PDA

Vis full versjon : Rhesus minus

mia
18-09-2002, 15:07
Hjelp det viste seg idag at jeg er Rhesus minus, legen forklarte nøye og veldig alvorlig, tenkte ikke så mye på det da men nå kommer tankene snikende.

Noen med erfraringer? det hørtes så alvorlig ut:???:

LaLuna
18-09-2002, 15:13
Jeg er også rhesus minus, men det er visst ikke noen grunn til å bekymre seg. Ifølge legen min sjekker de hele veien at det ikke blir noen problemer, det var vel mer i gamle dager at det kunne være farlig... Trur eg.

Anja22
18-09-2002, 16:13
Det som kan være problemet er visst din partner da er positiv.
Men det er ikke farlig, det er oppdaga og du vil bare få en sprøyte etter at du har fått babyen.

Skal prøve og forklare:
Viss din partner er positiv kan det jo hende at barnet blir det også. Det som da vil skje et at kroppen din produserer antistoffer mot babyen.
Men det vil ikke ha noen ting å si ved dette svangerskapet men ved eventuele senere svangerskap der barnet er blitt positivt.

Ble litt rot dette,men håper du forsto det.
Visst ikke kan eg skanne et utsnitt om det emnet eg i en bok, og legge det som vedlegg.
Der er det veldig godt forklart

Ginger
18-09-2002, 18:59
Min mor er rhesus minus mens både jeg og broren min er rhesus pluss (og vi ble født på 70 tallet). Hverken hun eller vi har hatt noen problemer med det og du blir vel stadig sjekket på kontrollene under graviditeten...

Lykke til :p

Klem Ginger og lille trille

Lillemei
18-09-2002, 19:40
Hvis dette er ditt første svangerskap, trenger du ikke å bekymre deg! Det som kan skje er, som Anja22 sier, at dersom fosteret er positivt og dets blod kommer i kontakt med ditt, så kan du danne antistoffer mot det. Poenget er at fosterets blod bortimot aldri kommer i kontakt med morens før under fødselen (pga rifter, sår o.l.), og det går bra. Det som kan være farlig er hvis du så blir gravid på nytt med et positivt foster. Da vil de antistoffene du dannet under fødselen av forrige barn kunne gå over og angripe det nye fosterets blod. Denne situasjonen unngås ved at alle rhesus negative får en sprøyte etter hver fødsel/abort, denne sprøyta inneholder stoffer som nøytraliserer antistoffene, slik at de ikke utgjør noen fare ved neste graviditet.
Jeg har nettopp fått alt dette forklart fordi jeg er rhesus negativ og nattopp har hatt en SA. Da fikk jeg ei sprøyte etterpå, så da er det ingen fare neste gang jeg blir gravid!
I tillegg sto det i brosjyren jeg fikk, at dersom mor dannet antistoffer mot fosteret, så kunne de bytte ut fosterets blod!!

Så ikke bekymre deg, du! :)
Lykke til videre!
Klem, Lillemei

Meg
18-09-2002, 21:07
Er også rhesus negativ. Det er som Lillemei sier, etter første fødsel/abort får du en sprøyte som skal hindre deg i å lage antistoffer neste gang. Det kan i ytterst sjeldne tilfeller oppstå komplikasjoner under senere svangerskap likevel. Men det orker vi ikke bekymre oss over gjør vi vel? For det går jo så bra :)

Klem Meg 13+1

Gyda
19-09-2002, 01:43
Jeg er rhesus minus og min mann er pluss. Har ikke tenkt så mye på dette, men hva om jeg har hatt en abort uten at det har blitt registrert? Altså; jeg har veldig uregelmessige sykluser, og noen ganger har det skjedd at jeg har hatt såkalte "styrt-blødninger" (det er ganske voldsomt). Har nevnt det for legen min, han trodde kanskje det kunne være tidlige aborter; men siden jeg aldri har gått til lege når det har skjedd eller tatt en graviditetstest (har jo ikke tenkt at det kunne være lurt??) vet jeg jo ikke om det er det det har vært.

Vet dere om det er noe jeg enkelt kan kreve å undersøke? Om jeg har antistoffer i blodet, altså. Kan det være grunnen til at jeg ikke blir gravid? Ble plutselig litt fortvila, jeg...:(

Håper ikke det gjorde noe at jeg blandet meg inn.

Kos dere med magene deres!

Klem

Meg
19-09-2002, 03:48
At du er rhesus minus har ingen betydning for om du blir gravid eller ikke, hverken om du har antistoffer i blodet eller ikke. Når du blir gravid vil det bli tatt blodprøver for å se om du danner antistoffer. Jeg er ikke sikker på hvordan det er med tidlige aborter, er ikke sikkert at kroppen/blodet reagerer på samme måte veldig tidlig...?

Uansett, Rh- er ingen grunn til at du ikke skal bli gravid.
Lykke til, en dag sitter den!

Klem Meg

Lillemei
19-09-2002, 18:57
Gyda
Jeg vet ikke om slike tidlige aborter kan føre til dannelse av antistoffer, men du kan jo spørre legen din for å være helt sikker! De burde ikke være noe problem for dem å sjekke om du har antistoffer i blodet.
Lykke til!
Lillemei

Hang
19-09-2002, 19:27
Henger meg på alle, dette følger de nøye opp og det er sjelden det går noe galt her. Jeg er rh- og storebror er rh+, fikke en sprøyte etter fødsenen.

Gyda: aborter kan føre til at du danner antistioffer, de tester dette på første kontroll så de oppdager det tidlig hvis du har antistoffer. Hvis du har det blir du fulgt nøye opp. Det er ikke sånn at et pang skjer noe, men blodet til barnet blir dårligere og dårligere slik at man evt. må gjennomføre blodoverføring i magen. Men dette skjer utrolig sjelden.

Lilli3
19-09-2002, 21:10
Hei, sniker meg inn fra februarklubben.
Jeg er Rhesus Negativ. Har født 3 barn, hvorav jeg mistet et i uke 20,og det har ikke skjedd noe gærnt noen av gangene. Når det gjelder blodtypen min. Bare at jeg har tatt ekstra blodprøver i
svangerskapet og får sprøyte etter hver fødsel.
Tror det er ytterst sjeldent at sånt skjer i dag. Tror vi kan føle oss veldig trygge.
vi blir bra fulgt opp.

Lilli3 og babyen 20+3 :baby:

Gyda
19-09-2002, 22:29
Huff, man tenker jo på så mye i denne tiden... Koselig å høre om erfaringene deres, jeg håper jo å få bruk for all kunnskapen etterhvert... ;)

Ønsker dere alle et flott svangerskap!

Massevis av klemmer