Vis full versjon : Ikke redd for fødselen men hva som kommer etterpå...
Rart egentlig...
Jeg gruer meg igrunn ikke til selve fødselen, for det vet jeg at kommer til å være jævlig vondt sannsynligvis, men jeg vet at det finnes smertestillende som kan hjelpe meg....
Det jeg gruer meg til er om jeg evt sprekker opp og syingen...... Skal være klar på at jeg skal ha bedøvelse da....
Men jeg er redd for at jeg vil bli annerledes nedentil liksom, har hørt om tilfeller hvor det har blitt klumpete på en måte.....
Og man må vel ikke ta stingene, det er tråd som løser seg opp selv,,,,,,
En annen ting jeg er nervøs for er klyster, regner med at det må være betryggende å få tømt tarmen, for egen del hverfall,....
Men hvordan føles dette med klyster er det vondt? Tenker på når man setter klysteret...*s*
Myre rare spørsmål, men alltids greit å få svar.,...
Savanna 32+0
Selv har jeg født et barn og venter nå nr. 2 i november. Da jeg fødte forrige gang gruet jeg meg ikke spesielt til fødselen, så på det hele som en utfordring. Fødselen gikk greit nok, ja det var j... vondt:leiseg: , men sånn er det nå bare...mitt råd er : PUST (prøv å finn en rytme du kan puste i og konsentrer deg om det fra første rie).
Jeg ble selv klippet og måtte derfor sy, kan faktisk ikke si at det gjorde spesielt vondt. For det første var babyen kommet ut, og for det andre fikk jeg en bedøvende sprøyte (tror det er vanlig praksis). Det var litt vondt var i ettertid da jeg hovnet opp... fikk desverre en infeksjon i forbindelse med en blodansamling nedentil, så stingene ble tatt etter 1-2 uker. Vanligvis løsner stingene av seg selv. Alt i alt så gikk altså fødselen greit uten samertestillende, syingen var heller ikke noe problematisk, men i og med at jeg fikk en infeksjon så var det litt smertefullt den første mnd etter fødselen. Tror at for de fleste gror sårene fint og at man gjerne bare er litt støl og øm den første uken, så jeg ville ikke bekymret meg i forkant. Samtidig er det jo også de som ikke må sy i det hele tatt, eller bare noen få sting.
Når det gjelder klyster så hadde jeg også gruet meg til det på forhånd (utrolig i grunn hvilke ting man henger seg opp i på forhånd).. ta det helt med ro!! Klyster gjør ikke vondt, jordmor sprøyter pitte litt væske fra en liten sak inn i endetarmen din, og etter en liten stund får du et sterkt behov for å gå på toalettet. Dermed slipper du å bekymre deg for avføring i løpet av pressriene.
Håper du får litt mer klarhet i det du har lurt på, selvfølgelig er vi jo forskjellige og opplever ting på ulik måte, men jeg ville i allefall ikke ha gruet meg på forhånd om jeg var deg.
Lykke til :kidoki:
cgk
Det ga meg faktisk kjempemye....
Virker som jeg egentlig ikke har så mye å grue meg for...
Så klart jeg gruer meg generelt sett, men det er nok veldig vanlig, men jeg har ikke noen angst for å føde hvertfall og det er jeg glad for!
Takk!
Savanna 32+1
Da jeg fikk baby for 6 år siden gikk det forholdsvis fort for seg. Ble derfor klipt og revnet en god del i tillegg. Jeg for min del syntes syingen var verst med hele fødselsopplevelsen, det til tross for at jeg fikk bedøvelse før jm sydde.
Hadde store problemer med å sitte normalt de første par ukene, var i tillegg kjemperedd for å gå på do. Dette var fullstendig uten grunn, det gjorde ikke vondt i det hele tatt. Vet faktisk at noen fødeavdelinger ikke slipper deg hjem før du har vært på toa'n for nr. to...
Jeg måtte ha hjelp for å komme igang, turde simpelthen ikke sette meg ned og trykke......:blush: Så da ble det nok et klyster på undertegnede...
Om det blir litt klumpete etter stingene vil dette på en måte jevne seg ut etterhvert. Du blir ikke "snurpet" sammen ;)
Og ja, stingene løses opp av seg selv, de skal ikke fjernes!
Håper ikke jeg skrempe vettet av deg nå, men det er jo litt greit å høre forskjellige erfaringer, er det ikke???
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.