Vis full versjon : HJELP! Ang. Nesespray....
Huff... beklager å måtte spørre dere.
Men, hvilke nesesprayer er det vi gravide skal holde oss unna??
Har bare Rhinox i huset. Og så husker jeg ikke hvilken sort jeg ikke kan bruke....
Men dere er jo ganske flinke, så kanskej dere husker bedre enn meg??
Takker så mye for svar, da jeg er potte dett i desa og har den kulen i halsen og for ikke å snakke om feber :(:leiseg:
Jeg husker faktisk ikke selv, men i felleskatalogen står det følgende om Rhinox:
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vaskokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at oksymetazolin kan være skadelig under graviditeten. Det er lite sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutsiske doser. Overgang i morsmelk: Ukjent. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.
Hvis du greier å tyde det :p Er ikke helt sikker selv jeg ;)
Om Otrivin står det følgende;
Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. vasokonstriktiv effekt må forsiktighet utvises ved bruk under graviditet. Overgang i morsmelk: Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes.
..tror du kan bruke Rhinox'n du har i skapet ihvertfall denne ene gangen uten å ta skade. I morgen når apoteket er åpent, kan du jo ta deg en tur? ..eller du kan ringe legen :)
Ååååå tusen, tusen takk!
Holdt på å bli gal her jeg..... har lett på nett men fant ikke noe om bruk av Rhinox i svangerskap.. så jeg trodde jeg skulle krepere hehe
Så, takk, igjen :)
:klapp:
Så får jeg se om gubben klarer å gå på apoteket i morgen da... som han egentlig skulle i dag... Ikke alltid like lett med de mannfolka hehe
Stine-mor
19-08-2003, 00:10
Legger ved en link til felleskatalogen (http://www.felleskatalogen.no) .
Selv brukte jeg Zymelin da jeg var gravid :)
Finfint! ..håper det hjelper med litt nesespray :klem:
Det er noe av det verste jeg vet, å være tett i nesen!
God bedring :)
Og Stine-mor.. kjempebra at du la ut link, jeg glemte å ta den med i innelgget jeg :blush:
Kan jo være kjekk å ha til senere også den :)
fikk vite man kunne bruke allslags nesespray så lenge man ikke brukte det ofte og mye
jeg bruker saltvannspray jeg og det funker bra da er jeg hvertfall sikker at det ikke påvirker bebisen...:findag:
Filifjonk
19-08-2003, 09:18
Eller man kan jo prøve det neseskyllerhornet da..
Jeg har ikke vært fristet til det jeg da. Ser helt komisk ut.. men andre har kanskje lyst..Skal vist være effektivt..om enn ganske så grisete og omstendig.. men helt ufarlig..
( Får meg ikke til å stappe noe som ser ut som en hørelur inn i nesa jeg.. og attpåtil en hørelur med lunka vann i da.. æææhhhh)
Bare pass litt på når du bruker nesespray i svangerskapet, neseslimhinnen er litt tynnere og skjørere da og noen begynner å blø masse neseblod av nesespray :uff: .
Takker for mange fine svar.
Nå har mannen min endelig vært på apoteket, og det han kom hjem med var: Saltvanns spray..
Brukte Rinoxen i går kveld/natt, da jeg holdt på å bli gal av dett dese!
Flott at man kan stille slike spørsmål her, enda jeg burde huske det :o
Men det er godt at det er flere flinke damer her som er behjelpelig. :klapp: :klapp:
Nå skal jeg gjøre meg ferdig her inne, og så skal jeg pleie den snørrete gutten min på 2 1/2 og min egen pjuske kropp....
:findag: Alle sammen :)
Dukkelise
19-08-2003, 20:06
Bare tenk på at ca. 20% opplever nesetetthet under store deler av svangerskapet. Dette pga at neseslimhinnene kan bli mer blodfylte og hovne enn normalt. -Så husk derfor på å ikke bruke nesespray i mer enn 10 dager i strekk, ellers så vil man bli kronisk tett i nesa! :uff:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.