Vis full versjon : Tåler ikke sukker lenger jeg..
Filifjonk
05-08-2003, 19:47
Så er det konstantert da.. Resultatet etter glukosebelastningen er at jeg har lav toleranse og må holde meg unna sukker. Men hva skjer om jeg ikke gjør det? Utvikler jeg da diabetes, eller vil vesla i magen ta skade eller vil jeg bli sjuk? Får ikke snakket med legen min om det da han har ferie nå. Da jeg tok glukosebelastningen ville han heller ikke svare på slike spørsmål..
Hva innebærer dette her da.. lav toleranse for glukose.. ? Vil jeg ha det kun i svangerskapet... eller resten av livet? Forklar dere som kan.. Jeg har null peiling på dette her.. !
LilleNuff
05-08-2003, 19:56
Ja, dette lurer jeg også på. Skal ta gluk. belastning den 14. og hvis jeg får til svar at jeg må på diett, vet jeg ikke hva jeg gjør... Tok en gluk.belastning forrige svangerskap også, men da var heldigvis ingenting galt. Håper det er det nå også...
Håper noen vet noe om dette her!
Søk på svangerskapsdiabetes på nettet så finn du nok mykje om dette emnet. Veit ikkje om det er det du har, men dersom det er det så har du ein litt større risiko for å utvikle diabetes etterpå trur eg, men som regel går det over. Barnet kan bli veldig stort dersom du ikkje tar hensyn i kosten (trudde forresten at du automatisk fekk veiledning på kosthold dersom det blei konstatert lav toleranse eg då... Naive meg!) Kan du ikkje skrive litt om kva du finn ut?
Eg var gjennom ein glukosebelastning i mitt første svangerskap og no held eg meg unna dei største utskeiingane på sukker før kontroll slik at eg ikkje skal måtte ha ny glukosebelastning denne gangen. Så moro var det nemleg IKKJE. Lykke til og krev veiledning frå lege eller dietiker!!
Filifjonk
05-08-2003, 20:14
En link her.. (http://www.doktoronline.no/pub/articles/pregnancy/300089.html)
Men det står i brevet fra legen min at jeg ikke har diabetes.. så jeg er like forvirra..
Og jeg hadde et blodsukkernivå på 9,6 to timer etter glukosebelastningsprøven startet..
I følge linken skal jeg da henvises til spesialavd..og har jeg et nivå over 7 så skal jeg ta insulin..
I brevet stod det bare at jeg skulle være forsiktig med sukker og sukkerholdige matvarer.. ittno mer..
Blir bare forvirra og engstelig her jeg..
Håper noen som har greie på dette kan svare..
Ifølge denne linken ser det ut som om det kallas svangerskapsdiabetes når ein har lav toleranse for glukose/sukker. Rett meg dersom eg misforstår deg/artikkelen!
Artikkel om svangerskapsdiabetes på mammanettet (http://www.mammanettet.com/Graviditet/svangerskapsdiabetes.htm)
Hei.
Jeg utviklet svangerskapsdiabetes da jeg gikk gravid. Jeg hadde et nivå på 11,4 etter to timer men jeg måtte ikke ta insulin. Det er jo selvfølgelig avhengig av kostholdet du hadde. Jeg f.eks drakk opptil 2 liter melk hver dag (melkekick) og masse juice som inneholder ekstremt mye sukker. Så det jeg gjorde var å holde meg unna melk og melkeprodukter og bakte meg eget grovt brød med havregryn oppi. jeg fikk oppfølging på sykehuset med ernerringsråd og målte blodsukkeret mitt før og etter måltid resten av svangerskapet. Risikoen for å utvikle diabetes senere er forstørret ja. Til meg er det 30 % større sjanse, men det er fordi min mor har diabetes. Så lenge du har et sunnt og normalt kosthold også etter svangerskapet så tror jeg ikke det er noen fare. Husk bare å ta en glukosebelastning 4 - 6 mnd etter fødsel hos fastlegen din.
Håper jeg var til litt hjelp og om det er mere du lurer på så er det bare og spørre.
Lykke til videre!
Filifjonk
10-08-2003, 18:55
Takk for info.. Det trengte jeg.. Jeg skal til legen snart så da får jeg vel mer inngående svar på ting og tang.. Men det som har kommet fram her er absolutt beroligende. Jeg har holdt meg unna sukker siden jeg tok testen så det er vel ingen fare enn så lenge.
mamsen27
11-08-2003, 16:00
Mamma fikk diabetes da hun gikk gravid med meg.Jeg har også lav toleranse når det gjelder sukker.Har hatt det siden jeg var 10 år eller noe.Har vært på mange belastninger.Jeg hadde blodsukker på 11 da jeg var mindre.
Mamma måtte ta keisersnitt med meg.Jeg er ikke helt sikker på hvorfor men har alltid trodd det var pga diabetesen.
Jeg var en veldig trøtt og rolig bebis.Men jeg har ikke tatt noe skade av hennes diabetes.........håper jeg:p
Lav toleranse for sukker er en mild form for diabetes. Dersom du skulle få en enda lavere toleranse for sukker kalles det diabetes. Om du har diabetes eller ikke er bare definert utifra blodsukkerverdier man har bestemt som en grense. Diabetes (både type 2 og svangerskapsdiabetes) utvikler seg over tid, og det at du nå har en glukoseintoleranse, KAN bety at du er på vei mot å utvikle svangerskapsdiabetes, eller kanskje du er heldig og stopper der du er nå. Uansett glukosebelastiningen viser har kroppen din har problemer med å takle sukker, så et fornuftig kosthold med masse fiber, og lite raffinert sukker er å anbefale. Mosjon er også veldig effektivt for å få kroppen til å takle sukker bedre.
Dette med diabetes senere i livet... jo, du HAR en forstørret risiko for å få diabetes senere. Ikke FORDI du har hatt problemer under svangerskapet, men det at du får problemer under svangerskapet kan bety at kroppen din i utgangspunktet har litt problemer med sukkeromsetning, og med den ekstra belastningen som et svangerskap er kommer problemet frem i lyset.
Lykke til!
Filifjonk
11-08-2003, 16:12
Takker for enda mer og bedre info... Flott å få vite hvor en står hen slik at det er lettere å finne tiltak..
I morgen er det legetid.. så jeg er litt spent på hva jeg får vite der..
Takk igjen alle som har svart..
LilleNuff
11-08-2003, 16:51
Fili!
Fikk du resultatene samme dag som du tok belastningen?
mamsen27
11-08-2003, 17:31
Ja man får resultatet samme dagen.
Filifjonk
11-08-2003, 18:28
Ja, man får foreløpig resultat samme dag. Dvs det foretas en enkel måling av blodsukker før og etter inntaket av det grusomme søte sølet som man må helle i seg(via fingertuppblodprøve). Og ut i fra det får man vite om man er over eller under den magiske grensen. Selve storblodprøven ( tatt i armen) blir sendt til labratoriumet på sykehuset og det resultatet får man først etter en ukes tid.
Til meg ble blodprøven tatt i armen og jeg fikk resultatet hos legen etter en halv time. Ble ikke stukket i fingeren i det hele tatt. Begge prøvene ble tatt i armen.
LilleNuff
14-08-2003, 17:08
I dag var jeg med på den kjedelige belastningen igjen. (Var det da jeg gikk med Tiril også, og det gikk bra). Idag hadde jeg 4,5 (husker ikke helt) før testen, og etter to timer var det på 6,4, så det gikk jo bra!
Det som var forskjell fra belastningen her i Drammen og sist i Levanger, var at her måtte jeg ta urinprøve etter en og to timer. Vet ikke resultatet på disse, men får vite det på kontrollen på mandag. Regner nesten med det er sukker i dem, for jeg har bestandig sukker i urinen etter at jeg har spist/drukket søtt.
Tror dere urinresultatene teller mye i denne sammenhengen, siden blodprøven var fin?
Måtte du/dere ta urinprøver?
Filifjonk
14-08-2003, 19:40
Urinprøve før og etter.. Det gjorde ikke jeg.. Den var ny.
Men jeg leverte morgenurin samme dag jeg tok glukosebelastningen.. Den var fin og sukkerfri..
Aner ærlig talt ikke hvor mye vekt disse legene legger i resultatet av urinprøvene.. men siden du hadde såpass lave tall så tror jeg nok ikke du er i nærheten av faregrensa engang..
LilleNuff
14-08-2003, 22:45
Ja, jeg måtte også levere urinprøve da jeg kom, så jeg tok tre urinprøver i løpet av tre timer... Jippi.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.