PDA

Vis full versjon : Oppskrift på ostekake og pizzasaus?

Aviva
12-08-2003, 01:44
Selvfølgelig skal jeg ikke servere det sammen da.. :p

Jeg har så veldig lyst til å lage "New York Cheesecake"!
Finnes det noen søte sjeler her på SM som har oppskrift på den kaken?

Jeg skrev ned oppskriften mens jeg så den på TV..
..men det gikk så fort at jeg fikk ikke med meg halve oppskriften engang :o

Så, enda et spørsmål;
Slik rømmedressing man får med "bestille-pizza" (Peppes, Pizzanini etc.).
Noen som har oppskrift på slik hvit saus?

:klem:

Kiwa
12-08-2003, 08:20
:D Hihi så for meg den dillaen jeg nå!!! :lol:

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg tror jeg. For New york cheesecake er sånn som steikes i ovnen sant? Jeg har til ostekake som er laget på gele...

Men jeg vil også gjerne har NYcheesecake!!!

Klem:D

mamsen27
12-08-2003, 09:06
Se her,skroll nedover siden

Mamsens ostekake (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=46951&highlight=S%E5%E5+stolt)

Andrea_mor
12-08-2003, 09:08
Åååååååååå....dere er slemme!!!!:p
Nå fikk jeg lyst på ostekake også!!!!:gal: :nam: :nam:
Jeg har ikke peiling på noen av oppskriftene...har bare oppskrift på "vanlig" ostekake!

fikk lyst på det nå med syrlig GUL gele på toppen:nam:

mamsen27
12-08-2003, 09:45
Pizzasaus,da kan du bruke fantasien.

Stek kjøttdeig.Ha i en halv boks tomater.Tomatpuree.
Sopp,pastasaus på glass.Oliven.Paprika.maiskorn.Krydder.
Etc etc.

Rømme med hvitløk tenkte du på?
Press hvitløk i rømme.Ha i pepper kanskje

Tidl. bruker
12-08-2003, 10:36
åhh mamsen den ostekaken så utrolig god ut... nam nam nam nam..

Sweet Candy
12-08-2003, 11:21
Fant denne på nettet:

TIRAMISU OSTEKAKE (NEW YORK CHEESECAKE)

5 dl kremost
1,5 dl mascarpone (får du ikke tak i det, kan du bruke rømme, det er ikke det samme, men det blir godt)
2 dl sukker
3 ss mel
1 pk fingerkjeks
2 små kopper espresso
1/2 dl konjakk
3 ss smør
kokesjokolade

Sett stekeovnen på 175 grader. Ha konjakk og 2/3 av kaffen i en bolle (gjerne med litt sukker) og dypp fingerkjeksene raskt i blandingen. Legg dem utover bunnen av en kakeform (jeg bruker en springform med omtrent 25 cm i diameter). Knus noen av de resterende kjeksene, sånn at det fyller mellomrommene mellom kjeksen. Høvle over smør og stek i ovnen i 5-10 minutter. Bland kremost, mascarpone og sukker i en bolle. Hell i resten av kaffen og bland godt. Ha i egg og mel og bland sakte til blandingen er jevn. Konsistensen på osten kan variere, hvis blandingen blir veldig tykk, kan du spe ut med litt fløte.

Ikke rør lenger enn du behøver. Hell kremostblandingen i formen. Stek på midterste rille i ovnen i 40 minutter. La den kjølne på et lunt sted. (Hvis det går for fort, kan den lett sprekke.) La den stå i kjøleskapet noen timer før du spiser den. Riv over litt kokesjokolade like før du serverer.

Kan det være den du leter etter?

Kiwa
12-08-2003, 11:44
*slurpe*
*sikle*

Åhhh så kom denne diskusjonen så tidlig på dag... Jeg blir jo helt syk her jeg sitter...

Kiwa :uff:

Idefix
12-08-2003, 12:06
Underlig...Tiramisu er vel noe helt annet enn New York Cheesecake?

Tiramisu er kjempegodt det altså; det er en italiensk dessert. Supergod. Mascarponeost er dyrt, men deilig. Jeg har lagd sånn new york ostekake en gang; den skal stekes i ovnen. Har ikke oppskriften lengre... :(

Men jeg tror altså ikke at Tiramisu er det samme.

Iset
12-08-2003, 12:12
ja den med tiramisu er ikke den originale new york ostekaken, dette skal visst være det:

New York Cheese cake

185 gr. Mel
½ ts. Bakepulver
60 gr. Sukker
1 ts. Sitronskall revet
1 egg
3 ¾ kremfløte til servering

Fyll:
750 gr. Kremost rørt mykt
250 gr. Sukker
30 gr. Mel
2 ts. Appelsin skall, revet
2 ts. Sitronsskall, revet
4 egg
1 ¾ dl. Kremfløte

Kandisert fruktskall
Finstrimlet skall av 3 lime, 3 sitroner og 3 appelsiner
250 gr. Sukker

1.
Kjør mel, sukker, sitronskall i ca. 30 sekunder i en food processor til en smulet masse.
Tilsett egget og miks noen sekunder til det er akkurat blandet. Hvelv blandingen ut på et melet bakebord og samle den til en ball. Pakk den inn i plast og sett den i kjøleskapet i ca. 20 min. eller til deigen er fast.

2.
Forvarm ovnen til 210 Celsius. Smør en 23cm. Springform lett. Kjevle ut deigen mellom 2 ark bakepapir til den er stor nok til å dekke bunn og sider i formen. Klem den på plass i formen og skjær bort det overflødige. Ha i bakepapir og deretter ris eller tørre bønner. Stekes i 10 min. Fjern papir og ris el. Bønner. Klem deigen lett med baksiden av en skje og stek i ytterlige 5 minutter. Avkjøl.

3.
Fyll :
Skru ovnen ned til 150 celsius. Visp kremost, sukker, mel og fruktskall glatt. Ha eggene i, ett om gangen, og visp mellom hver gang. Visp inn fløten, hell massen over kakebunnen og stek kaken i 1 time og 25-35 min. til den er nesten fast. Slå av ovnen og la kaken avkjøles for åpen ovnsdør. Sett den i kjøleskapet når den er kald.

4. Kandisert fruktskall:
Legg skallene i en kjele med litt vann. Kok opp og la det trekke i 1 min.. La skallene renne av og gjenta med friskt vann. På den måten forsvinner eventuell bitterhet i skall og sirup.
Ha sukkeret i en kjele med drøyt ½ l. Vann og rør over svak varme til sukkeret er oppløst. Ha i fruktskallet, gi det et oppkok, skru ned varmen, og la det trekke i 5-6 min. til strimlene virker gjennomsiktig. Avkjøl, la strimlene renne av og tørk dem på bakepapir. ( sirupen kan serveres til kaken.) Visp kremen og fordel den over den kalde kaken og pynt med kandisert fruktskall.

Sweet Candy
12-08-2003, 12:16
Til Idefix: Søkte på nettet, der sto det at den het "New York cheesecake" på Engelsk, men seff, det kan hende at det ikke er samme kake. Har ikke smakt den jeg! Mmm, men nå får jeg vann i munnen av å tenke på ostekake!!!

Iset
12-08-2003, 12:18
og tiramisu er jo SÅ GODT. har italiensk svigerfamilie, og svigerfar er hekta på sin barndoms tiramisu kake:) tror jeg skal bruke oppskriften din Jenta, og invitere min elskede svigerfar på kake:) da blir han glad!

klem Iset

Ametyst
12-08-2003, 12:38
Vanlig tiramisu stekes ikke i ovn, den skal bare stå og trekke inn kaffe/likør/mascarpone inn i kjeksen i kjøleskapet en stund før den spises, dermed er nok denne som stekes i ovn mer "ostekakeaktig".
Mmmmm, nå fikk jeg lyst på både ostekake og tiramisu jeg!:D

Jeg synes forresten at det er et must når man lager ostekake som stekes i ovn at man serverer den med friske bær, coulis e.l. siden den blir så tung i konsistensen. Nå om sommeren er det jo så enkelt å få tak i masse gode bær også, så om man bare rører bær sammen eller putter de i mixeren, legger det på en tallerken og setter et kakestykke oppå så smaker det himmelsk!
Tror jammen jeg må lage en kake i dag...

kolbe
12-08-2003, 14:41
Jeg jobbet på en pizzarestaurant for ikke så lenge siden, og husker at vi hadde følgende oppskrift på rømmedressing:

Rømmme
litt sitronsaft
dill
sitronpepper
evt noe bullfighter saus

med hvitløk

rømmedressing med en teskje hvitløksdressing (vi brukte den fra Perrins , lilla etikett)

lykke til

Kolbe 6+1

Iset
12-08-2003, 16:17
ååååå kolbe, jeg kunne kysset deg nå :lol: tuusen takk.

Iset

Aviva
13-08-2003, 18:59
Her har jeg startet en tråd og så ikke vært inne å sjekket på SM på to dager.. :bonk:
Tusen takk for mange fine svar! Dere er så utrlig gode å ha altså!

Jeg ønsket den gode orginale New York Cheese Cake.. sånn man steker i ovnen. Men nå ser jeg at jeg har fått oppskrift som jeg skal prøve! :nam: (..den skal visst også være god med litt sjokolade stukket nedi kaka)
Tusen takk for oppskrift Iset ..you made my day! ;)

Mamsen: Det så ut som en kjempegod kake..skal jammen ta vare på den oppskriften også jeg. Er helt gal etter ostekake! :gal:

Jenta: Var ikke Tiramisu jeg egentlig letet etter..men jeg tar med meg oppskriften på den også jeg.. bare så synd at ikke mannen liker sånn kake, jeg synes nemlig den er helt fortreffelig! :nam:

Åh, Kolbe: ..Så herlig å endelig få oppskrift på slik hvitløks-rømme dressing... den er jo bare såå god på pizza'n! Tror sambo blir veldig glad, for han er helt vill etter sånn saus... hehe..
Men hva er Bullfighter saus? :blush:

Igjen..tusen takk for alle oppskrifter og råd :klapp:

Sweet Candy
13-08-2003, 20:04
[QUOTE]
Jenta: Var ikke Tiramisu jeg egentlig letet etter..men jeg tar med meg oppskriften på den også jeg.. bare så synd at ikke mannen liker sånn kake, jeg synes nemlig den er helt fortreffelig! :nam:

Det sto at den het New York cheesekake på Engelsk, så derfor trodde jeg at det var den. Har aldri smakt den selv! Irriterende at det står feil da!!! Men, det kan jo hende kaken er god allikevel :)

Idefix
14-08-2003, 09:51
Ikke vær lei deg du Jenta ;) Oppskriften på Tiramisu er veldig lik en jeg bruker, og det er absolutt en vidunderlig kake / dessert. (jeg bruker contreau (?) altsa appelsinlikør i stedet for konjakk. Tror også man kan bruke sherry).

Og den rømmedressingen skal jeg også teste ut...

Jeg har laga new york cheesecake en gang for lenge siden, og den ble skikkelig mislykka! Tror det var fordi den sprakk i to og fallt sammen på en nokså deprimerende måte. Men jeg er altså ikke noen flink kakebaker, så det kan nok være det som er grunnen.

Aviva
14-08-2003, 13:39
Oi, det var ikke meningen å virke som jeg kritiserte deg, Jenta... langt ifra :klem:

Jeg er veldig glad for å endelig ha en oppskrift på Tiramisu også..for det er så godt! Og siden oppskriften er "godkjent" ;) av Idefix gleder jeg meg virkelig til å prøve den!

mhm, blir helt "godis-syk" her jeg...også skal vi på Svinesund senere :eek:
Kan vel ikke kjøpe for mye godis heller da :uff: