Vis full versjon : kattepine..
Tidl. bruker
05-08-2003, 13:22
hei på dere. jeg trenger noen råd ang katten min...
jeg har en helt herlig svær hannkatt som er snill som dagen er lang.. han er babyen min (foreløbig) og svææært bortskjemt.. problemet med han nå, er at jeg stadig finner han sovende i den klare og oppredde babysengen på soverommet.. han bare elsker den. jeg flytter han alltid bort derfra og ned i vår seng, men han flytter seg alltid tilbake... (!!!) dette betyr jo at jeg ikke kan stole på at han ikke legger seg der, etter at baby er kommet, og da er jeg redd at han skal være god og kose med baby.. som ikke er så sterk og kan dytte han vekk og at han legger seg oppe i fjeset til baby og kveler babyen med all pelsen sin.. var jo forberet på at jeg ikke ville la dem være alene sammen og at jeg måtte holde øye med katten etter at baby kommer, men dette er jo veldig stressende... jeg kan ikke lukke døren til soverommet, for det er så lite og innestengt at da blir det for varmt der. det er helt utelukket for meg å gi bort eller avlive katten hvis noen tenker på å gi meg det rådet. Men er det noen som vet om hva jeg kan gjøre for å vende han av med dette, så kom igjen.. gi meg råd.. jeg har forresten funnet han oppe i barnevognen flere ganger også... :uff:
Vel, på vognen så kan du jo pröve og ta på myggnetting og regntrekk på. Så han ikke kommer seg inn i den. Kansje han ettervärt tenker at vogna er en "umulig" sove sted????
Samme med babysengen, få montert myggnetting/gardin som henger over senga Så det blir vanskelig og komme inn.......
og gjör han det så må du bli sint og vekke han med höy stemme og kaste han ned på gulvet. Ikke behagelig,men han lärer!!!!
Håper dette kan väre til noe hjelp:)
Ha en dusjeflaske stående klar, eller ett glass med vann som du spruter kaster på katten når du finner den i sengen, kansje greiest med spruteflaske så ikke sengen blir våt. Katter hater det, og vill fort forstå att det er lite lurt og legge seg der, desuten tar de ingen skade av det, bare pass på og ikke bruk dette trikset om vinteren
Tidl. bruker
05-08-2003, 14:34
Jeg har tre katter, snille som dagen er lang, men sengene vet de at de ikke får ligge i.Kun en sofa de får sove i. Jeg ville kjøpt innsektnett og tredd over sengen fra nå av, slik at han vennes av med å ligge der. Så var det dette med å være konsekvent har jeg erfart :) Hvis jeg så mye som tillater litt kos i sofaene de ikke får være i,før jeg tar dem ned, ja, da prøver de seg neste gang igjen.
Lykke til med avvenning av pusemann fra sengen.;)
Har selv katter og ser klart for meg at vi kan få samme problem. Satser på at soverommet vårt skal bli kattefritt område. Men jeg vil heller ikke stenge døra, av samme grunn som deg. Jeg har tenkt å sette en sperre på døra til soverommet, slik at den kan settes fast på gløtt. Det kunne ikke falle meg inn å la katten være alene med babyen.
Vi hadde også verdens mest bortskjemte katt før vesla (nå 3 år) ble født. I tillegg hatet han barn... Alle rådet oss til å kvitte oss med han, men vi ville prøve.
Fra og med den dagen seng vogn etc. ble satt frem fulgte vi nøye med og tok han i nakkeskinnet og "heiv" han ut av senga og la han ned i bakken så han måtte se på oss, mens vi sa "fy" med streng stemme. Det tok ikke så mange (100-) dagene før han skjønte gamet, men selv om jeg var sliten og trøtt måtte jeg reagere på hva han gjorde i forhold til barnetingene. Vannflaske funka også, hvis jeg så at han "tenkte" på å gjøre noe slemt noe (eks. forberedte hopp opp i senga).
Den første uka til veslemor var han bortreist (han er innekatt), og når vi fikk han tilbake fikk han hilse på veslemor og ligge ved siden av henne i sofaen etc. hvis vi satt i nærheten, men hvis hun skulle sove på soverommet fikk han aldri lov å være der inne alene (sleit litt de første nettene, for han ville absolutt inn på soverommet....)
I dag er som sagt veslemor 3 år og katten bor fortsatt hos oss. Første gangen han hoppet opp i sengen hennes (som vi vet, ihvertfall) var når hun var 1 1/2 år og vi borra i bettongen og han var livredd... da så jeg en annen vei og lata som ingenting... Han la seg aldri i babysenga etterpå heller, men når hun fikk stor seng er han "støtt og stadig" å finne i senga hennes... (hun elsker at han ligger på fotenden i senga hennes).
Nå elsker han og ligge i dukkevogner og dukkesenger, så når nr. 2 kommer må det nok en ny runde med "dette og dette" er forbud igjen...
Lykke til!
Filifjonk
05-08-2003, 16:52
Hvorfor ikke spandere ei ny katteseng på katta.. sånn at den har sitt eget sted?
Vi hadde samme problemet da vi satte opp seng og vogn foer Tyrannen var fodt. Ble litt bekymret for hvordan dette skulle gaa, men da Tyrannen kom i hus holdt katten seg langt unna. Hun unngikk Tyrannen som pesten de foerste maanedene. Naa er de gode venner:)
Kan hende loeser problemet ditt seg av seg selv:)
Tidl. bruker
05-08-2003, 21:49
takk for råd alle sammen. skal prøve å være litt strengere med han.. han er jo babyen min da så det er ikke så lett :) han pleier jo å være veldig skeptisk for barn som kommer på besøk da.. han går bare å gjemmer seg da.. så det kan jo hende han bare holder seg unna når babyen kommer.. :)
Fjonken: vi har massevis av kattesenger til han.. men han nekter å ligge i dem.. ligger alltid i sofaen eller i vår seng eller... ja i babysengen..
Filifjonk
06-08-2003, 10:05
Kjenner til problemet.. Katta vår ville heller ikke bruke den dyre og fine kattesenga vi kjøpte til a.. men vi trua henne inn og etter at hu fikk med seg et teppe som alle folka i huset hadde hatt med seg i senga si minst 1 natt hver, så godtok hu faktisk senga.. Det var litt styr ei tid... men når teppet med familielukta kom på plass.. (Vi måtte sy det fast i senga hennes ellers dro hu det bare ut.. ) så gikk hu alltid dit for å slappe av og sove..
Lille Rød
06-08-2003, 11:11
Vi har tre katter og vi regner med at dette blir litt problem når nurket kommer. Men vi skal lukke døra til soverommet når nurket sover der og allerde nå har de ingen adgang til barnerommet som er klart.
Jeg tror det bare er en vanesak for kattene....
Ikke lett for de heller, alt det nye..:)
Tidl. bruker
06-08-2003, 11:29
ja nå skal vi snart flytte også.. om noen mnd. og da får vi større soverom og baby kan sove i fred.. hadde jeg ikke tenkt på..
Tiden flyr
06-08-2003, 12:54
Det finnes forøvrig egne kattenett til å ha på vogn og seng. De er mer solide enn insektsnettene. Vi har ett som jeg brukte da storebror var baby og jeg hadde katt. Fungerte helt fint. Katten klarte ikke å komme inn, selv om han prøvde. Spør etter det på babybutikker.
helleksm
06-08-2003, 14:07
Hva med sånn spray som katter ikke liker? Vet ikke om det har noen skadelig virkning på baby, men det går jo sikkert an å finne ut. Hvis ikke så er det jo bare å dusje sengen med litt sånn.. :)
Katter liker ikke lukten av appelsinskall.. Så det går jo an å prøve det..
Vi har også en katt som liker å ligge i senga, hun har egen seng som hun også bruker, men det blir liten plass å strekke seg ut på ser..
Har tenkt på kattenett til senga.. men vet ikke hvordan dette skal festes og om det blir et problem å få :baby: opp av senga da.. om det må tas av hver gang..
Vann har vi prøvd og det nytta ikke!! Hun bryr seg overhode ikke om at hun får vann på seg! Ikke engang et glass med vann brydde hun seg om..!!
Umulig katt :) Men så god og kosete :)
Det lønner seg helt sikkert å skaffe seg "kattenett", det har vi tenkt å gjøre.
Men for å holde katta unna senga/lære den at den ikke skal legge seg der, har jeg fått råd om følgende:
Prøv å legge noe i senga, som katta ikke liker - da lærer den fort å holde seg unna. Det kan f.eks være å fylle senga med ballonger, eller aluminiumsfolie (vet ikke om det bør være sammenkrøllet eller slett) eller noe annet katten ikke syns er så innbydende. Det er klart katta liker å ligge på ei god og myk dyne, og de har en tendens til å være øyentjenere - de ser sitt snitt når du ikke følger med. Men hvis den forbinder senga med noe ubehagelig, så tar det kanskje kortere tid å lære den av med uvanen.
Uansett ville jeg fulgt med når baby er kommet, og hatt nett i tillegg.
;)
:mervink:
Blåbær og tyttebæret (33+4)
Vi har to nydelige katter som er babyene mine begge to, men de har ikke adgang på soverommene lenger.
Vi vendte dem av med dette allerede for to mnd. siden, dette fordi at sommeren er en veldig fin tid å venne dem av med det siden de er mye ute, og fordi at de ikke skal forbinde nekting av soverom med babyen da dette kan utløse sjalusi. Så tror det er veldig lurt å vende dem av med det en god stund før babyen melder sin annkomst.
Savner jo å ha nøstene i senga om natten, men men snart kommer ett nytt "nøste":D
Izabella
07-08-2003, 00:23
Jeg hadde ei vogge stående på rommet før, med babysengesett og greier....Bare sånn til pynt egentlig da jeg ikke har bebis enda... Og mine katter de elsket å ligge oppi vogga, og da ble den jo så klart full av kattehår. Det jeg gjorde var å gi dem godbiter et annet sted. Jeg lokket de ned i en stor hundekurv med gode pledd og noen bamser, og så fikk de godbiter og kos der. Hver gang jeg skulle kose og leke med de så passet jeg på å legge dem i kurven først. Etter noen uker så sov de i kurven krøllet sammen hele natten. Og sluttet helt å ligge i vogga.
Den katten jeg har nå er helt spesiel. Den har personlighet til tusen, og svarer tilbake når vi snakker til han. Som kongen av huset har han så klart fått navnet Simba og egen plass i dobbeltsenga. Han er min lille baby, og jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn å sovne til en malende katt om kveldene. Selv om det i blant går typen min på nervende "herregud for en høy murring". :) Katter er vanedyr og de er veldig intelligente elv om mange sier at en katt er jo bare en katt. Som sagt så "snakker " min Simba. Han hilser når jeg kommer hjem, kommer bort til oss og mjauer når han er sulten og så springer han inn på kjøkkenet, snakker vi til han så mjauer han tilbake. Og så fort det er en ukjent lukt eller ukjente folk i huset så lager han knurrelyder og er på vakt. :) Akkurat som en liten hund.....:)
Klem fra Ina Emilie
jupiter_c
07-08-2003, 13:14
har en ho katte som i 2.5 år har vært min og samboerens lille unge.. hun er kjempe bortsjemt, men hun er lydig (!!!) sier vi nei, så er det nei...
hun har prøvd og legge seg i vogn baggen og bil setet et par ganger, men jeg har bare snakket hardt til henne, så har hun gått sin vei, og etter 2 ganger på hver ting, så har hun faktisk holdt seg helt unna.. (samme med vugga) og senga som står på soverommet vårt, har hun faktisk aldri prøvd seg på en gang...
men så holder hun seg unna ungen, og meg også hvis jeg har ungen på fanget eller i armene...
men jeg tror kansje denne pusen er utrolig spesiell ds *smiler* hun er som sagt oppdratt, så hvis jeg kjefter på henne og ber henne gå og legge seg, så løper hun hen til sofaen sin (ja hun har egen sofa.. hehe) og legger seg der, da er alt så fint og greit så :) greit for oss, og greit for henne, for når hun går hen dit, vet hun at hun ikke får mer kjeft hvis hun har gjort noe galt... hennes fri sted om du vil... *S*
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.