Vis full versjon : Hvilke smertestillende vil dere velge?
Det er ennå litt tid igjen til fødemåneden vår - heldigvis :p
Men jeg har så smått begynt å tenke på hva slags smertestillende jeg vil ha under fødselen; petidin og lystgass.
Det var jeg så fornøyd med de to andre gangene.
Har dere tenkt på hva dere vil når dere skal føde?
IzziCreo
19-09-2002, 16:32
Helt klart epidural på oss siden de har videreutviklet den slik at man bare tar bort smerte fremfor smerte og følelse. Petidin har jeg hørt at man går mer og mer bort fra så derfor har vi ikke vurdert det egentlig.
Synes ikke det er tidlig å begynne å tenke på det nå jeg :) Vi har lest og snakket om dette for en god stund siden :)
Klem Suzie Q 29+3
Tidligere bruker
19-09-2002, 16:55
Har "planer" om å unngå epidural, men man vet jo liksom aldri hvor desperat man blir da.
Høres ekkelt ut med den sprøyta i ryggen ihvertfall. Lystgass virker jo OK da, så det må jeg prøve.
Er ikke informert om så mange andre greier egentlig:uff:
Vondt blir det vel uansett:p
Amadala 27+3
Vil gjerne ha epidural hvis jeg ikke klarer meg uten noe. Muligens jeg prøver lystgass igjen. Prøvde det med den første men da ble jeg så kvalm av den
... det kommer vel, dessverre, an på hvor en føder, og hvordan legen/jordmødrene er...
Ved første fødsel hadde jeg ikke akkurat planlagt noen smertelindring, men tanken var epidural hele tiden.
På sykehuset, derimot, påstod de at de unngikk epidural i det lengste, og bare ville gi de fødende lystgass, så langt det gikk...
Hadde selv en lang og smrtefull fødsel med en jente som satte bom fast... :( og var ikke spesielt begeistret på at de bare orket gi meg lystgass...
Så, slik jeg ser det, har jeg visst ingen rett til å lreve og bestemme meg for noe på forhånd, ikke slik det praktiseres her... :(
Lystgass ble jo tildelt alle som en der, så det får jeg jo, men ...
Uff, jeg får vel se åssn det blir...
Jeg vet ikke hva slags smertestillende jeg blir til å ende opp med.
Tenkte prøve uten så lenge som mulig, å kanskje heller ligge i badekar under åpningsfasen. Men kjenner jeg meg selv rett så blir jeg til å ende opp med epidural kombinert med både petedin å lystgass... ;) Neida. Jeg har jo aldri vært igjennom dette før, men jeg er typen som besvimmer av å ta piercing i navlen :uff: , så sannsynligvis går jeg nok for epidural. Syns det høres ut som at det tar vekk smertene best. Spørs vel hvor lang tid det tar også... Har alle muligheter åpne i hvert fall!
Jeg har egentlig tenkt å prøve meg uten så lenge det går... hvis jeg skal ha noe (noe jeg sikkert hyler etter etter en stund) må det bli epidural tror jeg..
Forrige gang jeg fødte fikk jeg nesten "påtvungen" lystgass og petidin. Riene begynte i 11 tida på kvelden så jeg fikk ikke sove selv om de ikke var spesielt vonde ennå. Dro på sykehuset i 5 tida om morgenen. Da mente de at jeg ikke ville få babyen før lenge ut på ettermiddagen. Klarte ikke å slappe av, gikk rundt i ring når riene slo til. Fikk derfor beskjed om at jeg måtte få noe smertestillende slik at jeg fikk sove, hvis ikke ville jeg ikke ha krefter til det virkelig satt igang. Fikk petidin og lystgass og ble lagt i en diger vannseng. Hadde det kjempefint jeg, lå jo der og sløva.. men jeg var helt vekke !! Klarte ikke å prate, klarte å vifte litt med hånda for å vise at jeg hørte det som ble sagt.
Det ble visst diskutert rundt meg om de ikke skulle ta vannet, noe de gjorde i 1 tida (altså ikke på ettermiddagen, de var visst litt forundra over hvor fort det hadde gått å få full åpning)... fikk ikke dette med meg... kjente at pressveene kom og ble båret over i fødestolen. Husker relativt lite av dette også. Det var litt stress fordi babyens hjerteslag gikk for sakte, muligens på grunn av at jeg var så "dopa". Husker jeg presset, det var visst noen som sto på "magen" og presset sammen med meg, de hang visst i snora for å få tak i lege og greier,.... jeg husker ingenting. Husker jeg fikk babyen på magen og at det var en fantastisk følelse... husker ikke at de ble klippet noen navlestreng og har egentlig et ganske vagt minne om hele fødselen. Jeg har ikke så lyst til å oppleve det på den måten igjen og skal prøve å "tåle" masse for å kunne være helt med å få oppleve og kjenne på følelsene mine når jeg føder babyen....
Er litt tøff nå da... men prøver ivertfall... Har lært en viktig ting ivertfall - kommer til å sove mye de siste ukene så jeg garantert er opplagt til fødselen..
Trilla
(26+5)
Hadde en fæl fødselesopplevelse sist, de gav opp epidural etter 6 stikk uten å treffe riktig !!!!!!!! :sint: I tillegg lå jeg stroppa fast til senga med scalpeletrode, rieovervåkning,BT måling og intravenøs.... to timer før jeg fødte fikk jeg litt petidin, det redda meg ! Da fikk jeg endelig puste og slappet av ( hadde igangsatt fødsel med drypp)
Lystgass finnes ikke på mitt sykehus. Epidural gis så og si aldri til flergangsfødende, så jeg får neppe noe særlig hjelp denne gangen heller. Håper noen på vakt kan akupunktur ! Gruer meg så jeg kan spy ved tanken på ny fødsel jeg........
Uten smertestillende...
av den grunn at det var best for meg.Min første sønn var det en slik traumatisk fødsel med,og med mitt høye blodtrykk den gang,måtte jeg ha epidiral.Ingenting hjalp meg.:sint:
Med gutt nr.2 gikk alt av seg selv,og jeg valgte uten smertestillende.Fødselen gikk av seg selv.Selvsagt er det vondt å føde,men jeg styrte alt selv.Da vi mistet i desember,fikk jeg all slags smertestillende,uten at noe hjalp.
Så nå klarer jeg meg uten,og tror ganske sikkert jeg skal klare det fint.:birth: :baby:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.