PDA

Vis full versjon : Et cola-spørsmål...

Maaa
19-08-2003, 15:56
Jeg skal ærlig innrømme at jeg drikker cola. Langt fra hver dag, men tar meg et glass eller to på lørdagskvelden. Nå er det sånn at mange mener jeg bør droppe colaen og heller drikke annen brus f.eks fanta, men nå har jeg begynt å lure på en ting. Jeg drikker ikke kaffe, te eller andre koffeininnholdige drikker (bortsett fra colaen). Da kan jeg liksom ikke skjønne at de to glassene jeg tar i uka skal være så farlige. Så er det sukkerinnholdet da, men inneholder ikke fanta og annen brus like mye sukker som cola da? Bør jeg droppe mine to glass cola, eller hva?

C3PO
19-08-2003, 16:06
Du kan fortsette å drikke to glass i uka uten problemer!:)

Jeg droppet Cola light selv, men til gjengjeld savner jeg det ikke, så det var sikkert ikke noe kroppen min trengte.

Iset
19-08-2003, 16:21
uff jeg drikker altfor mye brus. holder meg til light da, solo lett. sukker er jo ikke mindre skadelig.

når det gjelder de 2 glassene dine i uka, så gjør det ingen verdens ting! kos deg du:)

klem fra Iset 26+4

anneR
19-08-2003, 16:26
Nei vet du hva - kos deg med colaen din, du!

Rådet de gir her i Sverige ang koffein, er:

"Livsmedelsverket rekommenderar för närvarande gravida och ammande kvinnor att begränsa intaget av koffein till maximalt 300 mg per dag, vilket motsvarar cirka tre koppar kaffe."

I et blad leste jeg ca 2-3 kopper te, 1-2 kopper kaffe, ELLER 1 liter cola om dagen...

For mye av noe er jo aldri bra, som vanlig! :)

Iset
19-08-2003, 16:30
uff jeg bare tuller jeg. skulle endre innlegget mitt pga en skrivefeil så klarte jeg å trykke på sitat knappen :lol:

Susanne
11-09-2003, 18:38
Jeg drakk minst en halvliter cola vær dag i hele svangerskapet.
Alle sa at jeg kom til å få en kjempe baby på 5 kg!!

Ut kom verdens fineste lille jente på 2620 gr.

Wixi
18-09-2003, 07:49
Jeg drikker også cola flere dager i uken, spesielt lørdag og søndag kanskje. Men bruker aldri å komme opp i 1 liter dagen, som er det man anbefaler som MAX pga koffein-innholdet. Jeg drikker ikke kaffe, og bare litt te, så det tror jeg nok går bra.

Uansett så er det jo nesten like mye sukker i annen brus, så der tror jeg ikke det er så mye å spare. Så lenge man ikke går over til light brus da, men det bør man kanskje holde seg borte fra (ikke hvet jeg)?

Mette christina
26-09-2003, 22:23
Jeg var på en internettside om kostholdsråd. Der sto det en burde trappe ned cola drikking til 1 liter per dag. Det er fordi det er koffein i cola, det øker faren for abort.

To glass på lørdagen gjør nokk ikke noe. Jeg undersøkte dette fordi vi ved et uhell kjøpte cola glemte i farta at jeg hadde hørt at det ikke va noe bra for babyen.

Og om det er sukkeret du tenker på... så er ikke to glass i uka mye av det heller. Jeg synes du skal kose deg.

Mette

Polyanna
29-09-2003, 21:39
Du kan trygt drikke koffein tilsvarende en kopp kaffe til dagen (noen sier 2-3 kopper), så et par glass cola i uka er ikke noe problem. :) Generelt er det veldig få kostholdsting som er farlig om man spiser/drikker det i moderate mengder en gang i uka, unntaket er vel alkohol, og så disse bakterie/parasitt-tingene.

guffeline
07-10-2003, 12:22
Kos deg med Colaen!! Er coca-holiker og koser meg med en halv-liter kvar dag, legen sa det var greit så lenge det ikkje vart 2-3 halv-litera for dag!! En skal ta alt en leser i media med ei klype salt, eller så blir en tullete!! Alt med måte!! :findag:

Michelle4
22-10-2003, 14:07
Kos deg med colaen, to eller fem glass i uka spiller liten rolle, og i allefall i forhold til annen brus. Det er like mye sukker i alt.