Vis full versjon : hb på 16,2
uff jeg var hos legen i går, og hb var 16,2! jeg hadde høy hb i samme svangerskap men var på max 16,1. og ellers rundt 14 og 15. er det noen som har det slik??? Legen snakka om blodfortynnende hvis det steg mer. Pga fare for blodpropp......
Uff:(
Santa
14 uker
Oi, det var jo ingen morsom beskjed å få da. Håper det ordner seg. Ville bare sende deg en :stakar:
Vet du hvor høy Hb du normalt har? Altså når du ikke er gravid?
Jeg har vanligvis en Hb på ca 17. I uke 10 hadde den sunket til 16,2 og videre til 14,6 i uke 26 (har dessverre ingen målinger i papirene mine i perioden mellom uke 10 og 26).
Under svangerskapet har jeg derfor fått tilbud om ekstra UL for å sjekke blodgjennomstrømming til morkaken fordi det er en viss fare for blodpropp i morkaken ved så høy Hb.
Jeg har også vært på kontroll hos en indremedisiner, som etter å ha konferert med en hematolog, kunne berolige meg med at jeg ikke var i faresonen. Og den viktigste grunnen til at jeg ikke var i noen spesiell faresone var at jeg har "normal" høy Hb. (Allikevel har jeg vært på 3 kontroller etter denne.)
Det ble vurdert om jeg skulle ta blodfortynnende medisiner, men det var ikke nødvendig.
Kanskje du skal spørre legen din om h*n kan sende deg til utredning på sykehuset? Jeg synes det var veldig betryggende :)
Jeg kan også nevne at jeg hadde utrolig lavt jernlager og jeg var slapp, sliten og følte meg fullstendig tom. Fastlegen min mente at jeg ikke burde ta jerntilskudd fordi jeg hadde så høy Hb, men da jeg snakket med spesialisten fikk jeg vite at det ikke ville ha noe å si på Hb-nivået om jeg tok jern. Dette fordi jernlageret fylles opp FØR Hb'n stiger.
Nå, i 39+5 har jeg en Hb på 12,6!!!! Og det til tross for at jeg tar jerntilskudd hver eneste dag. (Og formen er utrolig bra ;) )
Hei dere..
For lite hemoglobin (for lav blodprosent) angis enten som antall gram hemoglobin per dl blod, eller som et prosenttall. Grensen for hva som er for lite, er avhengig av kjønn og alder.
"Menn har blodmangel hvis det er mindre hemoglobin enn 13 g/dl (blodprosent under 88 %).
Ikke-gravide kvinner har blodmangel ved hemoglobin under 12 g/dl (blodprosent under 81 %)
Gravide kvinner har blodmangel ved hemoglobin under 11 g/dl (blodprosent under 74 %)." (Hentet fra lommelegen.no)
"Blodprosent på over 100 kan oppstå ved uttørring i kroppen ved at den samme mengde hemoglobin er oppløst i en mindre mengde blodplasma, og ved røyking eller annen kullosforgiftning over lang tid hvor kroppen trenger flere røde blodlegemer for å transportere like store surstoffmengder som en normalperson. Lav blodprosent kan skyldes så forskjellige ting som blødninger, mangel på jern, vitamin B 12 eller folsyre, sykdommer i beinmargen som produserer de røde blodlegemene eller enkelte sykdommer i andre organsystemer."(Hentet fra NRK-puls)
Men for all del.. sikkert mange andre faktorer også. Tenkte bare jeg skulle dele det jeg fant på internet..
Jeg har, når jeg ikke er gravid en blodprosent på rundt 12,5 som er bra for å være jente. Nå i uke 9 har jeg en blodprosent på 13,1
Klem fra Tigerjenten og lille poden 8+6
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.