PDA

Vis full versjon : Høyt blodtrykk

Minnie
13-08-2002, 17:31
Heisann!

Først nå under en måned til terminen har jeg fått registrert meg her inne! Bedre sent enn aldri.

På de to siste kontrollene mine har blodtrykket steget merbart. Det har hele tiden ligget stabilt på 120/70. Nå er det oppe i 135/95. Legen min var litt bekymret men gav meg ingen ny time før om 14 dager selv om jeg da bare hadde 5 uker igjenn til ul termin.(3,5 til min termin) Trodde jeg skulle gå en gang i uka nå men.... Har fått endel hevelser i føttene også, men heldigvis ingen proteiner i urinen. Burde jeg dra å få målt trykket denne uken også? Eller er det ingen grunn til bekymring så lenge formen er bra?

Er så redd for sv. forgiftning da jeg har hørt så mange skrekkeksempler på dette. Noen som hvet hva som egentlig kan skje hvis det ikke oppdages tidlig nok?

Minnie 36+0

*Martine*
13-08-2002, 19:16
Jeg fikk sv.forgiftning med førstefødte så min annbefaling er at du tar saken i egne hender og forlanger undersøkelse av urin og bl.trykk en gang i uken dersom du er redd og usikker!!!
Sv.forgiftning kan komme utrolig fort, men som regel merker du det med hodepine, "hjertet i halsen" følelse og svimmelhet.

Er du usikker snakk med lege eller jordmor de har nødt til å høre på deg og ta dine bekymringer allvorlig!!

Håper det løser seg for deg!!:kidoki:
Lykke til med:birth: :klapp: :klapp:

Miro
13-08-2002, 19:23
Hei Minnie

Jeg hadde som deg BT på 135/95 på kontroll for 5 uker siden. jeg måtte da legge meg ned i et annet rom for at JM skulle ta BT på nytt etter 20 minutter. Da var det sunket til 127/85. Jeg måtte komme tilbake 2 dager senere for å måle på nytt. Da var det igjen 135/85, og etter hvile 127/80. Jeg hadde på den tiden ødem, men urin var fin og Hb fint. Så ingenting tydet på sv. skapsforgiftning. Jeg fikk beskjed av JM at med en gang jeg kjente at jeg fikk vondt i hodet og ble svimmel måtte jeg ta kontakt med føden.

Jeg fikk aldri vondt i hodet eller ble svimmel.

Neste uke hadde BT sunket til 120/85, og der har det ligget siden:)

Så det kan gå opp og ned nå.

Prøv å følge litt med om du får vondt i hodet. Sånn over pannen. Da må du ringe føden.

Og veldig rart at du ikke fikk time før om 14 dager, for du skal jo begynne å gå hver uke du nå (etter uke 36)

Lykke til:)

Hilsen Miro T-19

Tera
13-08-2002, 23:16
Hei!
Jeg hadde og høyt blodtrykk (135/90) forrige uke og litt spor av protein i urinen. Jordmora ville jeg skulle sjekke hos lege om ei uke - da var det 125/85, urinen negativ. Og samtidig sa hun at jeg skulle gå hjem, ta det med ro - hvile mye og ikke være så mye i sola. Dette har jeg gjort - og det har tydeligvis hjulpet! Ny kontroll på torsdag. Så ta det med ro - vær opps på trykk over brystet, hodepine, kvalme osv. Ring føden dersom du føler deg urolig!
Klem Tera T-30 imorra!!!:klapp: