PDA

Vis full versjon : Hva har du gjort.....

Lille Pirill
01-08-2003, 19:18
......for å unngå strekkmerker på magen. Det sier seg jo selv at etter 9 mnd er ikke magen like flat som den var en gang ;)

Har du gjort noe for å forhindre strekkmerker??
Eventuelt hva brukte du og hjalp det??

Takknemmelig for svar jeg :)

Mocihk
01-08-2003, 19:22
Hørte at hvetekimolje skulle gjøre susen. Så det har jeg investert i. Er nå 30 uker på vei, og har ennå ikke fått strekkmerker.
Men de kan jo komme når som helst. Bruker bodylotion med E vitamin på dagen og oljen på kvelden.

Håper det er til hjelp.

Klem fra Moci

:baby: 9.10

Ceni
01-08-2003, 19:23
har ikke gjort noe som helst jeg og har ikke antydning til et eneste strekkmerke, men så er jeg "bare" nesten 28 uker da. men jeg smører meg regelmessig inn med bodylotion for å slippe tørr hud, kanskje det har hjulpet?

rarelillemeg
01-08-2003, 19:32
Da jeg gikk gravid sist gjorde jeg ingenting spesielt. Satset på gode gener ;) Smurte meg innimellom med vanlig fuktighetskrem etter dusjing, men det gjør jeg i perioder til vanlig også. Ikke et lite strekkmerke engang :D
Det er svært lite man KAN gjøre - for strekkmerkene (som er en hormonell greie) kommer i underhuden, og det er ikke den krem i verden som trenger så langt ned. Selv om de påstår det virker. Men det kan være mer behagelig å smøre seg jevnlig, for i vokseperioder strekkes huden mye, og det kan gjøre vondt.

Cyanea
01-08-2003, 19:35
Det sies at hvis man er disponert for strekkmerker så får man det uansett hvor mye og hva man smører med :(

Jeg har allikevel smurt meg med olje (fra Avent) og vanlig bodylotion etter hver dusj. Jeg har ikke tegn til strekkmerker, så kanskje det har hjulpet litt?
Uansett er det utrolig deilig å smøre magen, for den blir temmelig diger og "strekt" i uke 40 :p

Ametyst
01-08-2003, 19:40
Forrige gang smurte jeg med med både olje (Gravid-olje med calendula fra Weleda) og en strekkmerke-krem fra Biotherm oppå hverandre to ganger daglig! Gjorde det helt fra begynnelsen og frem til siste dag. Kanskje å ta av litt det der, men mamma fikk nemlig utrolig mye strekkmerker da hun gikk gravid, så gode gener tore jeg ikke stole på...:p
Uansett hva som gjorde utslaget så fikk jeg ikke et eneste strekkmerke, så denne gangen følger jeg samme opplegget :) .

Lille Pirill
01-08-2003, 19:43
At det var en hormonell greie visste jeg ikke, så der lærte jeg noe nytt i dag også :klapp:

Tusen takk til dere som har svart :)

Ann Christin
01-08-2003, 19:53
sist jeg var gravid fikk jeg MASSE strekkmerker (på brystene, lårene og rumpa + selvfølgelig magen!) enda jeg smurte meg flere ganger om dagen, både med lotion og hvetekimolje.... Denne ganegn har jeg ikke brukt noe spesielt, bare smurt meg etter dusj med en vanlig bodylotin..og har ikke fått ett eneste merke til, enda jeg er i uke 29 med tvillinger...:???: Håper det holder seg sånn... Så jeg vet ikke jeg?? Hører at det er hormonellt, men da burde jeg ha fått det nå også da?

Filifjonk
06-08-2003, 12:00
Ingenting.. Det er genetisk betinget og de kommer uansett om du smører eller ikke dersom du har det i genene.
Så har mor eller far din strekkmerker så vil du også få det.. og da hjelper det lite med smøring..

Hormonielt.. nei, tykke folk får da strekkmerker.. uten påvirkning av hormoner..

Og om du skulle være genetisk belastet og ikke får strekkmerker så kan det være fordi du ikke legger på deg så mye eller at magen din ikke blir tilstrekkelig stor nok..

Men får du en stor mage neste gang.. Feks. tvillingmage..så kan strekkmerkene komme for fullt.. Man er aldri trygg..

Joda.. de er stygge, men de blekner og blir bortimot usynlige med tida.. så det er ingen grunn til panikk om du får ei ripe eller to i lakken under svangerskapet..

Askeladden
09-08-2003, 22:24
I forrige svangerskap smurte mannen min meg med "Cocoa butter moisturising stick" fra Body Shop hver kveld. Den ble jeg faktisk anbefalt her i sin tid! Jeg fikk ingen strekkmerker, men det har heller ikke min mor..! Det er i alle fall kos både for pappa'n og meg med det lille smøre-ritualet hver kveld, prate litt med mikromidas og sånn...

Mvh Askeladden 9+2