PDA

Vis full versjon : Den j***** katten

Ceni
15-08-2003, 23:34
Han tisser både her og der, og nå er han tross alt 22 uker og har vært stueren mesteparten av tiden vi har hatt ham. i tillegg driter han helst på gulvet i nærheten av kassen istedefor oppi kassen. hva kan jeg gjøre?
er han bare blitt slurvete eller kan det være noe annet??

Gøril
15-08-2003, 23:54
Uff, uff...ikke noe serlig koselig å tørke opp etter katten hele tiden...
Vet ikke så veldig mye om akkurat dette, har katt selv, men hun brukte kassen de første månedene og nå går hun ut...men, hvilken kasse bruker dere?? Katten vår gjorde fra seg utenfor kassen hvis vi ikke skiftet kasse med gjevne mellomrom...vi skiftet sanden selvsagt, men kassen måtte åog byttes etter en stund..lukten satt sikker i, selv om vi ikke kjente det. De er jo ekstremt renslige av seg...

Vet ikke om dette var til noen hjelp i det hele tatt, men lykke til i alle fall.

:klapp: :klapp:

Charmine
16-08-2003, 00:28
Den katta den katta..
Det var det jeg mente med at dere kanskje ikke burde skaffe dere en katt til..
Håper det bedrer seg snart da..

:klem:

Tiili
16-08-2003, 00:57
Prøve å bytt kattesand.. Kanskje det hjelper..

Loop
16-08-2003, 09:45
Jeg har også en liten pus, hun er 5-6 måneder nå. Hun tisser i kassa, men synes det er ekkelt å bæsje der. Enten gjør hun det på gulvet ved siden av eller hun står med beina på kanten av kasse uten å trå i sanden. Hun stønner og grøsser og synes det er kjempeekkelt. Når hun er ferdig, skraper hun i plasen og rundt på gulvet, har ikke forstått det med å grave sand over. yrkomisk egentlig, bortsett fra den jævla lukta. Det er litt bedre når vi bruker slik dyr sand som klumper seg rundt urinen. Da er det lett å ta ut uten å måtte skifte all sanden. Hun vet at det ikke er lov å gjøre fra seg på gulvet, men gjør det hvis kattedoen ikke er tilfredstillende rengjort eller hun er alene hjemme.

Feline
16-08-2003, 10:50
Jeg ville også prøvd å bytte sand Ceni. Den som Loop anbefaler... eller så finnes det en som ser ut som hvite perler. Den klumper seg også.... Det var den jeg brukte til mine på slutten, og det luktet ingenting fra kassa :) Den er ganske mye dyrere enn vanlig kattesand fra butikken, men jeg skjønner faktisk godt at ingen katter har lyst til å gå oppi en sånn kasse med vanlig butikk-sand!

Bra dere ikke fikk en katt til da, Ceni!!

T-8

Tidl. bruker
16-08-2003, 11:36
er det en hannkatt?? min katt ble også kjønnsmoden svært tidlig så jeg tok han til dyrlegen og kastrerte han og etter det har han aldri hatt så mye som et uhell..
hvis ikke det er det, kan det kanskje være at kattedoen er forliten?
eller at han ikke liker sanden som noen sa her.
eller at kattedoen står på et sted som han ikke trives å gå på do i.. den bør stå litt avsides og litt i fred. kan jo være han er sjenert vettu. :)
det kan jo også hende at han er fornærmet eller sur for etteller annet. har han vært mye alene i det siste? fått for lite oppmerksomhet..

ja jeg vet ikke.. jeg bare sier ting som jeg vet min katt hadde reagert på.. ;) lykke til.:klapp:

Klikken
16-08-2003, 11:47
Så bra at du ikke har 2 da!!!

Katter kan være ganske kresne (sære). Det kan hende den ikke syns den sandkassa/det stedet den skal gjøre fra seg er noe "innbydende".

Klikken T- 26

Løvinne
16-08-2003, 12:51
Jeg jobbet 5 år i dyrebutikk for en god stund tilbake. Dette problemet er velkjent.
Anbefaler deg å stikke innom nærmeste dyrebutikk å kjøpe en annen type kattesand feks. EverClean. Den er dyrere en den du kjøper i dagligvare, men fordelen er at den er drøy, lukter minimalt og at den klumper seg. Har du nok sand i kassa kan du enkelt ta ut klumper med urin/avføring og sanden er omtrent like fin. Så er det stortsett bare å etterfylle med sand.
Selv vasker jeg doen sjelden da jeg alltid har mye sand i den.

Jeg hadde noen kunder som ikke kunne bruke annet en avispapirkuler uten at katta gjorde fra seg andre steder enn i kattedoen.
Og noen måtte bruke den sammenpressa sagflisen som man egentlig bruker til kaniner ol.
Alt dette får du kjøpt i dyrebutikker.

I tillegg er det viktig at du tar ut av kassa regelmessig. Det er utrolig mange katter som ikke går på doen sin da det rett og slett er for urenslig der.

Lykke til!
Hjelper ikke det går det jo feks. ann å kjøpe en do med dør og tak for de kattene som er litt "sjenerte"

Moniq
16-08-2003, 13:40
Katter kan begyne slik viss de er stresset, misstrives, husk att den har mistet kompisen sin, hvis jeg ikke husker feil, + att de kan merke graviditeten. Her er noen tips, noen vill kansje reagere på dem, men de er bedre enn og hate katten og måtte avlive den pga urenslighet.

#gi katten masse oppmerksomhet, og kos masse med den, den er nokk litt ensom
#Altid ha rent toalett til den
#driter, tisser den på gulvet, og du får tatt den noenlunne på færsken, tar du hodet til katten og dytter ned i avføringen, og så kaster den ut, hvis den får være ute, eller plasserer den i sandkassen. Meget effekift, men blir litt søl, og jeg vill anbefale deg som gravid og overlate det til sambo, eller bruke hansker. Du skal selvfølgelig ikke døtte hele ansiktet til pusen nedi avføringa, bare nesa, og husk, hold den hart i nakkeskinnet når du gjør det, og bruk stemmen din, og etterpå se den dypt inn i øya før du kaster den ut eller setter den i kassa si.

Silav
16-08-2003, 13:51
Kjenner til det problemet!

Vi har en katt på 17 mnd.er og hun har begynt å stille seg så langt ut mot kanten av kassen at bæsjen lander på utsiden..! Vi har aviser under for å slippe å vaske gulvet hver gang, og også fordi hun noen ganger tisser utenfor..
Vi bruker sånn sand som trekker til seg tisset.. husker ikke hva den heter.. men den varer i 1 mnd, bare plukk bort bæsjene og rør rundt hver dag. Blir det ikke gjort hver dag så blir det urenslig.. Vi har sånn do me dør og tak, men bruker ikke taket når vi er hjemme fordi da blir det en fryktelig amoniakkstank inni der! Stakkars pus!

Men prøv en annen sand. Kan virkelig anbefale den som vi bruker. Men der finnes flere typer av den, vi måtte kjøpe en annen type med samme prinsippet nå i sommer, og den var dårlig!!
Den bra har kun hvite perler i! Den andre hadde noen få blå og grønne perler også..

Lykke til!

Leah
16-08-2003, 14:32
Tror nok du må ta den med deg en tur til dyrlegen,og få tatt bjellene på den en gang for alle!(for det var hannkatt?) Det er mye bedre med en kastrert hannkatt,de slutter å markere og sloss ikke så mye med andre katter. Du vil dessuten få en mer kjælen og rolig katt! Jeg har selv to kastrerte hannkatter,så jeg vet hva du snakker om....

;)

klematis
16-08-2003, 14:41
Hei Ceni!

Jeg vil absolutt anbefale deg å få katten kastrert, selv om det kanskje er tidlig og ikke nødvendigvis derfor den tisser rundt om kring. Lukter det viril hannkatt når den tisser?
Det kan også være, som tidligere nevnt her, at den ikke er fornøyd med doen, plasseringen av doen og/eller sanden du bruker!!!
Jeg anbefaler på det sterkeste en sand som heter Cat Exlusive som du får kjøpt på dyreforrestningene. Det er en finkornet klumpesand. Den er dyr i forhold til sand fra matvareforretninger, men er du flink å spar utav tisseklumper og skit hvær dag er den veldig drøy!!! Håper det ordner seg!

Vennlig hilsen
Krumeline og 4 britisk korthår katter
(to kastrerte hannkatter og 2 hunnkatter der en venter kull om en uke :klapp:

Ceni
16-08-2003, 16:10
takk for hjelpen folkens
tror nok gale mathias bør bli kastrert...
får ringe til dyrelegen mandag morgen

Iset
16-08-2003, 16:30
for all del, du må ikke gi ham vanlig for etter kastreringen. da må han ha spesialfor for kastrerte hannkatter. det er noe med urinveiene. mamma har 2 hannkatter, der den ene døde og den andre ble alvorlig syk av det foret hun brukte (Iams/Eukanuba), de fikk nyresvikt eller hva det var. aillefall noe med urinveiene. dyrlegen sa det var foret, og at kastrerte HANNkatter skal ha spesialfor. så nå gir vi vår hannkatt det foret, tror det heter Scenics eller noe sånt.

klem Iset

DrBabe
17-08-2003, 19:35
Moniq skrev at du burde trykke nesa til katten din nedi avføringen for å lære den å slutte å gjøre fra seg inne... vil bare komme med mitt helhjertete og rungende "NEI". Det er ikke måten å gjøre det på. Husk også at den må slikke seg ren etterpå... æsj! Dette er virkelig en dårlig, urteit og ganske neandertal måte å oppdra dyr på. Katten din kan koble denne "straffen" til mye mer enn det du ønsket. Enkelte blir direkte sky eieren sin og jeg har hørt om veldig mange dette slett ikke har virket på. En katt begynte å bæsje under sofaen og på steder eieren ikke så det... egentlig enda værre ikke sant? Katter er som kjent utrolig renslige dyr, det er jo derfor katten din ikke liker kattesanden... Det har kommet så mange andre gode råd som du heller bør følge. Bare ikke akkurat det med nesa i dritten...

Vil også legge til noe om det Iset skriver om rett over. Man bør absolutt gi kastrerte hankatter spesialfôr med lavt magnesiuminnhold og sur pH, for å unngå at det dannes urinsteiner. Det finnes flere merker man kan velge mellom. Et slikt spesialfôr vil motvirke at hankatten utvikler syndromet som kalles "FUS" Det er altså et syndrom med krystaller/steiner i urinen og kan ende med total urinstans og urinforgiftning. Dette er veldig smertefullt og katter med urinforgiftning blir veldig raskt veldig dårlige og må straks til veterinær for behandling, evt operasjon. Og det er dyrt å behandle FUS-katter.. tro meg - det lønner seg å forebygge med fôret. Du kan lese litt mer om FUS her: http://shop.tertnes-dyreklinikk.no/fus.html

DrBabe

Iset
17-08-2003, 19:42
det synes jeg også var en uhyre fæl måte å gjøre det på. stakkars katt...:( kunne aldri funnet på noe sånt jeg. de som er SÅÅ renslige dyr og.

mamsen27
18-08-2003, 13:07
Tror ikke Moniq mente at man skulle stikke nesen helt ned i dritten.Men en cm i fra er ikke farlig.....det virker også.
Ikke la nesen berøre driten men ......ja dere skjønner