PDA

Vis full versjon : Noen som kan fortelle...

Lilli3
19-09-2002, 23:58
meg hvordan man søker om engganstønad og når man eventuelt kan søke om den?
Har bare søkt om fødselspenger i de forrige svangerskapene.
Er det samme måte man går frem?
Vi var noen venninner som satt og pratet om den engganstønaden i går. Og kom da frem til samme spørsmål alle sammen.
Hvis man har fått utbetalt stønaden og like etter mister man barnet, hva skjer? Må man betale tilbake pengene?
Det høres jo helt teit ut spør du meg.

Lilli3 og babyen 20+3:baby:

Happy
20-09-2002, 10:37
Du kan i de fleste kommuner søke om engangsstønaden 8 uker før forventet termin (UL-terminen). Mener å huske at du da får utbetalt pengene med én gang, rett inn på konto. Søknadsskjema får du på trygdekontoret. Om du går dit for å levere søknaden tar de kopi av helsekortet ditt og da trenger du ikke noen egen attest fra legen. Om du skulle miste barnet får du likevel beholde engangsstønaden.

Dette er det jeg husker fra jeg søkte selv for litt over et halvt år siden....

Anne M
20-09-2002, 10:49
Hei

Mener det er 6 uker før T at du kan få utbetalt engangsstønaden,jeg.
Men da får du den rett på konto og den er din til odel og eie.
Selv om det skulle skje noe.
Fort gjort å sende søknad,be dem sende deg et skjema eller gå dit og fyll ut.
Ta med helsekort.

Lykke til!

:klem:Anne M T-9

Nøtteliten
20-09-2002, 13:20
er det ikke sånn at engangstønad bare er noe en får om en ikke får vanlige fødselspenger? altså for de som ikke har jobbet det siste halve året før de går i permisjon??? mulig det er et opplagt svar her, men jeg synes bare å huske noe sånt fra ei venninne av meg som gikk gravid og hadde jobb og dermed ikke fikk engangsstønaden - er jo noen år siden så det kan fort ha forandra seg det da...

Nøtteliten

skilpadda
20-09-2002, 13:32
Nøtteliten: Jo, du har rett - engangsstønad er det man får når man ikke har krav på fødselspenger. Men jeg skjønte ikke helt hva du mente med å starte spørsmålet ditt med "men..."?

Lilli3
20-09-2002, 17:13
Takk for svar!
Jeg er ikke i jobb og har ikke krav på fødselspenger.
Så da får jeg enggansstøndaden.

Lilli3 og babyen 20+4:baby:

Nøtteliten
20-09-2002, 18:24
Skilpadda: lurte bare på om det var sånn at det stemte det jeg skreiv - eller om det nå var endra at alle får engangsstønad + evt fødselspenger -ser det er litt vel klumsete formulert! Sorry!

God helg!