PDA

Vis full versjon : Til dere som skal føde hjemme

Tyranna
08-08-2003, 12:14
Hadde en liten kommentar til det og føde hjemme, men jeg ville ikke blande det for mye inn i tråden til Ceni så jeg lager min egen tråd.
Det er helt feil at det statistisk sett er tryggere og føde hjemme, slik Bequita påstår. Det er og vri og vende på statistikken når det er et faktum at de fleste som føder hjemme er andregangs-fødene med ukompliserte fødsler bak seg.Det er altså en mye større sjanse for at fødslene deres også er relativt greie neste gang. Det at sykehusene har en "dårligere" statistikk er jo fordi de får inn "alle oss andre" med mer kompliserte fødsler. Det betyr ikke at det er tryggere og føde hjemme!
Mange kvinner og barn har reddet livet ved at de var på et sykehus og ikke hjemme. Når komplikasjoner oppstår, skjer ting fort.

Til førstegangs fødene vil jeg absolutt anbefale sykehus. Du aner ikke hvaslags fødsel du vil få. Et ukomplisert svangerskap er ikke alltid tegn på en ukomplisert fødsel.

Hvis jeg ikke hadde født på et sykehus sist hadde sønnen min vært død idag. Hjertelyden falt plutselig drastisk og det ble veldig dramtisk på slutten. Jordmor måtte rope på hjelp og det var fult av leger og sykepleiere tilstede. Da sønnen min var ute tok noen seg av meg, mens de andre løp med ham for og opplive ham. Hva hadde skjedd om vi ikke hadde vært på et trygt og godt sykehus der legene kunne jobben sin? I dramatiske situasjoner kan jordmor trenge hjelp fra legen og det fantastiske utstyret som finnes på sykehus.

Min mening er at en hjemmefødsel er og gamble med livet og helsen til barnet ditt!

neet
08-08-2003, 12:44
Helt enig, og godt sagt!:kidoki:

Tina

septis
08-08-2003, 13:14
helt enig med deg....
å føde er ikke bare bare:uff:

Filifjonk
08-08-2003, 14:46
Er enig i dette som sies om hjemmefødsel for førstegangser.. men vil presisere at en lett førstegangsfødsel ikke behøver å indikere at neste fødsel vil bli ukomplisert.. Jeg kunne lett ha fått store komplikasjoner da jeg fødte nr 2. Så jeg er sjeleglad jeg var på sykehuset jeg.. og fikk redda ungen ut før det var for seint..

Jeg hadde forøvrig en drømmefødsel som var helt etter boka med nr 1.. så allting er relativt..

Tyranna
08-08-2003, 15:08
Opprinnelig melding fra Filifjonk
Er enig i dette som sies om hjemmefødsel for førstegangser.. men vil presisere at en lett førstegangsfødsel ikke behøver å indikere at neste fødsel vil bli ukomplisert.. Jeg kunne lett ha fått store komplikasjoner da jeg fødte nr 2. Så jeg er sjeleglad jeg var på sykehuset jeg.. og fikk redda ungen ut før det var for seint..

Jeg hadde forøvrig en drømmefødsel som var helt etter boka med nr 1.. så allting er relativt..

Enig. Jeg ville hverken født nummer 1,2,3,4,5,6,7,8,9 eller 10 hjemme;)

Poenget mitt var at jeg synes man skal ha en fødselserfaring bak seg før man tar valget og føde hjemme:)

nurket
08-08-2003, 15:50
Jeg må si meg enig i at hjemmefødselen blir for mye gambling i mine øyne. Det er greit det skal være lettere å slappe av i kjente omgivelser, men det er ikke dermed sagt at ingen komplikasjoner oppstår. :uff:

Jenta vår sluttet å puste rett etter at hun kom til verden. Og de hastet ut av rommet for å hjelpe henne. Følte meg trygg og komfortabel på sykehuset, og følte at jeg var i de beste hender.

Jeg kommer aldri til å føde hjemme, hvis ikke babyen bestemmer seg for å sprette ut veeldig raskt da :p (så vi ikke rekker å reise noen steder). Føler meg tryggere når all nødvendig hjelp er rett utenfor rommet.

17+5

Tidl. bruker
08-08-2003, 15:57
Men, kjære dere. Det er da ingen som tvinger dere som ikke har lyst til å føde hjemme. Noen føler seg mer vel med å føde hjemme, men andre ønsker å føde på sykehus. Valget er jo opp til hver enkelt.

En kan jo komme med alle slags eksempler på det ene og det andre uten at det blir annet enn enkeltstående eksempler som ikke sier noe som helst. F.eks ville jeg hatt en mye bedre førstegangsfødsel hjemme, siden jeg hadde en fæl jordmor på sykehuset som ødela fødselsopplevelsen og rett og slett skapte komplikasjoner med det hun gjorde.

bequita
08-08-2003, 17:23
I Nederland føder 30 % hjemme og de har samme lave perinatale dødelighet som vi har her i landet. Og de undersøkelsene jeg viser til når det gjelder hvor trygt det er å føde hjemme har faktisk tatt høyde for at de kompliserte fødslene er henvist til større sykehus. Allikevel kommer hjemmefødsler svært godt ut. Jeg har lest en god del om dette.

Slik jeg ser det er det sånn at fødselen er en naturlig prosess. Alle inngrep kan føre til flere inngrep, og da øker faren for komplikasjoner. Jeg tror det er nettopp derfor hjemmefødsler kommer så godt ut statistisk. Epidural fører ofte til bruk av ristimulerende som gir sterke rier som gjør at barnet kan mangle oksygen f. eks.

Og ved hjemmefødsel har man en erfaren jordmor som er medisinsk ansvarlig. Hun velger når man evt. bør overflyttes til sykehus (hvis ting trekker i langdrag f.eks.). Hun har også en del av det utstyret de har på sykehuset.

For meg er det f.eks. like langt fra Aker til Ullevaal som det er hjemmefra. Da har jeg ingen betenkeligheter med å føde hjemme når det er hjemme jeg føler meg tryggest. Synes alle kvinner bør ha rett til å føde der de selv føler seg tryggest.

Muad'Dib
08-08-2003, 19:43
Ville aldrig turde føde hjemme jeg, selv om jeg ikke havde komplikationer sidst. Gider heller ikke rydde op efter begivenheden ! :spy:

Ved ikke hvor de har sådanne tilbud her i landet, men min søn blev født på en jordemordrevet klinik som lå indenfor et sygehus, d.v.s. at der var meget hyggelig og ikke fyldt med slanger etc., men skulle der opstå komplikationer, kunne man rushes over til fødegangen i en fart. Syntes det var ideelt. ABC-klinikken i Oslo er vistnok sådan ?

Tidl. bruker
08-08-2003, 19:58
Opprinnelig melding fra Muad'Dib
Gider heller ikke rydde op efter begivenheden ! :spy:

Snodig forestilling mange har av at en fødsel er et fryktelig "søl". :???:

Har født hjemme to ganger og det som hadde fått fostervann, blod etc på seg puttet vi rett og slett i vaskemaskina (alt gikk i 1 maskin) og alt ellers på stua vår var som før fødselen med det samme. Så da legen kom for å sjekke babyen like etterpå var det ellers(bortsett fra det lille barnet) ingenting som tydet på at det nettopp hadde foregått en fødsel i vår stue. ;)

Loop
08-08-2003, 20:12
Det er riktig at det er mindre komplikasjoner ved hjemmefødsler i Nederland, MEN Norge har et annet utgangspunt med sine fjorder og fjell, lange avstander og få ambulanser. Det kan etter min mening ikke sammenlignes med et flatt Nederland og gjennomsnittelig 10 min. kjøretid til føden. Dessuten er det få JM som tilbyr hjemmefødsler i Norge, så de har mindre erfaring enn dem i Nederland. Klart det er mindre stress hjemme i egne omgivelser hvis det er faktor av betydning. Det vil være individuelt. Dersom det først oppstår komplikasjoner er det verre. Jm har ingen å konfirere med hvis hun er usikker på hva som skjer, og ingen mulighet til å ta teknsisk utstyr i bruk.
Både jeg og sønnen min ville vært døde dersom vi skulle hatt hjemmefødsel, det ble hastekeisersnitt med få minutters margin mellom liv og død. Aldri i livet om jeg risikerer det igjen.

Tyranna
08-08-2003, 21:37
Opprinnelig melding fra bequita
I Slik jeg ser det er det sånn at fødselen er en naturlig prosess. Alle inngrep kan føre til flere inngrep, og da øker faren for komplikasjoner. Jeg tror det er nettopp derfor hjemmefødsler kommer så godt ut statistisk. Epidural fører ofte til bruk av ristimulerende som gir sterke rier som gjør at barnet kan mangle oksygen f. eks.

.

Ja, fodselen er en naturlig prosess. For og sette det litt paa spissen er det ogsaa helt naturlig for en kvinne og hennes barn og ikke overleve en fodsel. Det er derfor fint at vi har saa mange flotte inngrep (som du kaller dem) som nettopp skal hindre dette.

Jeg er ikke absolutt imot at kvinner skal fode hjemme, men jeg mener bestemt at de boer vite hva de gaar til. Det hjelper ikke hvor mange boker man har lest og hvor godt man har forberedt seg til en fodsel. Du aner ikke hvordan du faktisk vil takle fodsels -opplevelsen.

Det hoeres saa greit ut naar du skriver at du bare kan reise til sykehus om komplikasjoner skulle oppstaa. For meg hoers det ut som en skremmende og vond opplevelse og matte oppleve noe saant.

Ogsaa lurer jeg paa en ting til: Hvorfor foler du deg ikke trygg paa et sykehus?

bequita
08-08-2003, 23:05
Opprinnelig melding fra Tyranna

Ja, fodselen er en naturlig prosess. For og sette det litt paa spissen er det ogsaa helt naturlig for en kvinne og hennes barn og ikke overleve en fodsel.

Okei, hvis vi først skal sette det på spissen: ;) Dette handler om hvilken innstilling man har til livet. Man kan alltids dø, men nytter det å bekymre seg for det hele tiden? Jeg tror det er viktig å møte livet med den innstilling at det skal gå bra. Rett og slett fordi da går det oftere bra. Også har man det bedre underveis. :)

At en kvinne og/eller barnet dør eller får varige mén i forbindelse med fødselen er svært sjelden i våre dager. Og det gjelder i ennå høyere grad de fødslene som kan forløpe naturlig. De aller fleste som er utsatt for komplikasjoner, blir heldigvis fanget opp i løpet av svangerskapet og fulgt nøye opp. Det er ikke dødsforakt som gjør at folk velger å føde hjemme. Tvert imot er dette en avgjørelse alle som bestemmer seg for det har tenkt nøye over.

Jeg ville ikke turt å føde hjemme hvis barnet lå i seteleie eller jeg hadde snev av svangerskapsforgiftning eller liknende. Jeg ville heller ikke turt hvis jeg bodde langt fra sykehuset. Men jeg føler ikke at jeg gambler i det hele tatt. Jeg føler tvert imot at jeg, ved å føde hjemme, øker mine sjanser for å oppnå en rask og ukomplisert fødsel og en god start på ammingen.

Nei, jeg innrømmet at jeg aner ikke hvordan jeg vil takle selve fødselen. :p Derfor ser jeg helt klart muligheten for at jeg overflyttes til sykehus underveis. Og det må man være forberedt på. Dette skjer rett som det er og er helt udramatisk når man bor såpass sentralt som det jeg gjør. De fleste overflyttinger av hjemmefødende skjer kun fordi fødselen drar ut i tid og den fødende kanskje ønsker mer smertelindring enn det man kan få hjemme.

Ogsaa lurer jeg paa en ting til: Hvorfor foler du deg ikke trygg paa et sykehus?

Det er mange grunner til dét. Vi mennesker er jo alltid påvirket av de andre menneskene som står oss nære, ikkesant? Jeg har mange venninner som har født hjemme og som alle (ja, uten unntak!) har vært strålende fornøyde med det. Selvsagt har jeg venninner som har opplevd fine fødsler på sykehus også. Også har jeg venninner som har hatt forferdelige opplevelser (unødig) på sykehus. Det handler om alt fra dårlig kjemi med jordmora, til det jeg vil kalle regelrette overgrep. For eksempel ble en venninne av meg fysisk tvunget opp på rygg og i stigbøylene under pressriene for at legen skulle komme bedre til. Hun følte seg voldtatt etterpå, og legen kunne like gjerne hjulpet henne på hennes premisser, men da måtte han ha sittet på gulvet... :uff:

Jeg har også en venninne som i flere år jobbet som jordmor ved fødeavdelingen på et stort sykehus i Norge. De slet kontinuerlig med underbemanning og for mye overtidsbruk. Hun følte hun ikke fikk gjort en ordentlig jobb. Hun sluttet etter en tid, og jobber ikke lenger som jordmor. :trist!: Hun, og mange andre jordmødre, er helt for hjemmefødsler. Når det er slik at mange leger er imot, tror jeg det er fordi de fleste fødsler hvor legen tilkalles ikke er de enkleste. Dermed har legen mye erfaring med de få fødslene som er vanskelige, men lite erfaring med de mange som er ukompliserte.

Jeg møtte mange jordmødre på sykehuset, de fleste var hyggelige, men ikke alle og man vet aldri hvilken man får. Til min hjemmefødsel har jeg funnet en jordmor som jeg umiddelbart likte og stoler på, og det er en stor trygghet for meg å vite at det er hun som kommer når fødselen starter.

Loop
09-08-2003, 00:17
bequita: jeg synes det er flott at du er trygg på at fødselen din vil gå normalt for seg, det gjør den nok også. Jeg tror som deg at innstillingen din innvirker på utfallet. Du bor også nærme sykehuset og kan få hjelp der om du skulle trenge det. Selv er jeg ikke like trygg, og det er flere grunner til det. Derfor er sykhusfødsel riktig valg for meg. Så er det bare å håpe på at jeg er heldig med JM, og det tror jeg faktisk skal gå bra. Det er et stort valg å føde hjemme, og jeg må innrømme at jeg beundrer de som tør. Lykke til, håper du får en fantstisk opplevelse.

Iset
09-08-2003, 01:47
jeg ser frem til å føde på sykehuset jeg, å få den beste pleien, og ikke minst å bli "dullet" med på barsel, å få litt fri og fred og ro i et par dager før virkeligheten kommer hjemme. dersom alt går som jeg vil da, har jo ingen garantier.

Iset 25+1

Tidl. bruker
09-08-2003, 08:28
Opprinnelig melding fra Iset
, og ikke minst å bli "dullet" med på barsel, å få litt fri og fred og ro i et par dager

Håper dette blir den opplevelsen du får. Slik er ikke min opplevelse av barselavdelinger. For meg er barselavdelinger(har erfaring med 3 ulike) en uutholdelig varme(selv da jeg fødte i januar), dårlig luft, støy, uro og søvnmangel og jeg har sørget for å komme meg ut fortere og fortere de gangene jeg har vært der. Hjemme derimot, kan jeg slappe godt av. :)

Tyranna
09-08-2003, 11:00

At en kvinne og/eller barnet dør eller får varige mén i forbindelse med fødselen er svært sjelden i våre dager. Og det gjelder i ennå høyere grad de fødslene som kan forløpe naturlig. De aller fleste som er utsatt for komplikasjoner, blir heldigvis fanget opp i løpet av svangerskapet og fulgt nøye opp. Det er ikke dødsforakt som gjør at folk velger å føde hjemme. Tvert imot er dette en avgjørelse alle som bestemmer seg for det har tenkt nøye over.

Ja, og hvorfor tror du dette er mer sjeldent i vaare dager? Det er ganske mange motsetninger i det du sier.

Hva mener du med at de som er utsatt for komplikasjoner blir fanget opp i lopet av svangerskapet? Det stemmer ikke! Man kan ikke gjette seg til hvordan en fodsel skal bli. Jeg hadde et perfekt svangerskap, en helvetes fodsel som nesten gikk veldig galt.....

Jeg er sikker paa at det kan gaa veldig bra og fode hjemme. Jeg har en vennine som har fodt to av barna sine hjemme, og jeg tviler ikke paa at om alt gaar bra kan det vaere en bedre opplevelse enn og fode paa sykehus.

Jeg synes alikevel du er idealistisk og naiv. Det hjelper ikke hvor noye man har tenlkt over avgjorelsen sin saa lenge man egentlig vet lite om hva man gaar til!

Tyranna
09-08-2003, 11:28

Okei, hvis vi først skal sette det på spissen: ;) Dette handler om hvilken innstilling man har til livet. Man kan alltids dø, men nytter det å bekymre seg for det hele tiden? Jeg tror det er viktig å møte livet med den innstilling at det skal gå bra. Rett og slett fordi da går det oftere bra. Også har man det bedre underveis. :)

Naa er jeg litt krass mot deg, men jeg synes du lever i "Tralala-land" :uff: J

Hvilken instilling man har til livet? Jeg gaar da ikke rundt og bekymrer meg for om jeg skal do hele tiden jeg heller. Det betyr ikke at jeg insisterer paa og krysse en trafikkert vei paa rodt lys?
Det gaar oftere bra om man krysser veien paa gront enn paa rodt. Sann er det med det meste her i livet, ogsaa fodsler.

Naar jeg tenker paa alle de kvinnene som foer ikke overlevde barsel eller opplevde og miste x antall barn i barsel, og paa alle de som mistet mamma'n sin (farfaren min for eksempel), saa synes jeg din holdning er ganske arrogant. Du tror at din positive og "naturlige" instilling til livet skal gi deg den prefekt fodsel, men du vil likevel ha den muligheten det er og flyttes til sykehus om noe skal gaa galt. Hvorfor ikke folge tankegangen din helt ut og nekte og overflyttes til et sykehus ? Saa lenge du har den rette nnnstillingen, gaar det sikkert bra det:uff:

Tidl. bruker
09-08-2003, 11:52

Naar jeg tenker paa alle de kvinnene som foer ikke overlevde barsel eller opplevde og miste x antall barn i barsel,

Nå må du huske på at grunnen til at så mange barn og mødre døde i forbindelse med fødsel før i tiden ikke hadde noe å gjøre med hvor de fødte, men hovedsaklig de hygieniske forhold(i tillegg til dårlig oppfølging under sv.skapet, dårlig ernæring osv osv). Da de begynte å la kvinner føde på sykehus i stedet for hjemme økte dødeligheten dramatisk. Det absolutt farligste stedet å føde barn var faktisk i en periode på sykehus. Så litt mindre svart/hvitt-tenkning hadde kanskje vært lurt? Vi lever ikke på 18-tallet lenger. En hjemmefødsel da og nå kan overhode ikke sammenlignes, eller en fødsel generelt for den saks skyld.

Alven
09-08-2003, 12:19
Skriver under på Asterix og Bequita :)

Å føde på den måten man selv ønsker- og under de omstendigheten man føler seg tryggest og mest vel med, vil nok gi en vedre fødselsopplevelse og mest sannsynlig en bedre fødsel i det hele tatt.

Er man redd for sykehus og blir stresset av det- så vil det garantert påvirke fødselsprosessen ;)
Å stole på sine egne fødekrefter er utrolig viktig. Jeg tror også innstilling har veldig mye å si ifht en fødsel.

bequita
09-08-2003, 16:16

Ja, og hvorfor tror du dette er mer sjeldent i vaare dager? Det er ganske mange motsetninger i det du sier.

Det at hjemmefødsler under visse forutsetninger er like trygge som sykehusfødsler er ikke noe jeg har funnet på, eller noe jeg synes. Hundrevis av undersøkelser i Norge og i land vi kan sammenlikne oss med har vist lik eller lavere risiko ved hjemmefødsler.

Hvorfor det er slik, er en helt annen diskusjon. Jeg oppfordrer deg til å selv sjekke i litteraturen som finnes før du fortsetter å gå løs på meg personlig.

bequita
09-08-2003, 16:23

Naa er jeg litt krass mot deg, men jeg synes du lever i "Tralala-land" :uff: J

:lol: OK, kanskje jeg gjør det til en viss grad. Og takk og lov for det! :lol:
Jeg forventer mer av livet enn å overleve det. Jeg er overbevist om at hvis man baserer for mange av sine valg på grunner som har sitt utspring i frykt, så har man allerede mistet livet uansett. Men det betyr ikke at jeg ikke gidder å se meg for før jeg krysser veien.

Poenget mitt er at alle burde respektere egne og andres behov i forhold til noe så viktig og dramatisk som en fødsel. Lytt til din indre stemme og følg den. Jeg skjønner godt at hjemmefødsel ikke er noe for deg etter den skremmende opplevelsen du har gått gjennom, men det betyr ikke at det ikke er noe for noen.

MARATA
09-08-2003, 16:24
Jeg skal føde på sykehus for det føles tryggest for meg. Vis det skjer noe uventet så får du raskere og bedre hjelp på sykehuset.

Loop
09-08-2003, 16:46
Bequita: Kjenner du til undersøkelser og litteratur som er basert på norske kvinners erfaringer? Det eneste jeg har sett er nederlandske og danske, og som jeg har sagt før, mener jeg det ikke er sammenlignbart pga, geografi og ulikt erfaringsgrunnlag.
At hjemmesituasjonen kan redusere stress er jeg ikke i tvil om, min skepsis går på om det norske helsevesen er kompetent til å møte de utfordringer hjemmefødsler kan innebære, samarbeid mellom Jm og sykhus mm.
Når jeg skulle føde i Bergen i 94, var det kun to JM der som turde å ta på seg hjemmefødseler. Jeg var i tvil, men valgte heldigvis å få på sykehus. Jeg visste faktisk ikke at jeg var kritisk syk før jeg ble trillet inn på operasjonsbordet. Jeg hadde dritflaks som hadde kompetente leger med parat operasjonsteam tilstede. Det er kanskje mer vanlig med hjemmefødsler nå, og med mer erfaring vil jeg tro det er tryggere også.

Tyranna
09-08-2003, 18:44
Jeg er ikke itvil om at det kan vaere en fantastisk opplevelse og fode hjemme i trygge og kjente omgivelser med akkurat den jordmoren man selv onsker. Jeg haaper ogsaa at dere som velger en hjemmefodsel faar en fin fodsel.

Men jeg haaper at dere som vurderer en hjemmefodsel ogsaa leser om fodsels-opplevelser skrevet av oss som har opplevd dramatiske fodsler. Det er saa lett og tenke at "sann blir ikke min fodsel" og paa deg Bequita synes jeg merke at du tror at din innstilling til fodselen (og sikkert ogsaa smertestillende selvom vi ikke har diskutert dette;) )har stor betydning paa hvordan selve fodsels-prosessen din blir. Ingen vet hvaslags fodsel man faar. Paa de av oss som har opplevd dramatiske fodsler hvor det stod om livet til barnet paa slutten virker det skremmende at noen i det hele tatt tenker paa en hjemmefodsel.

Bequita -hvem skal redde barnet ditt om det kommer ut uten og puste og det staar om sekunder. Bor du saa naerme et sykehus ?

Dette har ikke noe med og ikke ha respekt for hva andre onsker og gjore. Innleggene mine er en advarsel. Barnet mitt hadde ikke overlevet en hjemmefodsel samme hvor fantastisk jordmor er. Det viktigste for meg ved en fodsel er at jeg faar et levende og friskt barn.