PDA

Vis full versjon : Er litt bekymret nå...

bitta
19-09-2002, 17:02
Hei dere.

Var på privat UL i går, sånn for moroskyld egentlig, for å skjekke at alt er bra. Legen målte og målte, og kom fram til at babyen var mindre enn gjennomsnittet. Lå helt på den nederste streken i kurven. Han sa ingenting om % avvik, kanskje noen av dere som har opplevd det samme kan opplyse meg litt der?
Vet ikke om det er noe å bekymre seg for, og alt annet var jo helt tilfredstillende.
Det som er veldig rart med dette, er at symfyse-fundus målene ligger godt over gjennomsnittet, UL viste normalt med fostervann, og jeg har ikke så mye fett at det skal gjøre noen forandring. Kan det være at babyen rett og slett har litt lite hode tro:???:
Da jeg ventet førstemann, viste UL dagen før fødselen at han veide ca. 3300 g. Da han kom veide han bare 2410!! Jordmoren sa da at han hadde stort hode, og at det var derfor de hadde bommet så grundig.

Uff, dette ble visst et langt innlegg, men det er deilig å få det ut også.

Legen trodde forresten at det var ei lita jente der inne:klapp:Tør ikke stole helt på det, men det hadde jo vært koselig. Har to gutter fra før.

Hilsen Bitta og Gina
:baby: ?? 32+1

Tilden
19-09-2002, 17:44
Mine to har hele tiden ligget over gjennomsnittet i vekst. Jeg tror selv det er fordi terminen er lit feil, men jordmora sa det ganske godt: Hvor mange mennesker er gjennomsnittsmennesker? Og det synes jeg vi skal tenke litt over egentlig! Alle kan jo ikke være gjennomsnittelige :) Skjønner selvfølgelig at du er bekymret - hadde garantert reagert likens selv. Men dersom ikke legen gjorde noe mer ut av det, tror jeg ikke du har noe å engste deg over. Og når du i tillegg har født et barn som ikke veide så mye fra før... Du kan sikkert slappe av :)

En annen ting jeg tenkte på er feilmarginen på målingen! Vi er jo til Ul hver tredje uke for å sjekke veksten på tvillingene. Og selv om vi går til erfarne leger og jordmødre, så sliter de mange ganger med å få til skikkelige målinger. Særlig nå som vi er kommet så langt (du er noen dager før meg i løypa)! Legen målte vel ikke bare hodet? Hos oss blir alltid hodet, magen og lårbeinet målt.

Så gøy med ei lita tulle da! Ikke så lenge til du får hilse på henne nå :)

Stor trøsteklem fra Dee og gutta, 31+5
:baby: :baby:

MayaM
19-09-2002, 18:05
Vet at Sunniva inne på oktober klubben har gått gjennom noe av det samme som deg. ta kontakt med henne.

Ellers er jeg enig med Dee...

Og en ting til. Når jeg vat til UL i uke 32, sa legen rett ut at stort sf-mål trengte ikke bety stor baby og omvendt. Jeg har rett på streken sf-mål, men legen målte alikevell Tassen som litt stor...
Det er så mange faktorer som spiller inn ved sf-målet...

Men lykke til videre, og det går helt sikkert bra.

bitta
19-09-2002, 21:06
Heisann.

Takk for beroligende svar dere! Tar en ny UL om 2 uker for å følge opp. Er ikke så stor i meg selv, så kanskje det ikke er meningen jeg skal få så store barn?

Slipper kanskje å :birth: i timesvis da;)

Lykke til alle sammen der ute!

Bitta og:baby: Gina

sunniva
20-09-2002, 01:41
Hei!

Jeg skjønner godt bekymringene dine. Jeg var på ul i uke 32 fordi terminen ble så forskyvet på ordinær ultralyd. Gjennom svangerskapet har sf målet lagt akkurat på snittet, så ingenting tydet på at babyen skulle være liten. I uke 32 fant jordmor som foretok ul at jenta var 21% mindre enn snittet. Hun ville at legen min skulle henvise meg til poliklinikk for gravide for nærmere undersøkelser. 1 1/2 uke etter var jeg på kontroll på poliklinikken, der ble det først foretatt ul. Der ble hodet målt og magen. Legen som gjorde dette mente at hun nå var over snittet...... :???: :???: Han skulle måle blodgjennomstrømningen i morkaken og navlestrengen også ved hjelp av ul, men det fikk han ikke til.... han var eldre og veldig forvirret..... Virket rett og slett ikke som han visste hva han gjorde på.... Ikke var han mottakelig for spørsmål heller, så det var ganske frustrerende. Han fant så ut at jeg skulle ta sparketest i stedenfor, det ville vise like godt som blodgjennomstrømningen og babyen hadde det bra. Satt med testen i 20 min, den var helt fin. Fikk beskjed om å komme tilbake etter 2 uker. Da jeg kom tilbake neste gang ble det foretatt ultralyd med måling av hodet og mage igjen. Da bvle målene at ho er ca 13 % mindre enn snittet. Det syntes legen ikke var noe å stusse over da fødselsvekten på sønnen vår er 3370 g og snittet er 3600 g. Så da er hun i samme leia som han. Ja, om disse målene stemmer da..... Jeg må si at jeg er litte granne skeptisk. Men de kontrollene jeg var til viste at hun vokste for hver gang, og det er jo veldig bra. Så no skal jeg ikke tilbake. Må si at jeg fremdeles ligger på snittet på sf målet.

Mine råd til deg er å be legen din henvise deg til kontroll på sykehuset på bakgrunn av hva ultralyden viste. Da kan du få et mer ordentlig svar på om det er noe problem med veksten eller ikke. Det aller verste er å gå å bekymre seg..... det vet jeg alt om!
Spør gjerne om det er mer du lurer på.

:stakar: fra Sunniva T-25

Lindamor
20-09-2002, 01:49
Så koselig at det muligens er en liten jente inne der.

Jeg var selv på ekstra UL på kontroll og det viste seg at trollungen lå 17% under gjennomsnittet. Skal tilbake i morgen på ny UL. Det blir spennende å se hvor stor babyen har blitt nå. Jeg håper at den har blitt litt større eller i hvert fall holder kurven sin.

Jeg får heller ikke store barn. Daniel var 2710g og Sandra 2810g når de ble født. Sant som Dee sier, ikke alle kan være helt gjennomsnittlige.

Jeg har også et hyt symfasemål, ligger utenfor det skaraverte feltet. Jeg har dog noen ekstra kilo å bære på.

Du får uansett ha lykke til. Håper at den lille har vokst godt til neste UL.

Hilsen Lindamor
termin 16/11

karlista
20-09-2002, 01:55
Hei.

Ville bare si at jeg selv tar disse målingene med "en klype salt".

Husker veldig godt mitt første svangerskap,: gikk til kontroll has en lege der jeg bodde, men 2 uker før termin dor jeg hjem til mine foreldre for å¨føde de(sykehuset i deres by).
Dermed måtte jeg ta en kontroll hos ny lege, og hun ble helt opprørt over hvor liten jeg var på magemål SF.

Legen gikk rett å ringte sykehuset og jeg måtte dra rett opp dit for UL og kontroll.
Vel oppe på sykehuset rigget leger og annet personell seg til forran skjermen.
Barnet ble målt til 46 cm. og vekt til 2200g.
Ble jo nervøs jeg, førstegangs gravid og det hele.

Uansett, 5 dager sener kom barnet til verden, da viste målene 52 cm. og 3740g.

Faktisk en stor gutt.:klapp:

Lykke til.

Hilsen Karlista

bitta
20-09-2002, 14:10
Så snille dere er som kommer med slike beroligende svar!

Lurer fortsatt på en ting. Fikk som sagt ikke oppgitt noen % av legen, Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal sammenlikne med dere. Hodemålet lå akkurat på den nederste streken, og magemålet var noe høyere. Hvordan er dette i forhold til dere?

Fortsatt takknemlig for svar:)

Bitta og :baby: Gina