PDA

Vis full versjon : besøk på fødeavdelingen?

Ann Christin
18-07-2003, 14:23
Er i uke 27 nå....så fødselen nærmer seg.... vet jo aldri når det kan skje...
Har noen av dere vært å sett på fødeavdelingen der dere skal føde? Har dere fått noe info om hvordan selve fødselen skal foregå? Vet jo at vi blir fulgt opp tett under hele prosessen... Når skal vi feks reise til sykehuset (har 1/2 times reise).... Det pleier jo å være når reiene kommer regelmessig med 5 min mellomrom, men hva når det er tvillinger? Skal vi reise med en gang? Ting kan jo skje fort! Når får vi epidural (dem som vil ha det)... Har hørt at dem setter det før på flerligfødsler pga faren for keisersnitt. Når planlegger man fødselen, om man skal ha planlagt keisersnitt eller føde vaginalt? det kommer vel an på hvordan ungene ligger, men når beregner dem det? Det varierer jo hele tida... Greit nok å de det i uke 36-38, men mange tvillinger er jo født lenge før det! Huff, har mye å tenke på fremover nå...:???:

Hildur
18-07-2003, 20:12
Har en del av de samme spørsmålene selv, men fikk svar på en del av dem da vi var på svangerskapskurs hos tvllingforeldreforeningen. Anbefales. Der sa jordmor at man skulle ringe når vannet gikk, for å avtale hva man gjør videre. Hvis man får rier og de varer i 1 minutt og kommer hvert 5. minutt skal man også ringe. De setter epidural ved 3-4 cm åpning. Jeg har lurt litt på hva slags fødsel det blir på meg siden begge foreløbig ligger i tverrleie, men når jeg har spurt om det svarer legene at det er for tidlig å avgjøre. Mye kan visst skje ennå. Du kan jo forhøre deg litt med legen din? Selv har jeg gitt litt opp å få svar på alt mulig sånt. Tror det er viktig å lytte til kroppen og ikke være redd for å ringe når man tror det er noe på gang. Ellers prøver jeg å holde meg i ro nå, og være mest mulig hjemme, men så bor jeg bare 5 minutter fra sykehuset da. Skjønner at det er litt annerledes når det er en halv time å kjøre.

(34 + 3)

Ankat
18-07-2003, 23:47
Bor to timers kjøring fra sykehuset og fødte sist på 2.5 timer. Så det gikk ganske fort i svingene i ambulansen etter at vannet gikk.:eek: Men barna lurte hele gjengen: de kom etter 15.5 timer:p . Syntes ikke det var forskjellig fra fødsel med en i starten. Hodet var festet så jeg gikk alt jeg klarte for å få fortgang. Fosterlyden ble målt veldig ofte. Da det var 5 cm åpning ble det satt epidural. Legene vil helst at det blir satt under tvillingfødsel uansett leie da man aldri vet hvordan de snur seg ( og de kan snu seg i siste sekund vet jeg!) om man må ha sugekopp, klarer å presse ut barna osv. Jeg ville helst ikke ha epidural, men tok det siden det er det sikreste. At jeg ikke syntes noe særlig om epiduralen er en annen historie... Riene ble svakere etter epiduralen og fikk da drypp for å få bedre rier. Gynokolog var innom med jevne mellomrom. Da det var ti cm åpning strømmet det på med folk : tre gynokologer, to jordmødre, to barnepleiere, en barnelege og en som jeg ikke vet hvem var :???: Kanskje det var vaktmestern..:p Mest sannsynlig var det vel en legestudent. Ja egentlig blaffen. En fra eller til spilte liksom ingen rolle! Etter å ha presset i en time uten å ha pressetrang.. ( på grunn av epiduralen som satt dønn!!! kjente INGENTING!) ble sugekoppen og saksa hentet frem. Epiduralen slapp sånn plutselig og jeg fikk pressetrang og fikk dermed presset tv 1 ut selv. Glad for det!! Fikkk IKKE sett noen av barna med en gang. De ble tatt med til barnelegen bak et forheng med en gang. Det var ikke noe artig, men det er slik det blir gjort med tvillinger. Det feilet dem ingenting så jeg fikk jo sett tv 1 før tv 2 kom. Tvillingfødsler er litt anderledes enn når det "bare" er en baby. Synes ikke det var værre enn med en. Og ingenvits i å planlegge seg ihjel hvis de ligger greit. Tverrleie og sete på nr 1 ville jeg forlangt keisersnitt tror jeg. Sydde to bittesmå sting. Kjente ikke at jeg hadde født engang!

Ankat

Stompa
19-07-2003, 21:02
Hei hei. Som "erfaren" tvillingmamma svarer jeg også :).

Alt dette du spør om varierer nok ganske mye fra sykehus til sykehus. Men man kan jo si litt generelt:

"Har noen av dere vært å sett på fødeavdelingen der dere skal føde? Har dere fått noe info om hvordan selve fødselen skal foregå?"
Går du til jordmor? I så fall kan du jo spørre henne. Min jordmor tok opp fødselsforløp på kontroll rundt uke 28. Hvis ikke foreslår jeg at du ringer til fødeavd. din og ber om å få komme inn og prate med en av jordmødrene der og få omvisning. Det er vanlig mange plasser. Jordmødre har ofte bedre tid enn legene.

"Når skal vi feks reise til sykehuset (har 1/2 times reise)...."
Ta spesielt opp dette med når du skal reise inn i samtalen med jordmor/lege. Siden du bor litt unna sykehuset skal du ikke se bort fra at du blir lagt inn litt før fødselen starter, avhengig av formen din.

"Når får vi epidural (dem som vil ha det)..."
Jeg fikk epidural ved 6cm åpning. De anbefaler det fordi det kan bli nødvendig å snu tv2 etter at tv1 er født, evt. hjelpe h*n ut. Min tv2 lå i sete. Jeg fikk ikke rier etter tv1, og legene prøvde å dra nr. 2 ut etter beina. Dessverre var epiduralen min gått ut pga. lang pressfase med tv1, så det gjorde så vondt at de bare måtte vente til han kom (2t 10min etter søstra), men hadde epiduralen fortsatt sittet i hadde det ikke vært noe problem.

"Når planlegger man fødselen, om man skal ha planlagt keisersnitt eller føde vaginalt?"
Hvis det bare er leiet som avgjør type fødsel, blir nok avgjørelsen tatt der og da. Hvis det er andre, medisinske grunner, skulle jeg tro at du får vite det så snart disse dukker opp.

Dette går nok bra, skal du se! Det du bør være forberedt på er at når du skal føde tvillinger har du mindre kontroll over det som skjer under fødselen enn med enlinger. Hvis du innstiller deg på at ting kan skje underveis blir det lettere å takle evt. uventede situasjoner. Det er jo likevel stor sjanse for at fødselen blir ganske så "vanlig". Uansett blir det sikkert en fin opplevelse. Selv hadde jeg lyst å føde igjen 1 1/2 døgn etter at ungene var kommet ut :).

Lykke til!

Ann Christin
19-07-2003, 21:33
takk stompa!! For utfyllende svar!!