Vis full versjon : Spørsmål om Hb
Cirkeline
18-09-2002, 15:12
Jeg var på jordmorkontroll i går og fikk bl.a. målt Hb, men jeg syntes det har sunket veldig mye på veldig kort tid.
Her er verdiene mine:
14/8 - 12,7
17/9 - 11,2
På den første kontrollen var jeg litt over 7 uker, og på den i går var jeg 12+4.
Er det noen som har peiling på sånne verdier?
Klem fra cirkeline (12+5)
Hei du,
Jeg var hos jordmor i går, og målte Hb verdiene for andre gang i svangerskapet. Den hadde gått ned fra 13,6 til 13,3. Hun forklarte at det for det første ALLTID er et slingringsmonn på 0,3, slik at verdiene du målte sist kan være høyere enn antatt. I tilegg er det helt vanlig at blodprosenten synker i løpet av svangerskapet, og verdier mellom 11 og 15 er helt normale og fine. Jeg kan tillegge at jeg er blodgiver, og har vanligvis en HB på over 15, men den har altså synket mye i løpet av graviditeten.
Du kan sikkert ta det helt med ro, ellers ville du nok fått beskjed!
Så lenge verdiene holder seg innenfor 10-14 er alt helt fint, fikk jeg vite på legekontoret. Selv har jeg hatt verdier på:
12,9
11,3
13,0 (idag) og jeg fikk nesten stående applaus hos JM :klapp: :D
JM sa til meg at verdiene går opp og ned i svangerskapet og det er helt normalt. Skulle du kommer over 14 eller under 10 får du opplyst hva du skal gjøre! Så jeg tror nok ikke du har noe å bekymre deg over da :)
Lykke til videre!
Mellom 10 og 14 er det vanlige ja.
Jeg hadde 13,9 og 13,8 de to første gangene, men siste måling hadde den sunket til 11,8.
Hb skal synke utover svangerskapet, dette er en forsvarsmekanisme kroppen gjør, for å unngå blodpropp.
Linea (22+4)
Det er helt vanlig at denne synker noe når man blir gravid, fikk jeg beskjed om av min lege. Men det er viktig å ta jerntilskudd for å holde den litt høyere enn det du klarer uten tilskudd.
Selv tar jeg piller som heter Hemofer. Disse skal være de "snilleste" mot magen da det ellers er lett for å få treg mage av jerntilskudd.
Klem fra Fugl (19+6)
Fugl: Man behøver da ikke å ta tilskudd av jern om ikke Hb er under 10? gjør man?
Trodde det var vanlig å begynne å ta jern fra uke 20, hvis man ikke har veldig høyt hb?
Sunniva T-22
Cirkeline
23-09-2002, 13:19
Jeg trengte ikke å begynne med jerntilskudd ennå sa jordmora til meg. jeg hadde masse jernlager - heldigvis.
Vi får se - skal tilbake til jordmor om ca 3 uker, så får vi se hva som skjer da.
Uansett takk for svar.
Klem fra cirkeline (13+3)
Minipilla
24-09-2002, 11:55
Hei
Jeg hadde 12,7 på første kontroll (uke 9). Dette var helt fint - og jeg trengte ikke ta noe tilskudd slik jeg hadde planlagt.
Forrige gang fulgte ikke legekontoret opp og da jeg sank til 10 i slutten fikk jeg aldri beskjed om å starte på jern. Da jeg fødte mistet jeg normalt med blod..litt i meste laget - men helt normalt. Etter fødsel var Hb 8,6 og dagen etterpå var den 7,1....var rett før jeg måtte ha blodoverføring - men jeg greide grine meg fra det og lovet å spise masse med jern. Måtte starte på jern allrede på sykehuset til tross for at magen ikke var i gang.
Jeg kommer til å følge nøye med denne gangen og synker Hb starter jeg på jern. Det var utrolig slitsomt å ha så lav blod% og det tok lang tid å få den opp.
Legekontoret fikk seg en reprimade etter dette fra min nye lege som mente det hele var helt hårreisende.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.