Vis full versjon : spiseproblemer??
Kim Elise
19-07-2003, 01:46
Vet ikke helt om det er noen her som har hatt det..eller sliter med dette i sitt svangerskap..Men er det noen som gjør det så er du /dere hjertlig velkommen til og skrive til meg....lytter ører jeg...slitter en del selv med det og legge på seg osv.
Pingeling
25-07-2003, 16:48
Hvis du sliter med spiseforstyrrelse, må du få hjelp for det nå. Under ingen omstendigheter må du kaste opp provosert, sulte deg, eller spise store mengder usunn mat nå!
Sorry. det er er den brutale sannhet. Jeg vet hva jeg snakker om, etter å ha vært gravid midt inne i en lang og hard periode (som gikk over flere år), men spiseforstyrrelser. Du må bare rett og slett bestemme deg for at dette ikke kan skje. Om nødvendig får du heller "love" deg selv "nye sjanser" etter at barnet er født... Husk at du kan skade den lille veldig ved å la spiseproblemer ta overtak. Overspiser du litt? Det er kanskje ikke det verste som kan skje. Herregud! Vi spiser alle litt mer nå..
Et tips? Ikke se på vekten når du er på kontroll, slik at du aldri vet hvor mye du går opp. Du skal ikke tenke på sånt nå. Rett og slett. Si i fra før du går på vekten, at du ikke vil vite. Legen registrerer det bare for å følge med på helsen din. Ikke minst at du legger på deg nok! Kun det.
send meg en ny melding, om du vil. Jeg skal tenke på deg. :stakar:
Hei Kim! De fleste av oss gravide har problemer med maten, både i starten av svangerskapet - pga. kvalmen - og etterhvert også i 3. trimester (rundt mnd 6-9) fordi bukhulen er full av gravid livmor og det er dårlig plass til mage, tarmer og urinblære. Da må vi spise ofte og lite til hvert måltid for unngå/minske halsbrann og sure oppstøt - urk! ;) I tillegg kommer alt maset om spis sunt, ikke legg på deg for mye, ikke legg på deg for lite, manglende matlyst, rar matlyst , venninner eller svigermødre som gnåler, velmenende råd i blader og på internett - osv. osv. osv.
Man kan virkelig bli sprø! I tillegg er hissig temperament pga. hormonsvingninger og KONSTANT skyldfølelse ting som gravide kan plages med, værsgo' å bli gær'n! Du er sikkert HELT normal, Kim Elise, men hvis spiseproblemene dine blir plagsomme tanker som kan minne om anorexi eller bulimi, bør du ta en real prat med jordmor. Her har jeg sendt deg en PM om mine allright'e erfaringer. Ting kan takles, til beste for deg og den lille i magen! Jo før du snakker med en profesjonell om problemene, jo bedre - det er ikke artig å ha sånt no' surrende oppi hodet helt alene!
God klem fra Catrine og sparketassen (25+4)
Kim Elise
10-08-2003, 23:01
Hei igjen...takk for svarene.
SYnes det rett og slett er vansklig...spiser ikke noe speielt mye.(over spiser) spiser deri imot det motsatte...prøver og tenke at vekten må gå opp, og at det blir borte etter svangerskapet..men så lett er det ikke. Trodde at det ikke skulle bli et så stort problem...greit jeg er mye kvalm, skal ikke legge skjul på det, men for meg er det vansklig å spise maten, spsier jeg mat blir det til at det kommer opp, har nok litt med sterk svangerskapskvalme, men en god del med at jeg er (har vært) bulimisk/anorektisk.
15+0
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.