Vis full versjon : Er jeg pysete?
Cathrine*
23-07-2003, 13:05
Heisann
Håper noen kan svare meg på mitt lille problem. Jeg har bestilt en ekstra time hos legen i dag, skal dit kl. 1130.
Den siste tiden har jeg vært veldig plaget med låsninger i nakke, ribbein og korsrygg (går til kiropraktor for dette) i tillegg til at jeg er ufattelig trøtt og sliten (kunne sovet hele dagen) og har masse vonde kynnere.
Vet ikke om jeg tør be om noen dagers sykmelding. Det beste synes jeg hadde vært å få litt kortere arbeidsdager frem til jeg skal ha ferie 11. august. Føler at jeg ikke har noe energi til overs. Har kun vært sykmeldt tre dager tidligere i svangerskapet, men det var i forbindelse med bronkitt som ikke ville gi seg.
Samtidig vil jeg si at jeg er klar over at graviditet ikke er en sykdom, men kroppen er jo en liten maskin som jobber 24 timer i døgnet.
Hva mener dere, bør jeg ta sykemelding dersom jeg får det, eller skal jeg takke nei. Hadde vært fint med ærlige svar (jeg tåler såpass).
Takk for svar!
Jeg hadde sagt JA TAKK til sykemelding. Det er jo meningen at man skal kunne gjöre annet enn å sove på sofaen når man kommer hjem fra jobb! Om man skal klare det maratonlöpet en graviditet og födsel er, trenger man å ha overskudd til å f.eks. gå en tur på kvelden så man takler det når Dagen kommer!
Men deltids sykemelding kanskje er nok? Eller en lenger lunsj, så du kan legge deg ned og hvile en stund? Det er mange muligheter, hör hva legen sier! Men ikke la legen si at du er pysete og at "det er helt normalt, dette må du tåle"!
Snakk med legen om aktiv sykemelding... det er jo vanlig nå. Da kan du jobbe litt... og slappe av litt. Kanskje det er noe for deg?
Hei! ingen vits i å være pysete. Graviditeten er ingen sykdom i seg selv, men av og til medfører den en del bivirkninger som gjør det vanskelig, tungt å fungere i full jobb og fungere ved siden av jobben også. Dette vet nok legen din også. Synes du burde få deg 30-50% sykemelding, sånn at kan fortsette å virke i det daglige uten å slite deg totalt ut.
Aktiv sykemelding hadde ikke vært noe for meg, for da ville det være forventet at jeg skal jobbe nærmest 100% - for nå når jeg ikke er sykemeldt er det nærmest forventet daglig gratis overtid.
Lykke til!
MKJ :)
Ja, jeg synes du er pysete! I den forstand at du nøler med å sykmelde deg! Er du utslitt, bør du ta det med ro noen dager, kanskje også vurdere å gå i redusert stilling når du kommer tilbake etter ferien. Jobbe kan du gjøre hele livet det, nå er hovedjobben din å lage et best mulig svangerskap for deg og barnet ditt. Lykke til og ha en riktig god ferie!
Si jatakk til en sykmelding. Det er så viktig å spare på de kreftene man har når man er gravid, og ikke bruke av reservelageret!
Aktiv sykmelding ville heller aldri ha fungert for meg, av den grunnen at jeg hadde følt meg litt sleip hvis jeg en dag ikke orket noe og stresset sto i taket på jobben... Jeg vet også at jobben hadde syntes det samme. Ikke verdens mest empatiske arbeidsgiver heller...
Ikkeno å være redd for. Ta sykemeldingen din du og nyt tiden. Det er ingen på jobb som takker deg når du står på som verst. Tenk på deg og :baby: din.
GulleLine
23-07-2003, 15:16
Jeg er også enig med alle de andre! Bruk en sykemelding for hva den er god for! Ikke greit å ikke ha overskudd i løpet av dagen! Har det litt sånn selv... Og jeg hadde veldig gjerne tatt imot en sykemelding! Og du er ikke syk, du er gravid- javel! Men hvilke påkjenninger er det ikke kroppen din går igjennom???
Stå på kravene!
Cathrine*
23-07-2003, 16:15
Takk for svar, alle sammen.
Jeg har nå konkludert med at; ja, jeg er pysete. Tørte ikke be om sykemelding, selv om legen min er veldig grei. Han sa til og med at det er jeg som bestemmer når jeg evt. ikke orker å jobbe fullt lenger. At jeg kunne være så dum og ikke si noe der og da. Herregud, jeg gir opp meg selv
Skal ha ferie fra 11. august, så jeg får vel lade batteriene da. Litt kjipt å bruke ferien på det, men når jeg er så DUM :bonk: så, kan jeg vel egentlig bare ha det så godt.
Tuneland
23-07-2003, 16:34
Ring til legen du, og si du har ombestemt deg. At du har innsett at det er best for både deg og barnet at du får sykemelding (evnt aktiv sykemelding). Du kan ikke gå slik helt fram til 11. august!
Lykke til!:klem:
Ring legen din med en gang du! :stakar:
Jeg ville ha tatt en sykemelding ja..Så ring legen din. :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.