PDA

Vis full versjon : Endelig hjemme etter 2 døgn på Prematuravd.

Rubine
14-07-2003, 00:37
Ikke så dramatisk som det kanskje kan høres ut som, men ikke så gøy da det hele startet heller...

Jeg har slett ikke vært flink nok (ei heller hatt ordentlig sjans til) å ta det så mye med ro som man helst skal når man er tvillinggravid med mye vonde kynnere. Hvor lett er det når man er hjemme med en aktiv 2-åring, som jo ikke forstår at mamma er blitt tykk fordi det er 2 småsøstre inni magen, og at hun ikke klarer aktivitetsnivået hans lenger. Har derfor kjent det lenge; jeg tar ikke nok hensyn til kroppens singnaler (kynnere, hard livmor, utslitt, vondt i rygg og bekken etc.)

Da gikk det som det måtte gå! Torsdags kveld begynte jeg med vonde kynnere hvert 4-5 minutt i ett par timer. Gikk og la meg , fikk sove ganske godt og våknet fredag, i mye bedre form. Da jeg hadde fått i meg og lillegutt frokost og var godt igang med å rydde kjøkken, stakk det til i magen. Hadde så vondt at jeg hadde problemer med å puste, tårene spruta og fra navlen og ned var magen steinhard. Hulket meg gjennom en halvtime, så ringte jeg etter mannen min. Ringte og fikk komme rett inn på føden. Trenger jeg si at jeg var vettaskremt?!

Diagnose etter CTG og måling av livmoraktivitet: Premature rier. Det syntes vi var skummelt, og jeg ble om mulig enda reddere. Men cervix var nesten 40 mm og helt tett, og da slappet vi mer av. Jeg fikk riedempende medisin og lungemodningssprøyte og en seng på prematuravdelingen. Der var det noen virkelig små nurk!! Fikk ikke gå annet enn til toalettet og fikk mat på sengen. Blodprøver, bakterieprøver fra skjeden, urinprøver, UL og alt for å sjekke at alt stod bra til der inne. Følte meg virkelig godt tatt vare på!

Kom hjem i dag etter full sjekk. Ville helst hjem for jeg klarte ikke sove mer enn 9-10 timer på sykehuset disse 2 døgnene. Ryggen min er ikke forenlig med harde sykehussenger for tiden....Alt ser helt fint ut, men jeg fikk litt kjeft da dette er totalt selvforskyldt pga min manglende evne til å lytte til kroppens signaler. Så nå er det laidback innstilling til alt husarbeid en stund. Heldigvis har mannen min ferie i 2 uker og så skal lillegutt til foreldrene mine i en uke, og da er det ikke lenge til barneparken åpner igjen.

Skremmende opplevelse jeg ikke unner noen, men alt gikk jo kjempebra! Var nok det hintet jeg trengte for å ta det kuli fremover. Mitt råd: Lytt til kroppen, den kan nok dette bedre enn oss!

I dag: 26+1

Forøvrig var Tv1 +2% og Tv2 +7% Det må da sies å være bra?!

Tidl. bruker
14-07-2003, 01:39
Skvatt litt da jeg leste overskriften ja.:( Men det var veldig godt å høre at alt gikk bra, og at du fikk komme hjem igjen. Var nok en viktig påminnelse om viktigheten av å ta det litt med ro i denne tiden. Jeg har ikke så små barn, og jeg kan legge meg nedpå når det måtte være, og jeg må bare innrømme at jeg mange ganger har lurt på hvordan tvillinggravide med små barn gjør det.

Uansett! Nå må du hvile og ta det med ro, så får hus og støv være i fred en stund for fille og såpe:) og :bryn: får ta seg av to-åringen.
Pusemor 20+5

Hildur
14-07-2003, 01:51
Så bra det gikk fint! Jeg har som Pusemor lurt på hvordan det er mulig å kombinere tvillingmage og små barn. Det må jo være tøft. Håper du får den avlastningen du trenger framover og får slappet skikkelig av.

Lykke til :stakar:

Anki
14-07-2003, 04:33
Hjelp, så skummelt det må ha vært for deg :stakar:
Jeg har også en del kynnere og har allerede måttet ta det med ro en stund, men du å gla jeg er at jeg ikke har så små barn, for da hadde det blitt vanskelig, ja :uff:
Jeg kan som Pusemor legge meg nedpå når det passer og det er deilig. Ungene og sambo er også hjelpsomme og snille når jeg må ligge litt så det går greit.
Nå håper jeg du får masse hjelp og avlasting av mannen din og evt familie sånn at du får tatt litt vare på deg selv i tiden fremover nå.

Klem Anki
25+5

hannej
14-07-2003, 13:18
Skal si jeg fikk en tankevekker. Dette hørtes skremmende ut.
Jeg har også mye kynnere, stram mage og bekkenløsning. Samt en liten 3-åring med høyt aktivitetsnivå. Syns i det siste bevegelsene til babyene er langt nede. Men skal heldigvis til UL i morgen.

Jeg føler med deg og håper du greier og ta det med ro fremover.
Klem fra hannej

Blåklokke
14-07-2003, 21:38
Godt det gikk bra, Rubine! Fint at du får en liten pause nå, kan godt forestille meg at det er vanskelig for dere som har en liten propell rundt bena.

Tror du kommer til å trenge enda mer hvile framover, jeg synes det begynte å bli litt tungt fra uke 29-30, og nå hviler jeg nesten hele dagen. Har en snill samboer som tar ut det som står nederst i oppvaskmaskinen, lager middag, støvsuger (men det må jeg be han om ;)) og handler, og det uten å klage over at jeg ligger som en strandet blåhval i sofaen. Vi bør nok alle melde oss inn i foreningen LHL (La Hybelkaninene Leve)! Rart å tenke på at hybelkaninenes livssyklus kan være direkte korrelert med rugetiden for hybelboerne våre...

Håper du ikke får flere ubehagelige sykehusbesøk før tiden virkelig er inne!

Klem fra Blåklokke (34+0)

betteline
16-07-2003, 16:00
Opplevde det samme som deg, jeg, men i uke 31. Trodde det var kynnere, men etterhvert var det 5 minutter mellom hvert tak, og jeg tok kontakt med sykehuset. Måtte komme. Veene kom hurtigere, og modningssprøyter og drypp ble satt... Det ble ikke fødsel. Men de har ikke klart e ikke stoppe kynnerene, så etter 1 uke fikk jeg resie hjem.. Så nå har jeg kynnere hvert 5 minutt, men babyene er i magen... og det har allerede gått 2 uker siden det holdt på å bli fødsel...

LYKKE TIL.

Betteline og :baby: :baby:

Ann Christin
17-07-2003, 15:07
Håper at ting er helt i orden nå! Du må virkelig ta det med ro!!! Selv merker jeg kynnerne mange ganger om dagen, noen ganger er de ordentlig vonde....jeg blir så redd... Tenk om de skulle komme nå!!! Sa legene noe om oddesen for tvillingene dersom de hadde kommet nå? Er det uke 28 som er den magiske grensa? Jeg mener legene sa til meg at man kunne føle seg trygg når man har gått til uke 30-32.... Og det er jo enda noen uker frem for min del.... Hva menes med %-tallene. er det babyenes strørrelse over gjennomsnittet, eller er det i forhold til hverandre, eller hvor mye de har vokst siden sist????:???:

Rubine
17-07-2003, 17:33
ann christin: Pass på å få målt cervixen din ved neste kontroll. Ikke noe godt å gå rundt og være engstelig :stakar:

+7% og +2% betyr at jentene mine er 2 og 7 % over gjennomsnittet i forhold til alderen. Alt innenfor -20% til +20% er normalt, i allefall for enlinger. Vet ikke om tallene er litt anderledes for tvillinger. Men mine jenter er altså fine i størrelsen :klapp:

Når det gjelder den "trygge grensen", så tror jeg det er litt individuelt alt ettersom hvor store de er. Men uke 28 er i allefall en milepæl, har jeg forstått. Det sies at da kan de klare seg utenfor livmoren, men er jo da selvfølgelig svært premature. Helst vil vi ha dem der inne til uke 33!

Kynnerne mine er der også hele dagen, tidvis også om nettene. Eneste som hjelper er å ligge på siden eller sitte. En JM på Prematuravd. sa til meg at dersom jeg hadde kynnere skulle jeg ikke ligge på ryggen, for da ble livmoren strekt og ville protestere med enda mer kynnere. Det merket jeg faktisk da hun hadde sagt det!

Snakk med legen din om kynnerne dine :)

Lykke til!

Rubine
17-07-2003, 17:35
Opprinnelig melding fra Blåklokke
Vi bør nok alle melde oss inn i foreningen LHL (La Hybelkaninene Leve)! Rart å tenke på at hybelkaninenes livssyklus kan være direkte korrelert med rugetiden for hybelboerne våre...

Klem fra Blåklokke (34+0)

Jeg er æresmedlem i LHL....:blush: Hender faktisk de går til angrep, så jeg skal prøve overtale mannen min til å gå på jakt i kveld ;)