg koser med de som vanlig....Spurte legen om dette da jeg var på første kontroll og fikk beskjed om at det var fremmede katter man ikke skulle klappe og ikke være i kontakt med avføringa deres.
Legen min sa at dette er mer utbredt i sydligere land, for norske katter er mer renslige.
Forglemmegei
12-07-2003, 02:14
Eivissa: hvis du allerede har hatt Toxo så er du immun og trenger ikke tenke på smitte i deyt heletatt!! Deilig:D
Noen katter har denne parasitten, og den kan overføres til mennesker via avføringen. Altså hvis man tar på avføring uten å vite det (derfor skal man ikke drive i jord) og så tar fingene i munn.. Også hvis katten akkurat har slikket seg bak og så slikker på deg, på munn eller hånden din som du igjen tar i din munn.
Kos med katten er ikke farlig!!!! Trenger ikke å vaske hendene etterpå, hvis du da ikke har kommet borti møkk!
Vi har 7 kosekatter og det irriterer meg at jeg ikke har hatt den parsitten før... Men, da slipper jeg kattedoen da, etter natten:D Den må typen tømme!! He, he.. (kattene er nemlig inne hver natt:))
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.