PDA

Vis full versjon : 2 dager unna 12uker...når kommer energien tilbake?

Venus77
17-07-2003, 15:29
Heisann :)

Et lite spørsmål til alle dere som er kommet et stykke på vei...

Jeg mangler to dager på den magiske 12-ukersgrensa...
Klarer likevel ikke glede meg heelt, da kroppen fortsatt er ute og kjøre pga. kvalme og slapphet. :uff: :o

Når begynte kvalmen deres å stilne, og når kom overskuddet tilbake?

Klarer nesten ikke vente på at det skal skje...

--
Venus77
11+5 i dag

Andrea_mor
17-07-2003, 15:32
Jeg kan vel si at først for en uke siden eller 2 så begynte kvalmen å gå seg mye, men henger fortsatt litt igjen. Trøttheten gikk bort også, men den har kommet litt tilbake pga. varmen.

Det er nok vanlig rundt uke 12-15 å komme over den verste kvalmen og trøttheten!

Lykke til videre i svangerskapet:)

:mervink:

16+1

Sweet Candy
17-07-2003, 15:33
Jeg hadde ikke kvalme, så det kan jeg ikke si noe om, men energien min kom tilbake igjen etter 3-4 mnd.

Myran
17-07-2003, 16:01
Kvalmen forsvant vel gradvis fra uke 13-15. Energien har jeg ikke sett noe særlig til ennå :p

Myran 19+6

Cara
17-07-2003, 16:51
Energien? Sånn ca 3 mnd etter fødselen tenker jeg det begynner å ta seg veldig opp.....;)

Filifjonk
17-07-2003, 17:03
Ikke alltid mine damer.. ikke alltid.. Det hender du må hangle deg gjennom samfulle 9 måneder og litt til før du finner deg sjøl igjen. Det er så individuelt.. og varierer fra svangerskap til svangerskap. Visst spiller hormoner en viss rolle.. men det kan jo komme andre ting inn i bildet også.. Deperesjoner og mineralmangel.. noen er kvalme hele veien.. og andre får spisedilla.. Noen utvikler følgesykdommer.. og andre får andre komplikasjoner.. så her er variasjonene enorme.. Men generelt burde hormonnivået synke litt etter 12 uker.. og det vil de aller fleste nye godt av.. men altså ikke alle... !

Eivissa
17-07-2003, 20:55
Den generelle kvalmen ble vel borte sånn cirkus rundt uke 17-18. Mens den kvalmen som jeg forbinder med forskjellige matretter og krydder og parfyme etc, er der enda.

Energien har jeg ikke sett noe til enda. Er sykemeldt på grunn av bekkenløsning og har vært det siden april. Jeg regner nok ikke med at energien kommer tilbake før om lenge.

Men som Filifjonk sier, så er dette meget individuelt. Og det er aldri det samme fra svangerskap til svangerskap og menneske til menneske.

Så lykke til.

Lillemei
17-07-2003, 21:19
Kvalmen forsvant etter 14 uker, men energien venter jeg fortsatt på...er jo i bra form nå da, men orker mindre enn før jeg ble gravid. Men det er jo verdt det!!:D

Isemor
18-07-2003, 00:44
Min kvalme forsvant på dagen uke 12...snakk om å gå etter boka;)
Det forsvant så brått at jeg fløy til jordmor for å sjekke om jeg fremdeles var gravid:p
Dette er jo veldig individuelt...noen er kvalm noen uker..noen går rundt og er dårlig i hele svanherskapet..vanskelig å si;)

Klem fra Isemor 25+0

Ann Christin
18-07-2003, 00:56
jeg var konstant kvalm fra uke 4 til uke 18!!!! Men det er jo litt ekstra når det er 2 babyer, da.... God bedring!!

Loop
18-07-2003, 03:53
Trettheten gikk gradvis over ved 15-16 uker, har etter det fungert som vanlig. Den værste kvalmen gav seg rundt uke 16, men fortsatt brekker jeg meg ved tannpuss og sliter med kvalme i forbindele med noen matlukter. Har fått igjen matlysta fra uke 17, men orker ikke mye mat før jeg blir kvalm. Har ferie nå, så jeg vet ikke om det har hjulpet på formen, det er jo noe annet å være i full jobb.

Chickxsy
27-07-2003, 18:27
Jeg spydde siste gang kvelden før junior kom til verden 2 dager over termin, og før det hver dag om ikke mer... men det er ikke helt vanlig da. :uff:
Energien var på topp i svangerskapet rundt uke 30++, før den gikk ned igjen, og jeg ble sliten igjen.

Som resten her har sagt; stort sett går det over før uke 16, men alt er veldig individuelt.

susse
27-07-2003, 18:50
Kvalmen forsvant i uke 10 allerede, men kom tilbake for fult i uke 30 og varte resten av svangerskapaet med nr2:o
Energien kom for fult fra uke 20 siste gang, føstegang kom den aldri.

Ung Frue
27-07-2003, 19:07
Energien har ennå ikke kommet tilbake og gjør det vel heller ikke ser det ut som på lege og jordmor. Kvalmen forsvandt rundt 22 uke, men fra å spy å være kvalm hele dagen har jeg nå heller startet med kvalme på kveldene. Vet ikke hva som er værst jeg. Spy slipper jeg, men det kunne jo hjelpe av og til da.

Dette er nok veldig innviduelt. Mye spiller inn her i gården for hver enkelt.

Lykke til videre i svangerskapet! :p

Adrienne
27-07-2003, 19:20
Det finnes dessverre ikke noe fasitsvar på når energien kommer tilbake. Hos meg kom den gradvis fra uke 13, men jeg merket ikke full effekt før en stund etter (rundt uke 20?). Kvalmen gav seg dessverre aldri, men er blitt bedre enn det den var. Den ble uansett lettere å takle når jeg fikk litt mer energi. Hos de aller, aller fleste gir kvalmen seg en gang mellom uke 12 og uke 16, og i dette tidsrommet kommer som oftes energien tilbake.

cat71
30-07-2003, 12:28
Hei Venus! For min del gikk mye av usikkerheten bort etter uke 12 og uke 18. DETTE ville gå bra (eller - jeg bestemte meg for at alle de redde tankene skulle vike ;)), og alt så bra ut med tassen på UL også, og har gjort det siden. Energien kom tilbake når kvalmen og start-trøttheten forsvant, ca. uke 13? Men, jeg var heller ikke hardt rammet av kvalme og har hele tiden tatt hensyn til meg selv (hvilt ettermiddagshvil, færre avtaler på ettermiddagen/kvelden/flere måltider og mindre mat hver gang)...
Jeg følte at jeg ble mer meg selv igjen, etter uke 12 - men med alle de fysiske og psykiske forandringer i kroppen like fullt på gang ;) Nå er jeg på vippen mellom 2. og 3. trimester, magen er der (rart, men fantastisk fint) og jeg føler meg av og til litt tung og dorsk - selv om jeg bare har +5-6kg. Men, når tassen sparker og jeg vet det er liv, så stråler sola selv på den verste regnværsdagen :D Jeg tar ting litt som det kommer, presser sjelden på (noe jeg er VELDIG god på til vanlig) - hverken med gjøremål, ting eller på jobb - det hjelper masse på energinivået - og det å pusle med babyting, DET gir energi i bøtter og spann!!!
Lykke til med snart å passere 12-ukers grensa! Det blir bedre, du har mye å glede deg til - men ingen vet helt, som de andre skriver, derfor er det viktig å ta det pent og sette pris på de fine dagene :stakar: Klem fra Catrine (26+2)