PDA

Vis full versjon : Ull undertøy

Line
22-09-2002, 21:05
Hei alle desember mamma`er:D

Skal dere bruke ull undertøy/pysj til bebisene deres?

Det er jo som regel ganske kaldt i desember, og slik jeg har forstått det så er ull det beste å bruke da.

Skal dere kun bruke ull bodyer o.l. eller kommer dere til å bruke bomulls under tøy også? :???: :???:

Vil ikke at bebisen vår skal fryse.

Som dere sikkert ser så er dette vårt første barn, er redd for å gjøre noe galt
(hvorfor kommer de ikke med en godt beskrevet bruksanvisning.....). :bonk:

Og hvor kjøper dere ull tøy?
Jeg har kjøpt endel hos Nøstebarn.
Noen andre å anbefale, har alle barne butikker som selger klær, ull klær også?

Karius
22-09-2002, 21:16
Selv om jeg tilhører Oktoberklubben....

Ullundertøy er det aller beste å ha innerst på babyen når det er kjølig/kaldt.
Grunnen er jo at ull puster selv om det blir vått/fuktig. Bomull og andre tekstiler puster ikke når det blir fuktig og ungen blir da klam og kald....

Dessuten så trenger du ikke å vaske ullundertøy så ofte som annet undertøy, da det renser seg selv til en viss grad pga, lanolinen i ulla.

Hvor du får kjøpt ullundertøy, det er mange plasser.
Jeg har handle ullundertøy t til guttungen siden han ble født og han bruker ull innerst enda(4 1/2 år)

Cubus har helt brukbart ullundertøy(om du kjøper den varianten som er ren ull og ikke den med bommullsbelagt innside)
På Bogerud tekstil, og sikkert mange andre butikker så får du kjøpt et merke som heter JANUS og et som heter IRIS begge de to er helt supre merker. JANUS synes jeg personlig at er best av de to.

Ulltøyet generellt fra Nøstebarn holder høy kvalitet og er kjempebra, men det koster en del....

Jeg skal bruke både bomull og ull til babyen vår, men vi får jo baby i oktober og da er det ikke så kaldt enda. Men når kuldegradene kryper inn over oss i Des/Jan, så blir det nok ull innerst . men når vi bare skal være inne, så kan man jo bruke bomull da også. Allt med måte bruker jeg å si. Det pleier som regel å holde hvis du har 2-3 ullbodyer og longser.
Jeg har kjøpt inn 3 stk ihvertfall.
Det er jo fort gjordt å skyle opp i vasken med litt milo og de tørker fort.

Lykke til:)

:findag:

IzziCreo
22-09-2002, 22:02
Heisan dere,

slenger meg inn her jeg - er like grønn som deg Line ;)

Er det bare meg eller klør ikke ull forferdelig da?!?! Mange av oss voksne med herdet hud liker det jo ikke - hva med en liten babykropp da?! Kan hende dette er helt teit spørsmål, men stiller det allikevel jeg :)

Klem Suzie Q 29+6

Nellevis
22-09-2002, 22:03
Skal bruke litt av begge deler!!!
Men det er som Karius sier - ull er det beste når det er kaldt!
Har sett at de også har ullting på H&M, og kommer nok til å kjøpe noe der. Og på Bogerud.
Men jeg har ikke kommet så langt ennå og skal kikke litt rundt.

Tuppa
22-09-2002, 22:11
"Babyulla" som brukes til barneklær klør visst ikke :)
Jeg har selv kledd mine jenter med det og de var aldri plaget med kløe. Jeg har ett februarbarn og ett marsbarn så de kledde jeg godt på som nyfødte.
Tror det er bedre å kle barna godt enn å heve romtemperaturen. På de kaldeste nettene hadde jeg på dem ullundertøy under bomullspysjen.
Og gode sokker på bena ;)

En annen ting som er flott med ull er at det ikke blir kaldt selv om det blir fuktig - kjekt dersom babyen sikler eller gulper :)

susse
22-09-2002, 22:54
Jeg har brukt ullundertøy til sønnen min, og bruker det ennå. Har kjøpt litt her og der med varierende kvalitet !!! Har endt opp med mest tøy fra Joha. Det selges hos babyspesialisten. Plaggene tåler greit maskinvask og holder leeeenge !!
Tips er å kjøpe stilongser uten bein, da kan du bruke de lenge hvis du kjøper det stort.
Jeg har ikke bare brukt ull til sønnen min, men alltid når jeg vet han skal være lenge ute osv. Som helt nyfødt var vi lite ute, og da brukte han mest bomull. Kommer til å kjøpe ullbodyer snart til dette lille nurket siden h'n kommer midt på svarteste vinteren !
(Ps ulltøyet jeg kjøpte på Lindex datt fra hverandre ret og slett etter noen vask...):findag:

Karianne
23-09-2002, 01:50
Jeg bruker ull undertøy av merket Janus selv om vinteren. Det klør slettes ikke, og er deilig og varmt.

Den billigste plassen jeg har funnet de selger det er på Spar Kjøp. Vet at de også har baby ullundertøy av samme merke.

Kommer til å gå dit å sjekke pris.

~TM~
23-09-2002, 02:29
Ull er Topp!!!!

*snikleser fra NM og er ullfanatiker - nesten*

Dessuten så trenger du ikke å vaske ullundertøy så ofte som annet undertøy, da det renser seg selv til en viss grad pga, lanolinen i ulla.

Først vil jeg gjøre oppmerksom på at ullprodukter fra f.eks Janus, samt rimligere produkter som finnes hos kjedbutikkene er laget av behandlet ull og da forsvinner lanolinens gode egenskaper. Det er kun ubehandlet ull som inneholder lanolin. Jeg vet bare om Nøstebarn mht ubehandlet ull. Uten lanolin forsvinner den "selvrensende" effekten. (Mulig Troll er ubehandlet, men vet ikke)

Videre vil jeg si at ull innerst er deilig for barnet - ull regulerer temperaturen bra og om det skulle bli vått f.eks en liten tisselekasje fra bleien blir ikke barnet kaldt.

Kan også anbefale ull til mammaer! Både ammeinnlegg i ull for å forebygge brystbetennelse og en ulltrøye til å sove i er gode investeringer. Jeg sov faktisk i ulltrøye i hele sommer og det ble ikke for varmt. Jeg har heller ikke fått brystbetennelse.

Merinoull - som ofte brukes til ullundertøy klør ikke, men vær oppmerksom på at dersom man får barn med atopisk eksem skal/bør man ikke bruke ull da dette kan gjøre vondt verre.

Nella
23-09-2002, 13:11
Selv om mange ovenfor allerede har skrytt masse av ulltøy, vil jeg bare si min mening jeg også! Har en gutt på 3, som har brukt masse ulltøy, i hvert fall hele vinterhalvåret. Han er født i juni, og første sommeren brukte jeg også ull innimellom, når det ikke var spesielt varmt. Det er sååå deilig, ungen holder seg varm og god selv om han evt. ligger tissevåt en stund (kan fort skje på natten), eller om han sikler mye (som min gjorde!).
Ulltøyet som lages for småbarn er mykt og deilig og klør ikke!

Når det gjelder kvaliteten så varierer den jo. Jeg har brukt mye forskjellig, både dyrt og billig, men husker ikke helt hva jeg evt. har vært litt misfornøyd med. Når ungen begynner å krabbe blir det gjerne endel slitasje på knærne, og da blir jo de tynneste stilongsene fortest slitt, selvfølgelig. Så noe har faktisk blitt kastet etter førstemann, men mye ligger også og venter på nr. 2, som blir født i desember! Og han skal iallefall alltid (nesten) ha et lag ull helt innerst!:)

Til sist vil jeg spesielt anbefale ullpysjamas (fås bl.a. på Nøstebarn). Det er jo bra (og deilig, syns jeg:) ) å ha det litt kjølig på soverommet, og mange små har en tendens til å sparke av seg dyna!

Klem, Nella* (30+1)

Line
24-09-2002, 17:38
Tusen takk for svar alle sammen.

Nå har jeg handla litt "Janus tøy" også.:klapp:
Men de hadde ikke de helt små str. 50/56. :???:
Hvilken str. kjøper dere til bebisene deres?

Det er så gøy å shoppe til bebisen, masse fint :D

~TM~
24-09-2002, 20:19
Ullbodyene fra Nøstebarn har gode størrelser. Eirik har brukt 62/68 fra han var født. Ull er elastisk, så de har ikke virket så store. Han var 52 cm da han ble født og nå er han 64 cm og han har ennå en del å gå på.