Vis full versjon : Hoppehuske ?
Et vennepar av meg hadde for en del år siden til sin noen-måneder-gamle sønn en slags hoppehuske som var så fin.
Det var to strikker (strikktau) som hang i hver sin krok oppunder dørkarmen. I enden, rundt halvmeteren over gulvet, var en slags barnesele (á la Babybjørn) som de satte gutten oppi.
Så var det bare for å han å hoppe opp og ned eller vi gav han et lite puff slik at han kunne huske frem og tilbake.
Er det noen som vet hva slags innretning jeg mener?
Og er det noen her som vet hvor jeg kan få kjøpt en?
Vi har åpen kjøkkenløsning og derav et perfekt sted for oppheng av en liten baby...
Jeg ser så levende for meg den lille snuttelutten bedrive "bunjy-jumping" mens jeg slapper av i sofaen.
Ikke bra for små ben det der, har jeg lest flere ganger. Samme med sånne gå stoler.
Jeg oxo har sååå lyst på en slik "huske"... men jeg har blitt frarådet det fra mange hold. Verken bra for ryggen eller bena til små bebiser.. Synd for det ser jo så kjekt og utrolig morsomt ut!
De fleste baby utstyrsbutikker selger slike ;)
Jeg elsket min hoppesele da jeg var liten, har ikke tatt
noe skade av det i det hele tatt :D
Men man skal nok ikke bruke de så lenge av gangen...
Tror de selges mange steder, de er kjempefine!
...og alt er skadelig ved overdreven bruk...
Men i noen minutter skalder det ikke!!!
Brukte det selv på sønnen min (nå to år)
På Buskerud Storsenter, på baby butikken i 1. etasje (husker ikke hva butikken heter..) har de tilbud på en slik huske nå. Var satt ned ganske mye, nesten 200; tror jeg.
Lillebroren min tok sats å hoppet utav en slik hoppesele da han var 6 mnd., men det er 24 år siden så de er sikkert mye sikrere nå!! han var ikke akkurat av den rolige typen akkurat..
klemz:hjerter:
Puzina
Vi har en slik. Brukte den veldig lite, men han likte den godt.
Det er ikke mulig å hoppe utav den vi har, de er nok sikrere nå enn før.
Enig med Puu og Baby, alt med måte:)
:vink:
Jenta vår brukte hoppehuske en liten periode i fjor. Det var ikke et oppbevaringssted, men en fem- til timinutter lang økt med moro og snurring. Vi passet på at bare tærne tok i bakken og hun ble støttet opp av oss. Stillingen hun da befant seg i var veldig lik den babyen har når den "hopper" på de voksnes fang. Dette har ikke fysioterapeutene advart mot på TV, vel?
Må bare si at belastningsskader kan oppstå av mye rart, og så lenge man er bevisst og føre var så kan man slappe mer av. Må jo si at hoppehuska ikke ble mye brukt, rett og slett fordi jeg ikke ville overdrive bruken. Og den skjeve ryggen som kiropraktoren fiksa, hadde med liggestillingen hennes i magen å gjøre - ikke hoppehuska!
(Vent med innkjøp til lenge etter fødselen - det er mange måneder til den eventuelt vil brukes. Vurder å låne i stedet!)
IzziCreo
21-09-2002, 02:06
Snakket med fysioterapeuten min idag om akkurat dette, og han advarte mot bruk av en slik hoppehuske. La babyen være baby når den er det, og ikke gjør noe som er unaturlig for den. En slik belastning for ryggen og bena er helt klart unaturlig. Det var hans råd ihvertfall - og jeg har ingen planer om å trosse det ;)
Klem Suzie Q 28+4
Kommentar til den fysioterapeuten:
Det kommer en tid når det eneste babyen vil er å hoppe på mammas (eller hvem som helst andres) fang - fordi det er moro! Da er ikke hoppehuske langt unna dette bevegelsesmønstret, og den voksne kan skåne armene litt ved bare å støtte til.
Kommentar om fysioterapeuter:
Da barna ble sjekket av fysioterapeut rundt 6 måneder gamle, spurte jeg om datteren min hadde skjev rygg. Hun hadde nemlig flere valker på det ene låret enn det andre, og brukte ikke høyre side så aktivit. Ingen ting i veien, sa fysioterapeuten. Kiropraktoren sa noe annet. Jenta krabbet og brukte armene normalt etter tre måneders behandling.
Men jeg er ikke TILHENGER av hoppehusker og gåstoler. Sier bare at man har lov til å tenke selv. Ikke alle fysioterapeuter har godt gangsyn, dessverre. Og andre er vel bastante i sin framferd.
Her har de en hoppehuske, vi har en liknende som vår datter brukte når hun var liten: http://www.borgbabyshop.com/
Du går inn på stoler og diverse.
Tror ikke barnet tar skade av å sitte i den i noen minutter om dagen.
Cobra
IzziCreo
22-09-2002, 01:13
Jeg er enig med deg, Ramgad - viktig å bruke hodet selv og ikke stole blindt på hva andre forteller.
Når det gjelder fysioterapeuter og kiropraktorer er det nok like mange meninger som mennesker :D Jeg, f.eks., har skikkelig dårlige erfaringer med kiropraktorer - og ville aldri igjen gå til en eller sende mine kjære til det. Fysioterapeuter derimot, har jeg meget gode erfaringer med :)
Uansett så må man ta avgjørelser utifra hva man selv mener er riktig, og jeg vil nok ikke ta sjansen på f.eks. å bruke en slik huske selv om det sikkert er mange barn som aldri har tatt skade av det.
Klem Suzie Q 29+5
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.