Vis full versjon : RH-negativ
Løvehjerte
27-07-2003, 02:08
Er det noen som kan forklare meg litt om denne rhesus minus faktoren. Jeg er rhesus minus og mannen min er pluss. Har forstått at det kan bli litt komplikasjoner av det. Må jeg gjennom noe annet enn andre? Er det vondt å ta blodprøve av fosteret gjennom navlen.
Hadde vært veldig takknemlig om noen kan noe om dette.
Hilsen Løvehjerte
Opprinnelig melding fra Løvehjerte
Er det noen som kan forklare meg litt om denne rhesus minus faktoren. Jeg er rhesus minus og mannen min er pluss. Har forstått at det kan bli litt komplikasjoner av det. Må jeg gjennom noe annet enn andre? Er det vondt å ta blodprøve av fosteret gjennom navlen.
Hilsen Løvehjerte
Jeg er rhesus minus og mannen pluss.....
Når jeg gikk med nr 1, så gjorde ikke legen annet å ta blod prøver og så om jeg lagde antistoffer i mot barnet.....
Men det gjør du som ikke med nr1,men når hun ble født så kunne blodet blandes.....noe i den duren
Men det viste seg at hun har samme blod type som meg....
Men når det er nr2 så gir dem meg en sprøyte får at jeg ikke skal danne noen antistoffer.....
Det er større risiko når man får flere barn....
Og føller deg opp så klart....
Hilsen Heidi70
Jeg er rhesus minus og mannen min pluss.
Ikke noe å bekymre seg for. I mitt første svangerskap så tok de ekstra blodprøver i uke 32, og deretter hver 4 uke for å kontrollere at det ikke ble dannet noen antistoffer. Dette er helt vanlige blodprøver - og ikke noen blodprøve av fosteret. Etter fødselene så sjekker man hvilken blodtype barnet har. Dersom blodtypen er pluss, så får mor en sprøyte for ikke å danne antistoffer med neste barn.
Jeg er nå gravid med barn nr. 2, og har akkurat samme oppfølging som med førstemann, dvs. blodprøver fra uke 32 og utover i svangerskapet.
Ikke noe å bekymre seg for altså - ren rutine. Lykke til videre med svangerskapet.
Opprinnelig melding fra Heidi70
Jeg er rhesus minus og mannen pluss.....
Når jeg gikk med nr 1, så gjorde ikke legen annet å ta blod prøver og så om jeg lagde antistoffer i mot barnet.....
Men det gjør du som ikke med nr1,men når hun ble født så kunne blodet blandes.....noe i den duren
Men det viste seg at hun har samme blod type som meg....
Men når det er nr2 så gir dem meg en sprøyte får at jeg ikke skal danne noen antistoffer.....
Det er større risiko når man får flere barn....
Og føller deg opp så klart....
Hilsen Heidi70
Her er noe mere jeg fant om dette........
6)Forklar hvorfor der kan opstå problemer med barn nr. 2, hvis en rhesus negativ kvinde får barn med en rhesus positiv mand.
Hvis en kvinde som er rhesus negativ får børn med en rhesus positiv mand , og barnet bliver rhesus positivt, kan der i forbindelse med fødslen komme noget af barnets blod over i moderens blod kredsløb. Dette medføre at hun danner antistoffer mod rhesusfaktoren. Er det næste barn også rhesus positiv, kan antistofferne kommer igennem moderkagen og ødelægge en større eller mindre del af fostret og i værste fald medføre en abort.
Jeg er også rhesus negativ, og gravid med mitt tredje barn.
Blir nøye oppfulgt med blodprøver som nevnt ovenfor!
Opprinnelig melding fra Løvehjerte
Hilsen Løvehjerte
De tar ikke blodprøve gjennom navelen, de tar en blodprøve fra navlestrengen når barnet er født, og dette merker hverken du eller barnet noe til. Dette må gjøres med en gang barnet er ute og navlestrengen kuttes, så de gjør det før du får barnet opp til deg.
Det er stor sannsynlighet for at barnet blir RH positivt når far er det og mor er RH negativ, men det er ikke noe problem sålenge du f.eks. ikke har vært gjennom en abort tidligere der legen ikke visste RH-faktoren slik at du ikke fikk en sprøyte med antistoffer da.
Etter fødselen, hvis barnet er RH positivt, vil du få en sprøyte med antistoffer for sikkerhets skyld - dette er ren rutine. Når du har fått denne sprøyten er det ikke noe problem.
Før i tiden, før de fikk denne sprøyten, ble RH-negative mødre oppfordret til å gjerne bare få ett - maks. to barn...:uff:
Håper du har fått svar på alle dine spørsmål!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.