Vis full versjon : sv.skapsdiabetes
Forrige sv.skap fikk jeg påvist sv.skapsdiabetes i uke 34. Hadde nok hatt det en stund da.
Er det noen som vet hvilke sjanser jeg har får å få det nå? Er bare 5 uker på vei og det er jo lenge igjen ennå!
Akkurat nå så er jeg på slanking etter ferien, dvs kuttet ut brus, øl (måtte jo det uansett nå), snop og chips. Spiser kun grovbrød med ost, til middag spiser jeg normalt, men lite fett og sauser. Forrige gang la jeg på meg nesten 25 kg og vil for all del ikke komme opp i samme vekt igjen.
Sjansen for å få sv. diabetes i dette sv.skapet også er veldig stor. Jeg fikk beskjed av endokrinologen på sykehuset å ta en glukosetest\sukkerbelastning hos legen når jeg var ca 20 uker på veg neste gang. Pass på å unngå melk. Legen vil også følge deg ekstra nøye med tanke på dette.
Takk for svar:) . Kommer til å be om å få målt blodsukkeret mitt på hver kontroll for sikkerhetsskyld.
Ellers har jeg begynt å sortere bort all mat med sukker, forsøker så godt jeg kan å spise minst mulig av det. Melk liker jeg ikke noe særlig så det går greit å holde seg borte fra. Bedre føre var ;) .
Så lenge du ikke har sukker i urinen så trenger du ikke å måle blodsukkeret på hver kontroll. Men jeg vil anbefale deg å ta en sukkerbelastningstest iløpet av svangerskapet (ca uke20). Hvis du vil jevne ut litt så anbefaler jeg deg å bake brød selv å tilsette havregryn. Det hjelper kroppen med å ta opp sukkeret senere slik at blodsukkeret ikke blir så høyt. Du trenger ikke å bli så veldig fanatisk når det gjelder kostholdet ditt. Jeg koste meg i helgene med litt snop og pepsi max og det gjorde ingentilg for meg, men det var da jeg drakk melk eller juice at blodsukkeret føk i været.
Du kan jo låne Fedon Lindbergs kokebok på biblioteket. Der er det mange oppskrifter uten sukker og som er laget for at insulin-nivået skal være så stabilt som mulig.
Støtter tipset om Fedom Lindberg. Kosten er basert på langtfordøyelige karbohydrater slik at blodsukkeret er mest mulig stabilt. Det forebygger både svangerskapsdiabetes og -forgifning.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.