Vis full versjon : HB på 9,2..
solstrålen
23-07-2003, 19:34
Jeg bare lurer på om det er så lavt at jeg bør kontakte jordmor og snakke med henne om det? Legen sendte meg bare hjem med beskjed om å ta jerntabletter.. Jeg har hodepine og er svimmel, men det er ikke så veldig plagsomt i dag..
mamsen27
23-07-2003, 19:58
Ja det synes jeg du burde gjøre.Mitt ligger på 13,5,og min lege mente jeg burde at vitamineral fordi det lå på 15,2.Hun mener det har sunket litt for mye
Ville også tatt kontakt med jordmor, og høre hva hun sier. Jeg måtte ta B12 sprøyter pga lav blodprosent og jernlager.... Men det ville vel kanskje legen din sagt noe om dersom han/hun mente det var nødvendig?
Spis hvertfall jerntablettene dine - hver dag.
Forhåpentligvis går Hb opp da, så slipper du sprøyte.
Min er på 10,7 og skulle sees an til neste kontroll, men jeg slenger nok i meg jerntabletter for det jeg. Gjorde det sist når jeg var på 10,5.
15+3
Jeg har ligget på samme nivå som deg hele svangerskapet. Har følt meg litt svimmel innimellom ja, men har gått greit. Har spist Hemofer jerntilskudd ca 2 om dagen siden 4 mnd uten at HB har steget noe særlig. Jernlageret mitt er også helt elendig (12). Løsningen ble at jeg gikk og kjøpte et jerntilskudd som heter Duroferon. Dette er mye sterkere enn vanlige tilskudd. Resultatet er at min HB har hoppet fra 9 til 10,7 på bare 2-3 uker, enda jeg bare har tatt annenhver dag for å skåne magen.
Sweet Candy
23-07-2003, 23:30
Jeg har 10,2.... Fikk beskjed om å ta hjerntabletter (Hemofer). Ditt høres veldig lavt ut, så jeg synes du skal snakke med hun jeg!
Jeg ville ha tatt kontakt med jordmor.
Mitt hadde sunket til 10 i dag, og jeg fikk også beskjed om å ta jern, og c-vitaminer. Har svimt av tre ganger i løpet av de siste to dagene, og mister stadig vekk følelsen i armene, og hendene. Legen mente det kunne komme av lav blodprosent, men at det ikke var mer å gjøre enn å tilføre litt jern til kroppen....
Er glad jeg snart er gjennom dette svangerskapet, jeg... Er jo litt slitsomt å føle at jeg detter bort hele tiden, og faktisk gjøre det fra tid til annen....
Vet ikke om jordmor vil si noe annet til deg, men det går jo alltid an å ringe....
Jeg har slitt med det omvendte - for høy Hb. Allikevel har vi kanskje noe til felles, for jernlageret mitt har nesten vært tomt. Har du sjekket det, også?
Jeg har vært hos en spesialist (hemolog, tror jeg det var ? :o ), og der fikk jeg vite at jernlageret fylles opp først og deretter går Hb'n opp. Hvis du har veldig lavt jernlager må du derfor ta store doser jern for at hemoglobinet skal gå merkbart oppover.
Jeg tror kanskje jeg ville snakket litt med legen om dette, for jeg tviler på at jordmor har så mye greie på slike ting. (Det er forresten ikke så mange leger som kan så mye om dette heller.)
(Avslutningsvis kan jeg jo nevne at jeg startet med Hb på 17 og nå har den sunket til 13,6 - til tross for at jeg har tatt jerntilskudd hver dag.)
Ann Christin
24-07-2003, 04:26
jeg hadde 9,6 sist, noe som er ganske lavt (kommer an på hvor langt du er kommet, blodet tynnes ut i løpet av svangerskapet, så hb målt langt ut i sv.skapet gir dårlig pekepinn). Jeg tar 2 hemofer jerntab om dagen, og i dag ble hb målt til 10,2....
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.