PDA

Vis full versjon : Deler av morkaken "døde"

nurket
14-08-2003, 12:48
Jeg tok opp følgende i klubben, men tenkte kanskje jeg får mer svar her. :D:D

I mitt forrige svangerskap oppdaget de rundt uke 35 at deler av morkaken var "død". Jeg tror dette hadde noe med at vesla vår sluttet å vokse/legge på seg i denne perioden, men legen sa at det var ikke påvist. :uff:

Noen andre som har erfart dette? Tror dere jeg kan forvente at dette skjer i dette svangerskapet også? Bør vel kanskje si det til JM så de kan holde et øye med det mot slutten.

18+4 :mervink:

Filifjonk
14-08-2003, 15:37
Så langt jeg vet så er det fosteret som "bestemmer" hvordan morkaka blir. Så alle morkaker er ulike.. Forstod du den?
Så dersom den første morkaka var dårlig så kan det ha ligget i genene til fosteret og da betyr ikke det at neste barn nødvendigvis vil produsere samme defekt..
Men siden det er særdeles alvorlig så bør du ta det opp med jordmora og lege slik at de kan følge ekstra nøye med utviklingen av morkaka. Det kan hende du får ekstra ultralyd eller må ta noen medikamenter for å holde morkaka frisk og i funksjon. Så dette må du fortelle helsepersonalet om.

Anine
14-08-2003, 16:36
Hvis du gir legen din beskjed, vil sykehuset helt sikkert følge deg godt opp. Det er jo nettopp derfor de er til.

Vi får nå bra oppfølging etter at vi mistet Erik (mulig blodpropp i morkaka). Og når det har skjedd slike spesielle ting, så tror jeg faktisk at vi har krav på ekstra hjelp. De forstår i alle fall at du er bekymret. Ønsker deg lykke til.

Klem fra anine

Loop
14-08-2003, 17:06
Dette høres ut som en spesiell sak som du bør få oppfølging på. Spør legen din om han kan henvise deg til spesialsit på poliklinikken. Da får du en ekstra UL også, og det gjør kanskje ikke noe? Lykke til.