Vis full versjon : Blir snart gal!
Jeg klør og jeg klør. På fotsålene, inni henda, på ryggen, legger..... ja HELE kroppen. I stad gikk jeg berserk i skuffen og fant en kniv med tagger på. Skal si det gjorde godt å klø med den!! Men skjønner jo at dette ikke er noen god løsning, men hva skal en stakkar gjøre! Blir rett og slet helt gal av denna kløa :gal: Begynte mandag med zyrtec tbl som skulle lindre kløen etter legens anbefaling. Men det har nå ikke hjulpet det dugg til nå i alle fall. Har klødd meg til blods på legger og føtter. Ser ikke ut. Skal stå utenfor apoteket klokka ni i morgen tidlig, løpe rett inn med en gang de åpner....... for nå skal det handles hvitvask. Håper inderlig at det hjelper..... Hadde vært supert om noen av dere har noen gode råd til en stakkar i nød. Tar imot og prøver alle råd nå altså.
Uffadeg..... *Prøver å blåse kløen vekk*:D :uff:
Håper det gir seg snart.
Har desverre ingen supre råd til deg....
Jeg klør også, men ikke så mye som deg.
Var hos legen i dag og han kunne ikke hjelpe meg med noe heller. Hydrokortisonkrem skal vi jo ikke bruke. Han ringte tom. ned til Ullevål for å få råd hos JM der, men de hadde heller ikke noe råd å komme med bortsett fra Aloe Vera-krem...
Så nå går jeg rundt med Aloe-Vera-gele hele tiden.
Jeg klør på strekkmerkene på magen... :(
Hei!
Ikke for å skremme deg eller noe, men det anbefales ikke zyrtec til gravide. Det finnes kløestillende kremer på apoteket som du får kjøpt reseptfritt. Tenkte litt på eurax, men tørr ikke helt å annbefale deg det for jeg er ikke sikker om det kan brukes.
Chance - uke 26
Huff..... Leste innlegget ditt Chance rett etter å ha svelget dagens tbl med zyrtec :( Ble enda mer usikker ang zyrtec nå enn jeg var i utgangspunktet. Liker nemlig ikke å ta medikamenter mens jeg er gravid. Derfor var jeg skeptisk til legens anbefaling om zyrtec. Men da jeg stoler fullt og helt på legen min (har en utrolig dyktig og samvittighetsfull lege), gikk jeg til innkjøp av zyrtec. Leste på pakningsvedlegget at zyrtec anbefales i begrensede mengder til gravide pga lite forskning på området. Ble jo kjempe usikker :( Har bare tatt fire tbl siden jeg begynte med de og da de allikevel ikke har noen nevneverdig virkning, tror jeg like så godt jeg kutter ut hele zyrtec`n. Da slipper jeg i alle fall å engste meg over den..... Skal undersøke nærmere ang de kløstillende kremene på apoteket du nevnte Chance :)
Carina: Skal dra å kjøpe meg aloevera gel i dag. Takk for tipset :) Den virker vel litt kjølende, og har merket at det lindrer kløen (dusjer av og til i lunkent/kaldt vann for å lindre) Har undersøkt om sv.kløe og har fått inntrykk av at det er lite info om denne plagen. Leste en plass at man vet lite om hva det skyldes og hva man kan gjøre for å lindre det.
Athiqa: Takk for at du prøver å blåse kløen vekk. Krysser fingre og bein for at det hjelper :)
Vet det er noen som blir litt mindre plaget en stund etter et bad med olje i! Har desverre ingen andre råd... Campheratum (tror jeg salven heter), hjelper meg, eller bare campherdråper (eh, det var den skrivemåten, vet ikke helt om det ble rett)... Ellers bare holde huden fuktig med fuktighetskrem, det blir verre om huden er tørr.
God bedring!!!:)
Filifjonk
12-07-2003, 19:11
I mitt første svangerskap hadde jeg det akkurat som deg Paddy. Klødde over hele kroppen så jeg ble nesten gal. Det som hjalp meg var å kutte ut salt i maten , samt å drikke masse rent kaldt vann. Bytt ut dyna di med et tynt laken fordi det blir verre kløing med økende varme. Og bruk bare klær i naturfiber som i tillegg er ledige og løse. Selv gikk jeg rundt med bare et laken rundt meg når jeg var hjemme. Hadde ikke engang truse fordi alt som strammet var ubehagelig. Når varmen satte inn ble det mange kalde dusjer.. Det hjelper faktisk å dusje i kaldt vann.. ! Kløen bedøves på en måte.. Og på natta satt jeg og sov med beina ned i en bøtte med isvann.. Det hjalp veldig på kløen under fotsålene og var faktisk den eneste måten jeg fikk sove på de to siste månedene i svangerskapet.
Ellers finnes det reseptfri salve på apotektet. Jeg har glemt navnet men husker den starte med X... . Denne fås også i flytende form som faktisk er mer effektivt. Helt ufarlig for gravide..
Denne er fin å bruke når du må ut av heimen og må bevege deg ute blant folk. Ett annet råd.. Ikke klø deg når du klør.. Da blir det verre.. Ta heller en kjølig såpefri dusj.. Unngå bruk av sokker og tette sko. Kjøp deg kjipp-kjapper som du kan vasse rundt i til hverdags.. Mange av disse har knudrete innersåle så da får du klødd deg litt mens du går..
Det er noen påviste årsaker til svangerskapskløe og dette er følgende: Huden strekkes pga økt blodmengde, voksende foster, og ødemener.
Svangerskapet forårsaker hard belastning på nyrer og lever som kan få en litt nedsatt funksjon. Dersmed kan det bli litt avfallsstoffer igjen i blodet som igjen forårsaker kløe.
mamsen27
13-07-2003, 01:34
Hadde sånn kløing for ikke lenge siden og merket at det hjalp å smøre seg inn med noe.Olje eller krem
Jeg var på apoteket ble anbefalt en krem som heter A-Derma. Svindyr. Hjelper i et par timer, men så er det på an igjen! :sint:
Kl 0230 i natt satt jeg i dusjen og skrubbet med nesten til blods! Dette er ikke noe særlig behagelig, spesiellt ikke i denne varmen. Skal snakke med JM om dette i morgen og håper hun har noen gode tips.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.