Vis full versjon : Permisjon for pappan etter fødselen
Marielle
13-08-2002, 18:33
Jeg lurer på et par ting i forbindelse med fedres permisjon i forbindelse med fødselen.
Jeg vet at fedre har krav på 14 dager permisjon i forbindelse med fødselen, og at denne i utgangspunktet er ulønnet. Vet noen hvor vanlig det er at fedre får lønn i disse 14 dagene - er det vanlig i stat og kommune f.eks? Jeg vil også bare forsikre meg om at disse 14 dagene ikke går på bekostning av resten av svangersapspermisjonen, enten mammaens eller pappaens del. Noen som vet helt sikkert?
Hei!
Egentlig så er det 10 arbeidsdager.
De går ikke på bekostning av dine eller hans andre dager. Tar han dem ikke ut så forsvinner de.
På min og min manns arbeidsplass så får pappene lønn under denne perioden men ingen av oss jobber i kommune/stat.
Pelen
Vet ikke hvordan det er i stat og kommune, men min mann får dekket en uke fra sin arbeidsgiver i det private næringsliv. Min jobb dekker to uker for fedre som jobber hos oss (en stor bank).
Eforia
Tidl. bruker
14-08-2002, 17:26
Tror det er vanlig at ansatte i stat og kommune får dekket ti dager fri i forbindelse med fødselen. Mannen min er komm. ansatt lærer, og får i hvertfall lønn denne tiden. Snakk med tillitsvalgt eller arbeidsgiver. De har nok oversikt.
:) Kaija
Soljenta
14-08-2002, 22:09
Hei!
Min mann får ikke lønn. Skikkelig kjedelig, men sånn er det. jobber privat i et firma som går godt så jeg synes det er ganske dårlig egentlig. Vi bruker av feriepengene for å få det til å gå ihop. 2 uker uten lønn er jo vel mye å klare å spa opp når han er hovedforsørger.
Soljenta(T-14)
De to ukene går ikke på bekostning av noe annet. Men om han får lønn må dere sjekke med jobben hans. Det er forskjell fra sted til sted. Men jeg har inntrykk av at de fleste arbeidsplasser betaler lønn for de dagene ;)
(10+3)
Tidl. bruker
18-08-2002, 15:35
En fødsel permisjon er lønnet 14 dager i kommunen, men ikke ellers. Men en har rett på 14 dager fødselpermisjon selv om, men da ulønnet. Går ikke ut over fedrekvoten!!:)
Der som min samboer jobber, privat bedrift, dekker de lønn for en av de to ukene. Tror det er litt forskjellig praksis rundt forbi...
Men hvordan er reglene om når de dagene må tas? Må man ta det rett etter fødsel?
Kos Puncky :birth: 4. oktober
Mannen min jobber i privat næring, og der dekkes lønnen de 10 dagene.
mvh
snipp
Tiddelibom
29-08-2002, 16:01
Jeg vet at dette er en sak som ofte blir tatt opp av fagforeningene, og at disse kan ha gjort avtaler med arbeidsgiver - det er verdt å sjekke ut dersom arbeidsgiver i utg. pktet ikke ønsker å dekke de 2 ukene.
Tiddelibom 32+0
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.