Vis full versjon : Hjelp!!! Sikkerhetsnett vs. bilsete til nyfødte.
Hva er best???????????
Selv har jeg kjøpt bilsete med nyfødtinnsats, men hadde egentlig planer om å bruke bagen og sikkerhetsnett de første månedene og så gå over til sete.
Men nå er jeg usikker.
det jeg har funnet ut så langt er:
Sete vissnok er det tryggeste hvis ulykken er ute,
men ryggen til de aller minste tåler ikke å sitte der mer enn en halv time av gangen.....
Sikkerhetsnett høres jo veldig praktisk ut,
men jeg hører rykter om at de er blitt forbudt i Sverige og at forsikringsselskapene ikke leier ut disse lenger begge deler pga at de ikke er sikre nok......
Jeg er helt forvirret jeg nå...... hva mener dere og hva slags planer har der for den lille på bilturene den første tiden?
Marian og "lille krible" 22+2
Hei...
Har samme planer som deg...har kombivogn med bærebag, og har leid sikkerhetsnett til bruk de første månedene...For så å gå over til bilstol etterhvert..
Her I Norge har vi også nokså strenge regler for hva som er lov og ikke når det gjelder sikkerhetsutstyr...Så jeg stoler på at det er bra nok..Så lenge nettet er av den godkjente typen..Selv har vi leid dette på en barnebutikk her i byen..
De fleste jeg kjenner med småbarn har valgt denne løsningen også...
Lykke til:)
tessa73(T-8)
Tidl. bruker
18-09-2002, 03:55
Hørte snakk fra en lege som mente sikkerthetsnett burde bli/vil bli forbudt. Men mere vet jeg dessverre ikke om saken. Man får kjøpt bilseter som gjør at babyen har mere liggestilling enn sittestilling. Selv har vi satset på en Akta Autobaby som er et slikt sete. Det finnes jo noe som heter boxette også, som fungerer slik at babyen kan ligge helt. :baby:
Shannon 21+3 :vink:
Jeg har tenkt å kjøpe bilseste som jeg bruker til vanlig, også evt. leie boxette hvis jeg skal på lengre turer.
Stoler ikke på bagnetting. Jeg hadde det til førstemann, men vil ikke ha det nå. Syns babyen ligger alt for løst i bagen, samt at nettet ikke dekker bagen helt og da kan jo barnet lett falle helt ut. :( Har hørt at disse nettene ikke er lov å selge lenger, men det er lov å leie dem ut... Det du får i butikken nå har visst seler av et eller annet slag som fester barnet oppi bagen. Men jeg holder meg til sete. Syns sikkerheten er viktigst.
Tror også faren for ryggen er noe overdrevet. Det er bare i Norge vi får beskjed om dette. I mange andre land bruker de sete hele tiden, også som vogn påmontert på vognunderstell.
Tilla
Happiness
18-09-2002, 16:53
Jeg har sjekket dette med Trygg Trafikk. De sier at de helt klart anbefaler sete (bakovervendt!) til små barn.
Sikkerhetsnett og boxette er godkjent (også i Sverige), men i forhold til trafikksikkerhet er altså sete best.
Det bør monteres i midten bak, dersom det er en nyere bil med trepunkts sele der. Ellers er det hipp som happ om du monterer setet bak fører eller pasassjersetet. Skal setet monteres i forsetet må det IKKE være airbag der. Du kan koble ut frontairbagen enten med egen nøkkel eller la et verksted gjøre det. Men da må du også melde fra til biltilsynet for å få et eget vognkort.
Jeg har faktisk begge deler. Har lånt et nett, og skal leie stol. Så får jeg se hva som passer best når.
Dere kan lese mer på www.babyverden.no under "utstyr" på Nytt&Nyttig-sidene.
Happiness
34+6
Det er en sånn Akta Autobaby vi har kjøpt, og jeg ser jo at babyen blir mer eller mindre liggende når man bruker innsatsen.
Jeg begynner å helle mot å bruke denne fra dag en, droppe hele sikkerhetsnett greiene, og heller ta flere pauser underveis.
Flere synspunkter tas imot med takk!
Marian og "lille krible" 22+3
Jeg var helt innstilt på sikkerhetsnett pga. ryggen, men har lest og hørt masse om det i ettertid. Blant annet at barn har fått brent opp fjeset sitt i ulykke der de lå under sikkerhetsnett, dvs. rutene i nettet satte brennemerker7arr i fjeset på babyen. Dette gjorde inntrykk på meg, og jeg har bestemt meg for Maxi Cosi Citi-stol, og evt. låne Boxette om jeg skal kjøre på langtur.
Sine
Hørt omtrent det samme som Sine.....
Ble fortalt da vi var i Sverige for å undersøke litt at, Sverige faktisk er en av landene som har strengest sikkerhetskrav i EU, og de er mye strengere enn Norge!
De hadde hatt en brannmann der som hadde vært med i redningsarbeidet etter en ulykke hvor sikkerhetsnett med baby var en del av jobben. Babyen satt rett og slett nesten fast i nettingen der......
Og de sa at man hadde funnet ut i senere tid at 15-20 min i slik stol bare var tull, omtrent en time skulle gå greit sa de, så det er jo bare å ta pauser...
Uansett er det bedre å ta oftere pauser enn å ofre sikkerheten til barnet sitt bare for at det skal være mer bekvemt for en selv....
Har selv spleiset på sikkerhetsnett med søsteren min så det er litt sent å andre, men jeg tror likevel det kommer til å bli svært lite brukt....
Savanna 31+5
Med dette setet dekkes begge behov, trafikksikkerhet og ryggen til babyen.
http://www.basson-trading.dk/varepic/showimg.asp?id=278
:vink: Noni og :baby: Bitteliten (31+6)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.